Lisäpitkät tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja liteFun »

JP_Vette kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Niin kyllähän pitkiä käytettäessä lyhyet ja pitkät saa palaa samaan aikaan, mutta eri asia sitten haluaako joku umpion sisään yli tuplamäärän lämpöä.
37.5 ref kattilathan keulaan saa laittaa kun auton omat ei pala, mutta riittääkö sellasetkaan, tuntuu monesti siltä että vaikka mulla huono näkö on niin parempi se ois ku monella vastaantulevalla 3x37.5 lisävaloautoilijalla.
Ahtopaineella on CS eli lyhkäset on eri heijastimella kuin pitkät. (Mitähän mäki eilen oikeen järkeilin, lyhkäsethän palaa automaagisesti pitkien kans matalanokis) Kyllähän sitä itekki järkeilee kolmatta valoa nokalle mutta ei oikeen oo viittiny kun kahdellakin on tuntuu pärjäävän ihan hyvin ja niitä sakkojakin pelkää...
Eikö CS:ään saanu helposti sen että ei poltella lyhkäsiä jos on pitkät päällä?
Ja toisaalta, jos lisävalot laittaa, ne kuitenki on alkuperäsiä pitkiä paremmat (kuulemma 225 rallyet parhaat) joten alkuperästen pitkien piuhat releille minkä kautta virta lisävaloille, kuitenki niin että jos auton joskus myy saa palautettua alkuperäseks (kuka tonnarista luopua haluais? ei kukaan). Paitsi jos alkuperästen pitkien piuhat on riittävän hyvät, mitä epäilen, niin vaihtaa alkuperäsiltä pitkiltä lisäpitkille.

Hnngh Paskordissa on H4+H7 tms, pitkät laittaa päälle niin H4:ssä alkaa toinen lanka palaa ja viereisessä kammiossa syttyy se toinen polttimo. Joskus kuullu jonku kehuvan että on hyvät valot, varsinki pitkät, ei kuulemma tartte lisävaloja hankkia... Niinno.. Niin.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mimmi kirjoitti: Laturi antaa vain Ampeereja (A), ei ampeeritunteja (Ah).

Sori,tuli väärä yksikkö,piti kirjoittaa että A eikä AH :oops:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

liteFun kirjoitti: Eikö CS:ään saanu helposti sen että ei poltella lyhkäsiä jos on pitkät päällä?
Ja toisaalta, jos lisävalot laittaa, ne kuitenki on alkuperäsiä pitkiä paremmat (kuulemma 225 rallyet parhaat) joten alkuperästen pitkien piuhat releille minkä kautta virta lisävaloille, kuitenki niin että jos auton joskus myy saa palautettua alkuperäseks (kuka tonnarista luopua haluais? ei kukaan). Paitsi jos alkuperästen pitkien piuhat on riittävän hyvät, mitä epäilen, niin vaihtaa alkuperäsiltä pitkiltä lisäpitkille.
Juu siis ne lyhkäsethän saa pois pelistä poistamalla vastukselta siinä kuskin puoleises lokaris johdot (vuosimallista riippuen, mut kuka niin edes haluaa tehdä). Ja sitten se, että ihan turhaa (vaikkakin laitonta) ostaa 100e lamput jokka on tehty 100w polttimoille ja käyttää niis 55w polttimoita. Vähä sama asia kuin ostais viinapullon ja kaatais siitä loput maahan sitte kun on noussu päähän asti.

Ite pistin niin, että alkuperäset pitkien johdot käskyttää 4-napasta relettä joka taas päästää virran sitten 5-napaseen (voi päästä helpommalla/halvemmalla, en tiä kun en oo sähköguru) ja kabiinis olevalla kytkimellä sitten vaihdan omien ja lisäpitkien välillä. Turha niitä omia johtoja on käyttää, uusien paksujen johtojen vetäminen on erittäin pieni homma. Kumminki pitää jotain johtoja vetää niin samalla niistä tekee puoli metriä pitemmät ja vetää akulta asti ja pistää lisää releitä väliin, samalla saa jännitehäviöt kuriin eikä tarvi alkaa alkuperäsiä liitoksia putsaileen ja kiroileen kun voltit on kateis. Reiät piti tehdä umpioihin mutta jos tulee ajankohtaseks muuttaa alkuperäseks niin siihen menee 5min (laittaa liittimet umpioitten sisällä 4-napasen releen herätteen "jatkojohdolta" takasi polttimon kantaan ja tukkii reiät vaikka kuumaliimalla) Tosin eipä oo tullu käytettyä niitä omia pitkiä enää. Kirkastavaa lisäkytkintä ei ole ja suuresti uskon ja epäilen ettei niistä omista himmeistä umpioista mitään iloa edes ole possilaisten rinnalla...

Sitte Ahtopaine tos haaveili xenoneista lisäpitkiin. Ilmeisesti tarkottaa halpissarjaa kuten esim "gt-hid" vai mikä onkaa. Ei mulla muuta siihen mutta se, et mä en pistäis niitä pitkiin, tulee niin paljo räpsittyä edes takasi ja hajoovat aika nopiaa. Mulla ny ollu kesästä asti lyhkäsis halpissarja (ei oo siis edes paljo tullu tunteja saati sitte sytytyskertoja) ja onhan ne nätit valkoset/sinertävät edelleen mutta valoteho on tuntunut katoovan johonki ja jo toinen lampuista väliin räpsyy ihmeellisesti kun laittaa ne päälle (no takuuta niis on viä mutta entäs sitte takuun jälkeen). Voi olla, että jokku halpikset kestää mutta mä oon taas oppinut sen mitä eräs nimeltä mainitsematon on sanonut enemmän tai vähemmän suoraan mones topicis: halvalla ei saa hyvää. Siperia opettaa, pakkohan kaikkee on kerran kokeilla :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

NÄIN:

Kuva

Kyseessä Hella 1000FF mallista " laittomat" versiot, eli pistevalot ilman ref. merkintää :twisted: Ei muuten , mutta pitää lähteä viikon päästä lappiin ajelemaan

Ja lisäyksenä: Jos on tarvis saada valot puskurin päälle, johon noin mun valot oli ihan liian isot kun eivät mahdu maskin eteen niin OG9-3.een tarkoitetut valoraudat saa askarreltua kiinni tonnariin oikein kivasti, tuli sekin kokeiltua.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kaide kirjoitti: Ja lisäyksenä: Jos on tarvis saada valot puskurin päälle, johon noin mun valot oli ihan liian isot kun eivät mahdu maskin eteen niin OG9-3.een tarkoitetut valoraudat saa askarreltua kiinni tonnariin oikein kivasti, tuli sekin kokeiltua.
Itseäni ei ainakaan todennäköisesti tule haittaamaan, kun laitan Hella Rallye 3000 Blue kokoluokan lisävalot CSE tonnarin maskin eteen... Tiedä sitten kuinka paljon tulee yli konepellin reunasta, että miltä se kokonaisuus tulee näyttämään.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tuha kirjoitti:
Kaide kirjoitti: Ja lisäyksenä: Jos on tarvis saada valot puskurin päälle, johon noin mun valot oli ihan liian isot kun eivät mahdu maskin eteen niin OG9-3.een tarkoitetut valoraudat saa askarreltua kiinni tonnariin oikein kivasti, tuli sekin kokeiltua.
Itseäni ei ainakaan todennäköisesti tule haittaamaan, kun laitan Hella Rallye 3000 Blue kokoluokan lisävalot CSE tonnarin maskin eteen... Tiedä sitten kuinka paljon tulee yli konepellin reunasta, että miltä se kokonaisuus tulee näyttämään.
Ongelma 1: Jos valot tulee konepellin reunan yli, ne häikäsee aika saakelin pahasti kuskin silmille.

Ongelma 2: En saanut edes noita mulla nyt olevia valoja puskurin päälle mahtumaan. Pahin ongelma on se, että kaikissa isoissa valoissa on kiinnitys vain alhaalta, jolloin pultti pitäisi kuitenkin vetää puskurin läpi vaikka siinä olis mitkä raudat. Niissä esim. 9-3 raudoissa kiinnitys on niin, että se valo laitetaan sellaiseen " jalkaan" ja kiinnitysreikä on pystyasennossa ja pultti sojottaa kohti maskia. Tälläinen kiinnitys on kaikissa pienemmissä valoissa Hellalla ja Boschilla, tosin Rallye 225 taitaa olla ainoa isompi valo joka myös toimii noin. Sellaset mulla oli 9-3.ssa ja niissä kun on aika leveä reunus sen lasin ympärillä ei tule pahaa häikäsyä taaksepäinkään
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:
Tuha kirjoitti:
Kaide kirjoitti: Ja lisäyksenä: Jos on tarvis saada valot puskurin päälle, johon noin mun valot oli ihan liian isot kun eivät mahdu maskin eteen niin OG9-3.een tarkoitetut valoraudat saa askarreltua kiinni tonnariin oikein kivasti, tuli sekin kokeiltua.
Itseäni ei ainakaan todennäköisesti tule haittaamaan, kun laitan Hella Rallye 3000 Blue kokoluokan lisävalot CSE tonnarin maskin eteen... Tiedä sitten kuinka paljon tulee yli konepellin reunasta, että miltä se kokonaisuus tulee näyttämään.
Ongelma 1: Jos valot tulee konepellin reunan yli, ne häikäsee aika saakelin pahasti kuskin silmille.

Ongelma 2: En saanut edes noita mulla nyt olevia valoja puskurin päälle mahtumaan. Pahin ongelma on se, että kaikissa isoissa valoissa on kiinnitys vain alhaalta, jolloin pultti pitäisi kuitenkin vetää puskurin läpi vaikka siinä olis mitkä raudat. Niissä esim. 9-3 raudoissa kiinnitys on niin, että se valo laitetaan sellaiseen " jalkaan" ja kiinnitysreikä on pystyasennossa ja pultti sojottaa kohti maskia. Tälläinen kiinnitys on kaikissa pienemmissä valoissa Hellalla ja Boschilla, tosin Rallye 225 taitaa olla ainoa isompi valo joka myös toimii noin. Sellaset mulla oli 9-3.ssa ja niissä kun on aika leveä reunus sen lasin ympärillä ei tule pahaa häikäsyä taaksepäinkään
Miten niin ei saa? Maskin alla on puskurissa 12mm kierretapit pystyssä, joiden varassa myös maski on (ei alkuperäistä ritilää). Muista kuvista voi päätellä kiinnikkeiden näkyvyyden, koska valot otetaan pois kesäksi hajoamisriskin takia.

http://www.garaget.org/?car=48357&image=668812

Lamppujen vaihto on mielenkiintoinen urakka, mutta eipä hajoa ensimmäisenä parkkipaikalla.

Lisäksi valot on varustettu releillä ja moniasentokytkimellä, joten valot palavat halutulla kopinaatiolla
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaide kirjoitti:Pahin ongelma on se, että kaikissa isoissa valoissa on kiinnitys vain alhaalta, jolloin pultti pitäisi kuitenkin vetää puskurin läpi vaikka siinä olis mitkä raudat.
Vetää mutterin siihen pulttiin ja sitte näyttää sille vähä pultille vähä rautasahaa/rälläkkää ja sitte sen jälkee vähä pyöristää reunoja vaikka sitte rälläkällä ja pyörittelee mutterin siitä pois... Mihin sitä ylimäärästä jenkaa siinä tarvitaa. Mullakaa rautojen ja puskurin väliin mahu kuin justiin ja justiin mutteri ja hyvät on. Hyvää kuvaa ei oo, mutta yhdestä suurentamalla saa osviittaa.
Kuva

Tuha kirjoitti: Tiedä sitten kuinka paljon tulee yli konepellin reunasta, että miltä se kokonaisuus tulee näyttämään
Suunnilleen 1/3 lampusta näkyy konepellin yli koppiin ku ajelee, helpottaa parkkeeraamista seinän lähelle :lol: Ja eikai sillä oo väliä miltä ne valot näyttää... Eihän niitä ulkonäön takia laiteta, tuskin se hirven raatokaa tuulilasilla mikää nätti näky on.

Kuis muuten Kaide, onko noi pistevalot ihan hyvät suomen mutkasille teille vai onko se valo sellanen pieni spotti vaa joka näyttää kilsan päähän mutta ei oo koskaan sunnattuna oikein? Mua kun kiehtois kolmas valo keskelle mutta ku ei viitti ostaa jos se aina sojottaa väärään suuntaan...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

JP_Vette kirjoitti: Kuis muuten Kaide, onko noi pistevalot ihan hyvät suomen mutkasille teille vai onko se valo sellanen pieni spotti vaa joka näyttää kilsan päähän mutta ei oo koskaan sunnattuna oikein? Mua kun kiehtois kolmas valo keskelle mutta ku ei viitti ostaa jos se aina sojottaa väärään suuntaan...
Kyllähän noitten pistevalojen suuntaaminen on taidetta ja kun ne saa suunnattua vastaantulijat vilkuttelee valoja jo kilsan päästä. Tallin edessä olevalla pellolla jonka halki menee tie mittailin kantamaa siinä suunnatessani ja noin 400 metrin päähän näkyy täysin kirkkaasti vaikka maa on mustana 8O . Anyway, ihan perinteinen enemmän hajoava valo on kyllä käytännössä parempi mutta nyt on tälläset. Tosin Bosch Rallye 225.ssä jotka nekin oli pistevalot oli vieläkin parempi valoteho
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

En viitsi aloittaa uutta aihetta, niin kysäisen tässä.
Tuossa pommarissa (M1991 CD) on edellisen omistajan asentamat suorakaiteen malliset Boschilaiset lisäpitkät. Jokin aika sitten ne lakkasivat toimimasta ja kun tutkailin syytä, huomasin, että akulta (lisävalojen)releelle menevän johdon välissä oleva sulake oli sulanut osittain kiinni kuvan kaltaiseen sulakekoteloon.
Kuva
Voiko esim. viallinen lisävalojen rele aiheuttaa tuollaista? Vai mistäköhän sitä alkaisi etsiä vikaa? Nopeasti tarkasteltuna ainakin johdot näyttivät ehjiltä. Relekin naksahtaa kun laittaa lisäpitkät päälle.
Yksi vaihtoehto tietysti on repiä lisävalot kokonaan pois, eivät ne niin ihmeellisen tehokkaat edes ole.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Mimmi kirjoitti:Sulaminen johtuu huonosta kontaktista ja sen lämpenemisestä.
Hmm, looginen selitys kieltämättä, kiitoksia. Onpa ainakin helppo ja halpa korjata.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
ABBA
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 14:14
Paikkakunta: Pääkaupunki Seutu

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja ABBA »

itsellä on allekirjoituksen mukaisessa autossa Hella 3000 lisävalot ja kaikissa xsenonit 10000k sarjat lukuun ottamatta auton omia pitkiä.... :D
SAAB 2.3 Turbo S 1992
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^eikös toi oo jo älyttömän sinistä valoa? Kun 6000K vaikuttaa jo turhan siniseltä omaan makuun, 5000K on siedettävä ja 4300K sopiva...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Oiskohan tuollaset FF200 Hellat hyvät CS tonnariin? Kävin kattoos umpioita ni päädyin siihen tulokseen, että referenssi on niissä 25 x 2. Pitääkö paikkansa? En ainakaan muita sopivia lukuja löytänyt niistä. Puskurin päälle ajattelin tuoda maskin takaa raudat ja siihen päälle kiinni.

Eli 2 x 17,5 referenssin lisävalot kaiketi saa laittaa jos EU määritteli max 100 entisen 75 sijaan...
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Lisäpitkät tonnariin

Viesti Kirjoittaja haffu »

Puhutaanko nyt Hella Comet FF200:sta? Googlettelujen perusteella olis ref17,5 per lamppu. Eivätkä nuo nyt ainakaan huonoimmasta päästä taida olla.

Valitettavasti tahtoo nuo ledivalot olla kohtalaisen kalliita vielä. X-Vision Race R2 kiinnostais asennella tonnarin keulille. Uskois tuollaisillakin jonnekin näkevän. :) http://www.x-vision.fi/fi/led-lisavalot/race-r2
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin