Autossa oli kuskin puolen käsijarrun vaijeri ollut aikansa jumissa, pala oli kuluneempi ja ilmeisesti levykin käynyt kuumana. Ehjä silti oli.
Katsastuksessa tuli hylky vasemman puolen käyttöjarrun heikoudesta. Myös käsijarru oli vain puolikas.
Herkistelin satulaa, mäntä oli virheetön ja säätömekanismi tuntui toimivan. Testasin sen siten että pukilla löysensin säätöruuvia muutaman kierroksen ja painelin jarrua. Pian alkoi jarru toimia. Vanhoilla paloilla kuitenkin edelleen jarrut oli heikona vasemmalta.
Vaihdoin siten vielä jarrupalat kummallekin puolelle ja säädin satulan ja vaijerin vielä kerran aivan noiden oikeiden ohjeiden mukaan. Vaihdoin myös vasemman puolen satulan tiivisteet ja muut kumiosat.
Nyt kuitenkin edelleen tuntuu, että käsijarru otti heti tuoreilla paloilla ja säädön jälkeen hetken tasan, mutta pienen ajelun jälkeen vasemmalla puolella ainakin käsijarru oli taas heikompi.
Käyttöjarrua ei oikein voi ajaen kai testata, kun abs tulee vastaan ja esittää omansa...
Automaattisäätö toimii kyllä edelleen, kun tekee pyörät ylhäällä tuon löysennystempun.
Kysymysvaihtoehtoja joita on tullut mieleen:
1. Voiko jarrulevy kovettua tai karkaistua niin, että sen kitka yksinkertaisestia vain on toista pienempi? Eli vaihdanko jarrulevyt ja katson kummalle puolen vika siirtyy ..
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. voisiko se automaattisäätö "luistaa takaisnpäin" ajossa siten, että vaikka pyörä ylhäällä se tuntuu toimivan, mutta ajaossa jotenkin välys luistaa takaisin ja jarrun teho siksi heikkenee.
Joskus tuntui, että vasen puoli oli välyksekkäämpi isojen jarruttelujen jälkeen, vaikka se säätö tuntuikin palauttavan välystä pienemmäksi, jos pyörä ylhäällä jarrua paineli. Tuo toisn oli jo viimein vähän muistikuvaa vain...
3. jos käsijarrun vaijerit ovat olleet niin löysällä, että jarruvipu on ollut stoppariinsa nojaamassa (eikä siis ole ollut sitä 1 mm rakotulkkivälystä), niin meneekö pakettissa jotain rikki ajan kuluessa?
Ei ole hajuakaan, missä kohdassa jarrun automaattisäädön kiertoliike sinänsä edes syntyy, joten tuon mekanismin toimintaa toki voisi tietävämmät vähän minulle valaista....
Se männässä näkyvillä oleva sisäpuolisella kierteellä oleva keskiosa pyörii pihdeillä vääntäen yhtä jäykästi molempiin suuntiin, eikä siinä mikään osa vaikuta löysältä.
Sylinterin puolella sylinterissä oleva noin 8mm kierteinen ruuvi kyllä työntyy millin esiin ihan nätisti käsijarruvipua liikuttelemalla, ja sen liike ei ala ennen kuin käsijarruvipua on noin sentin verran päästä liikutanut, mutta liikkuu nätisti kuitenkin.
Säätöruuvista pyörittäen tuntuu säätöruuvissa pientä pykälikkyyttä, samalla tavalla molemmilla puolilla.
Käsittääkseni se mäntä itsessään ei pyöri automaatin säätötapahtumassa, vaan luulisin että pyöriminen tapahtuu siinä männässä olevassa osassa? Koska kaiketi eihän kai se 4 mm säätöruuvi (ja samalla siis se 8mm ruuvitappi) ei pyöri itse automaattisessa säätötapahtumassa?
Tuo jarrujen katoaminen on vain mysteeri...
Alkaa olla vain keinot vähissä, kun ei ole mitään järkisyytä, miksi vasenta jarrua ei saa pitämään.
Koko satulaa ei viitsisi vaihtaa - ellei nyt jollakulla olisi halvalla myydä.
Tampereella sijaitsisi tämä leimasta hylätty auto...
PS. missä olisi halvin jarrutesti Tampereella tai lähialueella?