Tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Massez81
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 18:35

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Massez81 »

Ongelmia tyhjäkäynnissä. Auto 9000CS 2.3i vm.-93. B234-moottori

Kylmänä toimiii moitteetta niin tyhjäkäynnillä kuin myös ajossa.

Kun moottori on lämmennyt (termari auki), tyhjäkäyntiä ei ole vaan auto sammuu milteimpä heti tai sitten kierrokset heiluu reippaasti välillä 500-2000 ja lopulta sammuu. Ajossa tai kun veto päällä kone toimii hyvin. Check engine valo palaa.

Puhdistettu IAC venttiili ja kokeiltu toimivaa sytytysyksikköä (punainen laatikko).

Ilmavuotoja olen koittanut paikallistaa, ei ole löytynyt.

IAC venttiili "surisee" kun virrat päällä mutta auto ei käynnissä.

Onko vinkkejä mikä voisi olla vialla, esim IAC venttiili?
Massez81
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 18:35

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Massez81 »

Sellainen yksityiskohta vielä, että 2kk sitten tuli samanmoisia ongelmia. Putsasin tk-moottorin ja ongelma hävisi.

Vähän aikaa sitten vaihdoin termostaatin, koska vanha oli kokoajan auki. Nyt siis lämmöt saatiin normaaliksi.

Termarin vaihdon jälkeen samat ongelmat palasivat parin viikon päästä.

Tällä hetkellä kun ajaa autolla, moottori lämpimänä, auto sammuu heti kun paina kytkimen pohjaan vaihtaaksen vaihdetta tai kun tulee risteykseen. Lähtee hyvin käyntiin aina.

Kaikki neuvot tervetulleita!
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

putsaa tyhjäkäynti moottori crc branklenilla ja voitele sen jälkeen vaikka crc :lä
(ei ole kestävä voitelu) mutta riittävä pesun jälkeen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Massez81
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 18:35

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Massez81 »

Päivitystä tilanteeseen... tänään kokeilin varmasti toimivalla, puhdistetulla tyhjäkäyntimoottorilla. Ei vaikutusta.

Mittasin myös läppäkotelon asentoanturin resistanssin tyhjäkäyntiasennossa, oli huoltokirjan mukainen.

Mikä voisi olla vialla? Check Engine palaa kokoajan ja mitä lämpimämpi kone on sitä huonommin tyhjäkäynti toimii.

En ole kokeillut uusilla tulpilla, voisiko olla vain että yksi tulppa olisi pimeä?
Toinen mitä itsellä tulee mieleen on lambda-anturi.

Olisiko jollain vinkkejä vai olisiko helpoin vaan ajaa saabbi-liikkeeseen lukemaan vikakoodit?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4215
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ootko ruiskun lämpötila-anturia kokeillut vaihtaa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Massez81
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 18:35

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Massez81 »

En oo kokeillut, täytyy käydä hakees uus anturi, ei varmaan oo kauheen hintava...
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

https://video-cdg2-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55DF3637

Letkut katsottu, lisäilmaventtiilin putsasin jarrukliinerillä että loppui mustan tulo ja sitten perään WD40 ja paineilmalla ylimääräset pois. Akun napoja en ole vielä irrotellut ja yrittänyt nollailla. Sen huomasin että kun on automaatti, niin P ja N asennolla seilaa tyhjäkäynti aivan perkeleesti mutta vaihde päällä on tasanen käynti. Mihin tuo voi viitata?
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin