Korkea tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Nyt on allekirjoituksen tonnarissa DIAPC LH2.4.2 tonnarissa ongelmana korkea tyhjäkäynti (1300-1400rpm). Tasainen käynti, eikä seilaa. Kierrokset kaasua painettaessa palautuvat aavistuksen hitaasti takaisin. Vakioboksit on nyt paikallaan ja edellisen omistajan tcs poistoa korjailtiin kun oli jäänyt "vahingossa" tyhjäkäynti moottori johdottamatta, sekä kaasuläpänasento oli johdotettu väärin. Tyhjäkäyntimoottorilla selvästi tapahtuu jotain, kun puristaa läpän ohi menevää letkua niin kierrokset laskevat. Johdottelin tuon tyhjäkäyntimoottorin 3 napaisena, kun semmoiseen ohjeet löytyivät. Kuitenkin olen löytänyt ristiriitaista tietoa, että kuuluuko tässä olla 3 vai 2 napainen tyhjäkäyntimoottori.

Voisiko vielä mahdollisesti kaasuläpänvirheellinen kytkentä tai tyhjäkäyntimoottorin virheellinen kytkentä aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä, että kannattaisiko vaihdella johtoja ristiin? Tai kannattaisiko mahdollisesti kokeilla 2 napaista tyhjäkäyntimoottoria. Toistaiseksi on kokeiltu putsata tyhjäkäyntimoottori jolla ei ollut vaikutusta asiaan. Tyhjäkäyntimoottorin sisällä oleva jousikuormitteinen liikkuu kevyesti.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita ja niitä myös kokeillaan kunhan joudetaan. TTH:n kommentit trionicci vaihdosta jätetään toistaiseksi omaan arvoonsa :twisted:
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Kerta kellään ei ollut mitään sanottavaa niin vaihtoehdoksi jää vain trionic swap..
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja aero »

Katsoppa kaasuläppäkotelo, onko siinä ohivirtauskanava (ainakin mulla on 80-lukuisen tonnarin kaasuläppäkotelossa), jossa tyhjäkäynnin perussäätöruuvi. Tuo on todennäköisesti yläpuolella, vinossa oleva ruuvi, joka ei ole pohjassa asti vaan lukittu paikoilleen mutterilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii ja ennenkö vaihdat trionicin, niin paina ilmastointi pois päältä eli econ-nappia. Nois vanhois ruoskis kun ilmastoinnin käyntikorotus on vain tyhmästi korotus, eikä se tunnista kuormaa tai edes tiedä, että toimiiko koko kompura. Ja taitaa se acc:kin olla niin antiikkinen, ettei tiedä kompuran elämästä mitää. Eli jos paineet on pois tai kompurasta johto irti tai mitä vaan, niin pitää kuorman kompensointia, eli lisää ilmaa tyhjäkäyntimoottorilla, maailman tappiin saakka.

Trionic sit taas sopeutuu kompuran kuormaan. Esimerkiksi ecun nollauksen jälkeen kone lähes sammuu, kun ekan kerran kompura kytkeytyy.

Tai siis ainaki mun lh2.4.2 toimi tolleen n. 5 vuotta, kunnes korjasin ilmastoinnin. Tosin ei tyhjäkäynti noin korkea ollut, mutta yli 1000 rpm kuitenki.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Jätin kaikki yllä olevat vielä kokeilematta ja lähdin tappelemaan trionicin kanssa. Onhan se paljon parempi kuin tuo 2.4.2, myös tulevaisuuden kannalta;) Nyt kun sen vaihtaa niin helposti käy jälkeenpäin myös lyhytlohko swappi.
EskonSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 16:40

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja EskonSaab »

Moro!

Mikähän mahtaa olla vikana kun tyhjäkäyntiekierrokset nousee välille 1200-2200rpm. Pientä seilaamista, mutta muuten pysyy yleensä jonkun tietyn kierrosluvun hujakoilla. Kierrokset pysyy korkealla jatkuvasti eli myös vaihde päällä mennään kokoajan sen verran millä kierroksilla satutaan milloinkin menemään.

Vika alkoi pari päivää sitten enkä ainakaan vielä ole mitään järkevää syytä sille keksinyt. Välillä käy normaaleilla tyhjäkäyntikierroksilla vähän humpaten ja välillä käy 2000rpm humpaten. Pieni veikkaus on, että vika johtuu mahdollisesta alipainevuodosta, koska tyhjäkäynnillä jarrua pumpatessa kierrokset nousevat. Voiko vika olla jumiutuneessa tyhjäkäyntimoottorissa? Eikö tyhjäkäyntimoottorin pitäisi vaikuttaa kierroslukuun vain tyhjäkäynnillä? Aluksi epäilin, että kaasuvaijeri olisi jäässä/jumissa, mutta ainakin palauttaa kaasuläpän nollille ja vaijeriin jää vähän löysää kun kaasupoljin on ylhäällä eli todennäköisesti vika ei ainakaan siinä ole.

Potilas on 2.0t CSE vm. 96, täysin vakio.

Kaikki apu on erittäin tervettullutta!

-Esko
9000 CSE 2.0t vm. 1996
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Voihan siinä olla useamman vian kombinaatio..eli eihän tuo hommana paha niin tyhjäkäyntimoottorin putsaus vaikka jarrucleanerillä ja sit öljyää sen. Samalla katsoo alipaineletkut läpi ja jos ei tietoa milloin vaihdettu niin vaikkapa suosiolla uusii ne. Ei kustanna montaa euroa kun ei siellä montaa letkua ole.

Onko automaatti vai manuaali? jos automaatti niin kickdown vaijeri voi jäätää.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
EskonSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 16:40

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja EskonSaab »

Juu pitänee viikonloppuna päivänvalossa putsailla moottori ja käydä letkut läpi. Eilen auto oli muutaman tunnin sisällä lämpimässä hallissa ja tämän jälkeen on kierrokset pysyneet taas normaaleina pientä humppaamista huomioon ottamatta eli mahdollisesti jossain saattoi olla jäätäkin.

Eilen pidin akun napoja jonkin aikaa irti ja samalla räpläsin venttiilikopalta tulevassa huohotinletkussa olevaa takaiskuventtiiliä sillä lopputuloksella, että sain toisen liittimen siitä poikkastua. No näppäränä miehen korjasin sen erkalla, mutta uusi venttiiili pitäisi jostain löytää. Motonetissä ei ainakaan näkynyt olevan, joten täytynee käydä Länsi-autosta kyselemässä.

Auto on manuaali eikä cruiseakaan ole (harmi), joten niistäkään ei vikaa voi hakea.

Tattista vastauksesta!
9000 CSE 2.0t vm. 1996
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Takaiskuventtiilin löydät Motonetistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/121236/T ... esuriletku

Ota samalla sitä alipaineletkua useampi metri ja uusi ne kaikki.

Kokeile ensin vaikka puristaa sitä Tk-moottorin letkua, muuttuuko käynti? Tai ota sähköliitin irti.
Mitä sanoo joutokäynti.

Tietty jos sen putsaa suosiolla, niin eihän siitä haittaakaan ole.

Meneekö kaasuläppä täysin kiinni?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Noita motonetin muovisia takaiskuja en suosittele. Mulla kesti 30 kilsaa ehjänä.. Ne metalliset oli paljon parempia, mutta eihän niitä enää saa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joi, pesuriventtiilihän tuo on. Mutta sillä pääsee alkuun, jos nykyinen on rikki.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
erkkiv11
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 18:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja erkkiv11 »

Itsellä kanssa -95 2.0t tyhjäkäynti ja nykimis ongelmaa. Koneen ollessa kuuma tyhjäkäynti jää 1200 mutta kaasun polkasulla asettuu. Ja silloin kun tyhjäkäynti oireilee niin auto myös nykäisee jos painaa pikkuisen kaasua. Välillä tuntuu että veto jää päälle myös. Nykii myös vakkarilla
Näitä ongelmia ei aina ole mutta usein.
Alipaine letkut oon tarkistanu ja on kunnossa. Tk moottori putsattu 10tkm sitten ja kaasuläppäkotelo
Voiko jumittava tk moottori aiheuttaa tätä? Entä kaasuläpän asentotunnistin? Ideoita?
saabeja jo toisessa polvessa

- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Mulla on semmonen ongelma että käynnistäessä kierrokset on jossain 1500-2000 tuntumassa ja muutaman minuutin päästä laskee normaalille tasolle. Manuaali eikä ole ilmastointia. 2.3 vapari
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

KoDe kirjoitti:Mulla on semmonen ongelma että käynnistäessä kierrokset on jossain 1500-2000 tuntumassa ja muutaman minuutin päästä laskee normaalille tasolle. Manuaali eikä ole ilmastointia. 2.3 vapari
Ei syytä huoleen.."ryyppy" eli kylmäkäynnistys rikastus siellä on päällä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin