Moottorin lämpiämisnopeus
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Moottorin lämpiämisnopeus
Hei,
tätä on kysytty varmaan tuhat kertaa...
Kone (2.3i) lämpenee normaalilämpöön 0-kelillä n. 5km matkalla ollessaan tunnin piuhassa. Lienee normaalia?
Uudempi 9-5 vaatii samaan noin 1km...
tätä on kysytty varmaan tuhat kertaa...
Kone (2.3i) lämpenee normaalilämpöön 0-kelillä n. 5km matkalla ollessaan tunnin piuhassa. Lienee normaalia?
Uudempi 9-5 vaatii samaan noin 1km...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Omassa tonnarissa sama "ominaisuus"..pari tuntia lohkossa,työmatka n.4km ja pajan pihassa just ja just kello ysissä lämmöt. Edellyttäen ihan normiajoa.Vasta vaihdettu orkkis wahlen termari. Minun mielestä tonnarit vaan lämpenee suht hitaasti. Toki lämpöä riittää kun vaan saat ensin moottorin lämpimäksi 
Onko sitten avonaisempi keula vrt femmaan vai erilainen jäähdytin mut en ole kuiteskaan pahvia koskaan tarvinnut keulalle.

Onko sitten avonaisempi keula vrt femmaan vai erilainen jäähdytin mut en ole kuiteskaan pahvia koskaan tarvinnut keulalle.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Viggen"
- Viestit: 608
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Hitaasti tuo omakin tonnari lämpiää. Ei vaikuttanut termarin vaihto kansirempan yhteydessä. Tosin mittarin viisarikin roikkuu vähän. No, se onkin nykyään kesäauto, niin ei se lämpiäminen ole niin justiinsa kunhan vaan pysyis viileenä. 

Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Nuo lämmöt kannttaa tosiaan ainakin tuoreempien tonnarien kyseessäollessa todeta OBD:sta, ei siitä roikkuvasta mittarista. Tonnarissa ainakin sitä lämmitettävää vettä on reilusti. En tosin ole verrannut femman vesitilavuuteen, mutta uudemmassa kalustossahan trendi on juuri se, että vettä on vähemmän ja lämpeneminen nopeampaa. Sama patahan noissa kyllä on, femmassa siihen on vain saatu leivottua sisään lukuisia ongelmia.
Toinen juttu on femman suurempi kulutus: enemmän soppaa polttaessa syntyy enemmän hukkalämpöäkin. Ei se tuota o,5km / 5km eroa yksinään selitä, mutta voi olla osatekijänä.
Hassu juttu tuo lämpenemine: autolla ajaessa vaikka 70% poltetun bensan energiasta häviää muuhun kuin auton liikuttamiseen, se lämpeneminen ottaa silti aikansa.

Toinen juttu on femman suurempi kulutus: enemmän soppaa polttaessa syntyy enemmän hukkalämpöäkin. Ei se tuota o,5km / 5km eroa yksinään selitä, mutta voi olla osatekijänä.
Hassu juttu tuo lämpenemine: autolla ajaessa vaikka 70% poltetun bensan energiasta häviää muuhun kuin auton liikuttamiseen, se lämpeneminen ottaa silti aikansa.

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
^Eikös femmassa ole nimenomaan pienempi kulutus energiatehokkuuttaan porsivan Ecopower-koneen ansiosta? Painoa toki on reilusti enemmän kuin tonnarissa, mikä kompensoi tilannetta.
OT: Omista autoista kaasarisatku on nopea lämpiämään ja lopulta lähinnä sauna kuten myyttikin kuuluu; sen sijaan ex-B212i-satku ja nykyinen turbotomaattitonnari ovat huomattavasti rauhallisemmin lämpiäviä. Jälkimmäisissä lämpiämisnopeutta ei oikeastaan pistä merkille, kuumuus ei loikkaa päin näköä eikä toisaalta jää viipymään. Toisaalta ei mun autoissani ole koskaan penkinlämmittimetkään toimineet, enkä ole osannut kaivata, että ehkä olen jäävi arvioimaan.
OT: Omista autoista kaasarisatku on nopea lämpiämään ja lopulta lähinnä sauna kuten myyttikin kuuluu; sen sijaan ex-B212i-satku ja nykyinen turbotomaattitonnari ovat huomattavasti rauhallisemmin lämpiäviä. Jälkimmäisissä lämpiämisnopeutta ei oikeastaan pistä merkille, kuumuus ei loikkaa päin näköä eikä toisaalta jää viipymään. Toisaalta ei mun autoissani ole koskaan penkinlämmittimetkään toimineet, enkä ole osannut kaivata, että ehkä olen jäävi arvioimaan.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Omista autoistani lämpimin on ollut MY1983 VW Polo, joka puhalsi niin kuumaa ilmaa suuttimista, että alkoi nahka tummumaan. Teoria polttoainetaloudellisuuden ja lämpiämisnopeuden suhteesta pitää empiiristen kokemusten perusteella ainakin joskus paikkaansa. Polo nimittäin kulutti sellainen 10-12 litraa sadalla, joka lienee aika paljon 700-kiloiselle autolle 1,1-litraisella koneella ja manuaalivaihteilla 
Asiaan: OG9-3 T7-koneella ja automaatilla lämpesi 4 km työmatkan aikana juuri ja juuri termarin aukeamislämpöihin, kun lähti +5-asteisesta tallista nollakeleillä. Nykyinen dieselkulkine ei pääse lähellekään samaa lämpöä samalla matkalla.

Asiaan: OG9-3 T7-koneella ja automaatilla lämpesi 4 km työmatkan aikana juuri ja juuri termarin aukeamislämpöihin, kun lähti +5-asteisesta tallista nollakeleillä. Nykyinen dieselkulkine ei pääse lähellekään samaa lämpöä samalla matkalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Suurin osuus hukkalämmöstä poistuukin pakokaasun lämpötilan muodossa.Suomik kirjoitti: Hassu juttu tuo lämpenemine: autolla ajaessa vaikka 70% poltetun bensan energiasta häviää muuhun kuin auton liikuttamiseen, se lämpeneminen ottaa silti aikansa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin lämpiämisnopeus
Paitsi kuplavolkkarissa, jossa lämmityslaite ottaa mahtavan tehonsa nimen omaan pakoputken lämmöstä 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K