Apua tonnariin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Nyt alkaa hermot jo pettää, kysytäänpä viisammilta neuvoja.

Tarina alkaa näin; 4 v sitten viimeksi liikenteessä ollut vm -96, 2,0T tonnarini jäi tuolloin talliin seisomaan omituisen vian jälkeen. Ei kestänyt kaasua juuri yhtään, pintakaasulla sai kuitenkin heruteltua kierrokset tappiin. Tämä oire paheni hyvin nopeasti asteittain siihen pisteeseen ettei oikeastaan enää saanut edes liikuteltua.

Tuona seisonta-aikana em tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin sytkäkasetin (punainen, t-5 kottero) Jossakin tässä vuosien varrella kokeilin että toimi ainakin paikallaan ihan ok.

Tänä kesänä innostuin leimaamaan tonnarin pienten vikakorjausten jälkeen. Nyt kuitenkin sama vika ilmeni yhtäkkiä aamulla töihin lähtiessä. Ei kestänyt yhtään kaasua, pumppaamalla sai sen verran heruteltua, että töihin pääsi. Edelleen sama vika, alkaa vaan konstit loppumaan.

Vilkutteli välissä check engineä 2 ja 5 kertaa, molemmat hävisivät kun käytti mapin ja kaasuläpän asentoanturin johdot irti akunnapojen ollessa irti.

Kokeiltu:
-Kaasuläpän asentoanturi vaihdettu
-Sytkäkasetti vanhaan "vialliseen" jolla oli siis samat oireet aikoinaan, ei vaikutusta
-Hukkaportti ei jumissa
-Tulpat
-Ei vaikutusta miten hyvänsä irroittelee mankkuventtiilin letkuja (t7) w ja c. r-letkun paikka ollut aina tyhjänä. Vuotaa, luin testausohjeet. Välijohto alkuperäisestä 3-pinnisestä 2-pinniseen on, paljonko pinnien välissä pitäisi olla vastusta auto sammuksissa/tyhjäkäynnillä? Yleismittari näytti about 600 ohmia??? Toiseen kuitenkin tuli 12V tyhjäkäynnillä ja toiseen (eli maahan?) tuli 0.1V. Toimii kuitenkin sähköisesti kun syöttää suoraan akulta 12v, vuotaa tosin edelleen.
-Ei vaikutusta jos käydessä ottaa kaasuläpän asentoanturin johdon irti. Molemmat kiinni olleet mittasin irrallaan ja näyttivät samaa. En muista mitä asteikkoa käytin, mutta lukemat taisivat olla noin 0.8-2.5 kiinni-auki.
edit: -alipaineletkut tarkastettu, vaikuttaisi ettei ole imuvuotoja

Olisiko kellään ehdotuksia mitä voisi koittaa, jotain ymmärrän autoista kuitenkin, mutta en todellakaan kovin paljon.
Tarkoitus ainakin tuon mankkuventtiilin vaihdon lisäksi kokeilla bensanpaineet pistämällä painemittari bensaletkun väliin vähän ennen bensakiskoa. (Sanastoni ei välttämättä ole korrektia, tuo auto/saab-sanasto ei ole aivan hanskassa)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos pumppu ei jaksa antaa enää kunnolla painetta bensalinjaan, ovat oireet kyllä melkolailla nuo. Tyhjäkäynnillä ja ilman kuormaa vielä kiertää mutta kuormalla ei.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Itse en ole tutkinut, auton mukana tulleista kuiteista päätellen siellä on heikon 275l -pumppu. Dokumenteista päätellen ei paljoa kilometrejä takana. Tuo ottaa todella pattiin kun autossa on niin järkyttävä määrä sähkövikoja. Jos olisin tiennyt, olisi jäänyt tämäkin yksilö ostamatta :D
Muun muuassa: Tänään hypistelin kuskin puolen valon takana olevaa isoa, pyöreää liitintä, joka on pellissä kiinni ja kuulosti kuin ajovalojen korkeudensäädön moottori olisi pyörinyt, tässä onnistuin 4 kertaa :lol:
Johtovirityksistä sulake/releboksin luona ei kannata edes aloittaa...

Kestäisiköhän/toimisikohan tuohon bensanpaineen kokeiluun valmetin teollisuuskäyttöön tarkoitettu painemittari. Sellainen löytyisi valmiilla letkuliittimellä jonka t-haaroittaisi bensalinjaan kiinni? Asteikko 0-10 bar
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kait se toimii, laitat pitkällä banjopultilla sen jakotukin päähän kiinni mihin polttoaineputki tulee, niin voit sitten huoleti käyttää ja katsella paineita.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Päivitystä. Bensanpainemittaus kertoi, että häikkää tällä puolella. Pienten tutkimusten jälkeen selvisi tämä vika, joka aiheutti auton satunnaisen toimivuuden ja toimimattomuuden. Bensapumpun painepuolen klemmari oli löysällä 8O
Pikaisen kokeilun perusteella tämä on nyt ok! Todella omituista on, että auto satunnaisesti toimi aikaisemmin jopa kiihdytellessä ihan hyvin. Letku siis oli edelleen paikallaan, mutta lähti irti ämpärin kannesta nostaessa :lol:
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Ja nyt alkaa palamaan lopullisesti pinna. Auto sammui kuin saunalyhty kesken ajon. Check engine vilkkuu 6 kertaa. Aikaisemmalla kerralla tosiaan vilkutteli 5 ja 7 kertaa. Samat oireet kuin edellisellä kerralla, mutta nyt ei käy välillä edes tyhjää. Mahtavaa tästä tekee vielä se, että hyytyi kotiin (startilla nytkytin viimeiset metrit) ja talli on toisella puolen kylää :lol:
Ehdotuksia, huomenna alan taas tutkimaan? Voiko tuo lambdan check engine vilkkkua, jos taas on bensapuolella ongelmia (arvot v**uillaan?)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä tsekkaisin sen bensapumpun nyt ensin :lol:

Mut hei, multa meni aikoinaan muutaman kuukauden sisään bensapumppu, bensapumppu, kone ja lopuksi bensapumppu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Juuh, elikkäs siinä pumpun syöttöpuolen karassa oli ollut prässätty olake joka oli ampunut letkuun. En tätä viimeksi huomannut. Nyt on Kara naputeltu paikoilleen ja letku 2mm pienempi. Eipä enää riittänyt 10 Barin mittari :lol:
Ilmeisesti se pumpun karan olake letkussa aiheutti pyöriessään jänniä asioita. Lambdakin taas kuittaantui... :roll:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Apua tonnariin?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no kyllä sitten on joku paikka tukossa jos ei 10bar mittari riittänyt! säätimestä riippuen sielä pitäisi olla noin 3 bar kun kone ei käy, tyhjäkäynnillä reilu 2 ja ahdoilla noin 4bar..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin