Sähköinen radionantenni

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Sähköinen radionantenni

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

9000 T vm-92 tuontiauto USA, radio;audiojärjestelmä amerikkalainen jossa automaattiantenni vasemmassa takapellissä. Moottoriosa sijaitsee tavaratilassa verhoilupahvin alla. ONGELMA: sammutettuani radion antenni laskeutui alas mutta sen jälkeen ei nousekaan ylös. Toimenpide: purin verhoilupahvin, iroitin kotelon kannen ja koputtelin ja naputtelin motikkätä, irroitin johtoliittimen, kiinnitin takaisin ja antenni NOUSI. Sain vinkin, irroita johto ja anna antennin olla ylhäällä, ei se toimi Suomen talvessa kuitenkaan. ONKO näin? :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä minulla antenni on enimmäkseen toiminut kelillä kuin kelillä. Jos on ollut kovin kosteata ja sopivan kylmää kun antenni on ajettu alas, saattaa olla että ei tule ylös ekalla yrittämällä jos sää on edelleen kylmää.

Tässä ilmeisesti auttaa teleskoopin pitäminen puhtaana, ja jos vikaa tuntuu olevan toiminnassa muutenkin kuin teleskoopin jumittamisesta johtuen, saattaisi olla tarpeen kurkata moottorikotelon sisälle, ja vaikka putsata sieltäkin.

Helpointa lienee aloittaa teleskoopin sulattamisella, puhdistamisella ja tarvittaessa vaihtamisella. Motonetista saa uuden teleskoopin ruotoineen 16 eurolla muihin kuin CS-autoihin, ja Pro Car Servicestä CS-autoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tokihan se aika pitkälle näin on. Varsinkin vanhempi antenni, josta pinta on kulunut uraiseksi, kerää pinnallen vettä ja likaa. Vaihtelevat kelit edesauttavat asiaa.

Tähän taitaa olla kaksi koulukuntaa: toinen puhdistaa ja pitää antennin hyvin voideltuna läpi talven --> toimii pääsääntöisesti. Toinen pyrkii pitämään antennin täysin kuivana ja puhtaana ilman voiteluaineita, jotta lika ei tartu. Kummassakin tapauksessa antenni joskus varmasti tökkii.

Itsellä meni piiska vaihtoon, kun ajoin hajamielisyyksissäni radio auki pesukoneeseen pitkän jonotuksen jälkeen. :oops: Motonetistä uusi saitta, ja se toimi koko seuraavan talven ilman toimenpiteitä. Syyksi en keksi muuta kuin että pinnassa oli ehjä musta maali, johon ei lika eikä vesi tartu niin hyvin kuin vanhaan, kirkkaaksi kuluneeseen ja urautuneeseen.

Yksi keino on virittää herätepiuhan väliin katkaisija, jolloin antennin saa esim. talveksi kytkettyä haluaamaansa asentoon. Jos sen jättää ylös, kannattaa koittaa välttää tuota minun kohtaloani :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Antenniruotojen kuvia, osanumeroita ja muunmaalaista hinnoittelua
http://www.thesaabsite.com/9000/9000antennamast.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

sähköinen antenni

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Voikos sitä moottoripuolta mennä sähköasioista täysi tumpelo jotenkin ropeloimaan. Siellä lienee kärkiä, releitä ja muita minulle ymmärtämättömiä nippeleitä. Kai siinä joku vetotaagi /pylpyrä/ratas systeemi on? Kun se kuitenkin radion suljettua laskeutuu, mutta ei nouse lienee vika sähköisessä puolessa :?: :?:
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

Itse vaihdoin mokoman perinteiseen piiskaan ja kas kummaa, radiokin kuuluu taas paljon paremmin :)
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Täällä myös pelkästään huonoja kokemuksia moottoriantenneista, yhtäkään toimivaa ei ole vielä sattunut kohdalle (uuttakaan)
Perinteinen piiska-antenni voittaa moottoriantennin niin kestävyydessä kuin kuuluvuudessakin. Ja mikä parasta, hermot säästyy..... 8)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

antenni

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Järkevä neuvo ja toimivana halvin. Kiitos
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Sähköinen radioantenni

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Olen joutunut vaihtamaan sähköantennin pariin otteeseen. Ja molemmilla kerroilla itse olen aiheuttanut antennin nostopykälistön rikkoontumisen, kun olen puoliksi noussutta antennia mennyt väkisin nostamaan. Nyt olen oppinut, että kun se antenni jää puolitiehen jäätymisestä johtuen, en koske siihen.
Aika ajoin pyyhin ylhäällä olevan antennin kuivalla rätillä, ja olen havainnut, että puhtaana pito on kohdallani ollut hyvä konsti ja toiminnan tae - ainakin tänä talvena.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mäkin vaan puhdistan / kuivailen omaani.. Joskus olen innostunut glykolilla voitelemaan, mutta ihan sama se on, kunhan vaan pitää puhtaana sen.

Öljy on kyllä vihoviimeinen aine, maantiellä on niin paljon pölyä, että varmasti menee anteeni tukkoon kesäisin.

Mukavahan tuo on, ajattelin Finlandiaankin asentaa moisen, kunhan jostain löydän antennin. (onkos kellään hyllyssä ylimääräistä, ehjää, edullista?)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Minä kans vaihdoin sähköpiiskan normipiiskaan ja katos kummaa ei tartte tapella enää. :P
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Oli kans kuvatunlaisia ongelmia sähköantennin kans ja tein kaiken puhdistamiseen liittyvän kaikenlaisilla kemikaaleilla, mutta ei se pitemmän päälle auta.
Sit kerran pesuun mennessä antenni oli pystyssä ja poikkihan se meni.(ps. pesupoika sanoi laittavansa sellaisen ohjelman, ettei ole väliä aikka antenni on pystyssä (?), no, maksoivat heti katkenneen antennin.
Ostin uuden piiskan ja kävin purkaamolta hakemassa sen viimeisen moottorin ja niitä yhdistelemään. Purin sen moottorin osiin siten, että näin moottorin sielunelämän ja sieltähän se vika löytyi siihen, ettei aina nouse tarpeeksi ylös tai mene alas.
Antennin nosto/lasku ratas (nylon ratas) johon tämä piiskan sisällä oleva nylon muovinen hammastettu nauha kiertyy oli tietysti rasvattu täyteen, eli kaikenlainen rasva ja puhd. aineet valuvat antennia pitkin suoraan tähän rattaaseen ja kun ne hampaat on täynnä rasvaa ja likaa niin antenni rupee ikäänkuin hyppimään yli kun ei ole kosketuspintaa.
Toinen vaikuttava tekijä on se pieni mötikkä, johon ne johdot kiinnittyy eli mihin sähkö johdetaan. Sen kun purkaa niin näkee sellaisen pienen pyöreän nylon pyörän, jossa on metallinen "puolikuun" muotoinen laatta.
Siinä on antennin ääri asentojen rajat. Eli toimintasäde on sellainen 180 astetta. Kun ne rajat siirtyy aina silloin kun antenni ei toimi oikein, eli kun antenni jää" raksuttamaan" paikoilleen johonkin asentoon ja moottori vielä toimii siihen rajaansa saakka.
Korjasin ko. "vian" siirtämällä rajat paikoilleen ja taas pelittää. Onhan se sellaista renkkaamista edes takas ennenkuin se on korjattu, mutta halvemmaks se homma tuli kuin ostaa uusi moottori (175 euroo länsi-autoareenalla).
Toi em. homma kantsii tehdä kotosalla sisällä, eli ottaa moottori irti. Ei onnaa paikallaan takaluukussa tehtävänä.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ek6149 kirjoitti:...eli kun antenni jää" raksuttamaan" paikoilleen johonkin asentoon ja moottori vielä toimii siihen rajaansa saakka.
Korjasin ko. "vian" siirtämällä rajat paikoilleen ja taas pelittää. Onhan se sellaista renkkaamista edes takas ennenkuin se on korjattu, mutta halvemmaks se homma tuli kuin ostaa uusi moottori (175 euroo länsi-autoareenalla).
Toi em. homma kantsii tehdä kotosalla sisällä, eli ottaa moottori irti. Ei onnaa paikallaan takaluukussa tehtävänä.

Onko rajat pielessä, jos raksuttaa?
Jos säätö on oikein, raksuttaako ollenkaan?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköinen radioantenni

Viesti Kirjoittaja V-M »

jorkki kirjoitti:Olen joutunut vaihtamaan sähköantennin pariin otteeseen. Ja molemmilla kerroilla itse olen aiheuttanut antennin nostopykälistön rikkoontumisen, kun olen puoliksi noussutta antennia mennyt väkisin nostamaan. Nyt olen oppinut, että kun se antenni jää puolitiehen jäätymisestä johtuen, en koske siihen.
Aika ajoin pyyhin ylhäällä olevan antennin kuivalla rätillä, ja olen havainnut, että puhtaana pito on kohdallani ollut hyvä konsti ja toiminnan tae - ainakin tänä talvena.
? Onkohan tuo mulla oleva sitten erilainen kun kestää kyllä nykästä ylös ja painaa takaisin jos on jäätymis oireita? Ja kun sulaa niin toimii taasen ilman ongelmia. Raksuttaa tuokin muutaman sekentin jos jää vajaaksi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Isolohko kirjoitti:
ek6149 kirjoitti:...eli kun antenni jää" raksuttamaan" paikoilleen johonkin asentoon ja moottori vielä toimii siihen rajaansa saakka.
Korjasin ko. "vian" siirtämällä rajat paikoilleen ja taas pelittää. Onhan se sellaista renkkaamista edes takas ennenkuin se on korjattu, mutta halvemmaks se homma tuli kuin ostaa uusi moottori (175 euroo länsi-autoareenalla).
Toi em. homma kantsii tehdä kotosalla sisällä, eli ottaa moottori irti. Ei onnaa paikallaan takaluukussa tehtävänä.

Onko rajat pielessä, jos raksuttaa?
Jos säätö on oikein, raksuttaako ollenkaan?
Todennäköisesti on. Toisaalta antennia ei saakaan varmaan kuin kerran toimimaan sillain et rajat on tasan ylhäällä ja tasan alhaalla johtuen siiitä hammastetusta nylon piuhasta joka on siä antennin sisällä ja jota piuhaa on sit kans vähän ylimääräistäkin, eli juuri siinä asennusvaiheessa kun oot syöttänyt sitä piuhaa moottorille takas ja taas siirtänyt rajaa ja taas ja taas syöttänyt niin sit kun on kohdallaan niin kerran kun ei mene alas oikein tai jää pystyyn niin jo rupee rajat siirtyyn ja raksuttaa rajaansa asti.
Mut ei siinä mitään antaa raksuttaa, kyllä sitä piuhaa riittää. Eikä siitä haittaakaan ole vaikka raksuttaakin antenni toimii taas, kun kelit sallii nousta ylös asti tai mennä alas. Itse jätän antennin siihen mihin jää. Useimmiten menee kuten pitääkin mutta sitten jää joskus välillekin, pää asia on että toimii.
Vastaa Viestiin