Tere tonnaritietäjille. Olen tällä puolella uusi.
Ostin tollasen CS Aeron vuosimallia 95 ja takaluukku ei lukitu. Koitin etsi-toiminnolla ja en äkkiseltään löytänyt(liekö kyse kirjoitus-asusta vai mistä). Takaluukku ei siis lukitu aina tai indikaattori näyttää välillä että luukku olisi auki vaikka ei ole.
Takaluukun ongelmat
-
- "Turbo"
- Viestit: 210
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
- Paikkakunta: Tampere
Takaluukun ongelmat
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Re: Takaluukun ongelmat
Lukkomekanismissa vikaa? Reunojen kumitapit säädetty liian korkeiksi?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Takaluukun ongelmat
eikös takal yläk oleva kumin alla ole ne johdot jotka saattaa mennä irtipoikki joskus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Takaluukun ongelmat
CS:n takaluukun lukko on täysin mekaaninen, sitä ainoastaan avatessa ohjataan (siis itse mekaniikkaa operoidaan) sillä sähkömoottorijousikelahässäkällä. Avatessa moottorille annetaan toimintatoive joko oven napista, kaken napista tai takaluukun lukosta avainta kääntämällä. Sitten surisee.
Näinollen:
- jos luukku ei lukitu, kuten vikakuvauksessa kerrotaan, on vika suurella todennäköisyydellä mekaaninen: lukkomekanismissa häikkää tai sitten ne luukun kumit kantavat liikaa. Voi olla myös että lukon vastakappale korin puolella on uinut liian syvälle ja tarvitsee säätöä.
- jos piktokrammi näyttää että luukku on auki vaikka ei ole, on aiheuttaja todennäköisesti sähköinen: esim. johtosarja saranan kohdalla, maakosketus jossain matkan varrella tai lukon asennosta piktogrammille kielivä kytkin.
Nyt tulee muistin pohjalta (=vastuuvapaustus), mutta olikos tuossa lukossa ovien tapaan kolme asentoa: auki, "melkein kiinni" ja kiinni? Teoriassa voisi olla mahdollista, että lukon vastakappale on niin syvällä, että kovasti luukkua paukauttamallakin lukko tarttuu vain "melkein kiinni"-asentoon, mutta kovan pänninkin johdosta tuntuu olevan kunnolla kiinni, ts. ei hölsky ja kolise, kuten ovi tai luukku "melkein kiinni" asennossa yleensä. Aistinvaraisesti luukku olisi siis kiinni, mutta piktogrammi tietää asian oikean tolan ja kertoo luukun olevan auki. Siis vain "melkin kiinni".
Vaikeammin en mitenkään osannut tuota nyt sanoiksi pukea, mutta kaiken kaikkiaan aloittaisin:
1) lukon testaamisella aukinaisella luukulla: liikkuuko ja sulkeutuuko salpa jouhevasti kun sen painaa sisälle (lukko kiinni-asentoon) vaikka ruuvimeisselin varrella.
2) vastakappaleen aseman tarkastamisella: näkyykö koripellissä esim. luistemisen jälkiä tai "haamukuvaa" mahd. aiemmasta kiinnityspaikasta?
3) kun kerran päivänvaloa ja auringonpaistetta piisaa, tutkisin samalla harrastamisella lukon-piktorgrammin harmoniaa: kun lukon salvan painaa kiinni-asentoon, sammuuko valo piktogrammissa? Toistuuko johdonmukaisesti? Entä aiheuttaako johtosarjan heiluttelu katon/luukun välillä vilkkumista piktogrammissa?
Yleensä noihin poikkeustilanteisiin ihan järkeenkäypä selitys löytyy. Sitä on jo vaikeampi selittää, miksi CS:een oli ylipäänsä oli pakko kopioida japsiautojen toiminta"logiikka", kun esim. cc-tonnarissa takaluukku lukitus vielä toimi ihan järkevästi.
Näinollen:
- jos luukku ei lukitu, kuten vikakuvauksessa kerrotaan, on vika suurella todennäköisyydellä mekaaninen: lukkomekanismissa häikkää tai sitten ne luukun kumit kantavat liikaa. Voi olla myös että lukon vastakappale korin puolella on uinut liian syvälle ja tarvitsee säätöä.
- jos piktokrammi näyttää että luukku on auki vaikka ei ole, on aiheuttaja todennäköisesti sähköinen: esim. johtosarja saranan kohdalla, maakosketus jossain matkan varrella tai lukon asennosta piktogrammille kielivä kytkin.
Nyt tulee muistin pohjalta (=vastuuvapaustus), mutta olikos tuossa lukossa ovien tapaan kolme asentoa: auki, "melkein kiinni" ja kiinni? Teoriassa voisi olla mahdollista, että lukon vastakappale on niin syvällä, että kovasti luukkua paukauttamallakin lukko tarttuu vain "melkein kiinni"-asentoon, mutta kovan pänninkin johdosta tuntuu olevan kunnolla kiinni, ts. ei hölsky ja kolise, kuten ovi tai luukku "melkein kiinni" asennossa yleensä. Aistinvaraisesti luukku olisi siis kiinni, mutta piktogrammi tietää asian oikean tolan ja kertoo luukun olevan auki. Siis vain "melkin kiinni".
Vaikeammin en mitenkään osannut tuota nyt sanoiksi pukea, mutta kaiken kaikkiaan aloittaisin:
1) lukon testaamisella aukinaisella luukulla: liikkuuko ja sulkeutuuko salpa jouhevasti kun sen painaa sisälle (lukko kiinni-asentoon) vaikka ruuvimeisselin varrella.
2) vastakappaleen aseman tarkastamisella: näkyykö koripellissä esim. luistemisen jälkiä tai "haamukuvaa" mahd. aiemmasta kiinnityspaikasta?
3) kun kerran päivänvaloa ja auringonpaistetta piisaa, tutkisin samalla harrastamisella lukon-piktorgrammin harmoniaa: kun lukon salvan painaa kiinni-asentoon, sammuuko valo piktogrammissa? Toistuuko johdonmukaisesti? Entä aiheuttaako johtosarjan heiluttelu katon/luukun välillä vilkkumista piktogrammissa?
Yleensä noihin poikkeustilanteisiin ihan järkeenkäypä selitys löytyy. Sitä on jo vaikeampi selittää, miksi CS:een oli ylipäänsä oli pakko kopioida japsiautojen toiminta"logiikka", kun esim. cc-tonnarissa takaluukku lukitus vielä toimi ihan järkevästi.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Takaluukun ongelmat
juu ja saattaa se reed rele kanssa temppuilla noissa uudemmissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,