Saab 9000 2.0t -96 nykii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kuikelo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 24, 2015 03:08

Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja Kuikelo »

Teretere foorumille. Olis kaverilla tarjolla tollanen otsikon mukainen peli niin halvalla, että joutuu ehkä elämäni ensimmäisen Saabin ostamaan 8O . Autossa on vaan muutama pikku vika. Ensimmäinen on sellainen, että auto ikävästi nykii osakaasulla, vähän ehkä käy raskaasti tyhjäkäyntiä ja taisi se kerran sammuakin heti startin jälkeen. Yritin vähän vanhoja topiceja kaivella, mutta en nyt äkkiseltään keksinyt mikä voisi olla hätänä.

Toinen vika onkin sitten mielenkiintoisempi, eli autossa on tuo magneettiventtiili(?) mille tulee kolme letkua ja kaksi piuhaa. Tässä tapauksessa piuhat on tottakai abico liittimillä varustettuja :D . Autoon oikeen hienosti joku asentanut tuning painemittarin ja kun abicot ei ole kiinni paineet nousee 0.5bar tietämille. Piuhat kun tökkää kiinni niin painetta tulee n. 1bar. Kun piuhat on kiinni niin tuntuu että fuelcut tulee vastaan täyskaasulla kiihdyttäessä. Ja semmonen erikoisuus vielä, että hanskalokerosta löytyy samanlainen säädin/venttiili mutta se on kolmella pinnillä varustettu, kun taas autossa kiinni oleva on kahdella. Eli jos joku osaisi vähän antaa suuntaa mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään.

Eli jos tohon nykimiseen löytyisi nyt vika ekana sen jälkeen pähkäilisi tuota venttiili mysteeriä.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Terve! Ja tervetuloa foorumille.
Nykiminen voi hyvin johtua vanhoista tai väärän merkkisistä tulpista, luit ihan oikein, Saappi on erittäin tarkka tulpistaan eikä sinne pidä laittaa mitään muuta kuin NGK, ja malli on BCPR7ES-11 :wink:

Sinne on laitettu uudemman mallinen ja paremmin toimiva T7(9-5) mangneettiventtiili, se on vaatinut myös ECU:un pienen kolvauksen, eli vanhan mallin mankku ei enää autossa toimikkaan. Niijja kolme pinniä siinä uudemmassakin mankussa on mutta vain kaksi on käytössä.
Jonkulainen viriohjelma sillä boksissa varmaan on mutta mikä? Ja se tunigmittari voi sitten näyttää ihan mitä vaan. Olis varmaan paras jos joku foorumin ohjelmointiguruista laittais sen ohjelman uusiksi niin tulis fuelcutin rajakin oikealle tasolle.
Kuikelo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 24, 2015 03:08

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja Kuikelo »

No nyt pääsi hieman tarkemmin tutkimaan. Imusarjan takana on kaksi nippaa mistä toisesta lähtee letku bypassille ja toisesta puuttuu letku kokonaan, minnehän siitä pitäisi letku mennä? Bypassille menevässä letkussa on T-haara mistä yksi nippa on kytkemättä :idea: . Tulppasin molemmat mutta pätkii edelleen.
Kuikelo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 24, 2015 03:08

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja Kuikelo »

Jees, pääsin vähän ropailemaan autoa ja hanskalokerosta löytyi BCPR7ES tulpat ja niillä alkoi toimimaan! Paikoillaan oli jotkut Boschilaiset joista yksi rikki. Kävin vielä hakemassa -11 merkinnällä olevat tulpat. Jos joku kertoisi noista imusarjan nipoista jotain niin olisi ihan super kiva!
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Imusarjan toiseen nippaan kuuluu vakiona tulppa.
Voihan siitä ottaa tietty letkun sille ahtopainemittarille.

Se toinen menee sinne bypassile. Se T-haara on varmaan otettu sille ahtopainemittarille?

Uutta letkua vaan tilalle. PA-säätimelle myös.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kuikelo kirjoitti:Jees, pääsin vähän ropailemaan autoa ja hanskalokerosta löytyi BCPR7ES tulpat ja niillä alkoi toimimaan! Paikoillaan oli jotkut Boschilaiset joista yksi rikki. Kävin vielä hakemassa -11 merkinnällä olevat tulpat. Jos joku kertoisi noista imusarjan nipoista jotain niin olisi ihan super kiva!
Se -11 merkintä kertoo tehtaalla asetetun kärkivälin, joka on 1.1 milliä. Tavallisesta tulpasta saa kyllä vääntämällä ja rakotulkin avulla 1.1 mm kärkivälisen. Eli toinen tärkeä asia Saabin tulpista - kärkiväli DI koneissa on huomattavsti suurempi, kuin se tavallinen 0.75 mm.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ja vapareihin (2.3) käykö NGK BCPR6ES-11?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2.0t -96 nykii

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

pasijalmari kirjoitti:Ja vapareihin (2.3) käykö NGK BCPR6ES-11?
Jos on DI - ainakin tämän mukaan: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... kplugs.htm (tarkkana sitten tulkinnassa onko DI vai tavallinen sytytys)

Tuo 6/7 tyyppinumerossa ilmoittaa tulpan lämpöarvon. Ettäpä sattuikin osumaan guuglella: https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksity ... empoearvo/
Vastaa Viestiin