Saab 9000 Startti!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dasoul
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 11:58

Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja dasoul »

elikkäs kyseessä olisi tuollainen 2.0i 16v saab -89.
vika on startissa joka lyö tyhjää joka kerta kun käynnistää, joten luultavasti solenoidi jumissa tai kokonaan sökönä!!
ongelmana on vaan se etten tiedä ollenkaan missä startti sijaitsee?, enkä ole löytänyt mitään kuvaakaan...!!!
onko kova homma vaihtaa? vai kannattaisiko yrittää vaihtaa solenoidi ensin?
Minkä hintainen käytetty startti on?
jos jollain sattuisi löytymään toimiva jostain nurmista niin ilmotelkaa toki!
jonkin verran tiedän autoista mutta kyseinen merkki on minulle hepreaa :lol:

kiitos jo valmiiksi :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja jus »

dasoul kirjoitti:ongelmana on vaan se etten tiedä ollenkaan missä startti sijaitsee?
Imusarjan alla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=55203
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 26#p466626
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dasoul
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 11:58

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja dasoul »

kiitoksia:)
eikun romikselle ja ostan vain "uuden" startin, ei jaksa vaihtelemaan korjaussarjoja ja veikkailemaan..
olisiko startti helpompi vaihtaa eläpuolelta vai alapuolelta?
kaverilla olisi monttu joten sekään ei ongelma.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos se startti "lyö tyhjää", eli hurina kuuluu, mutta ei ota kehälle, voi tuo solenoidi olla ihan kunnossa. Sekin kannattaa tarkastaa, mutta melko usein startista alkaa bendix luistaa, jolloin startti kyllä pyörii, mutta voima ei välity.

Oli miten oli, se startin irroitus ja kiinnitys on melkeinpä se suurin vaiva koko hommassa. Kun startti on pöydällä, ei huolto / osien vaihto ota kauaa. Esim. tuon bendixin saa alle 20€:n varaosana.

Startti lähtee tonnarista kumpaa kautta vain, mutta ensikertalaisena -varsinkin jos käytössä on monttu- koittaisin ehkä alakautta. Ei se hauskaa ole sitäkään kautta, mutta näkeepä sentään JOTAIN. Yhden kerran harjoittelun jälkeen tuo lähtee tosiaan yläkauttakin, mutta näkyvyys kriittisiin osiin on hyvin rajoitettu...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
dasoul
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 11:58

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja dasoul »

kiitoksia kovasti:) eiköhän se noilla neuvoilla sieltä irtoa:)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkävärinen herätepiuha menee virtalukon pohjalta startin solenoidille?
Tonnari on 90/91 cc 2.0iA.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukolta johto menee vaihteenvalitsimen turvakytkimelle ja siitä startin solenoidille. Jos vetää uuden johdon virtalukolta solenoidille, automaattivaihteisen käynnistäminen muuttuu tarkkaavaisuutta vaativaksi. http://townsendimports.com/Web/electric ... rtwire.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Autossa on tällä hetkellä starttinappula, joka on siitä kätevä että pystyy käynnnistämään auton myös mm D:llä tai R:llä, eli pääsee samantien liikkeelle auton käynnistyttyä, eikä tarvitse asetellla vaihdetta erikseen päälle ja odotella koska suotuu kytkeytymään ja auto lähtemään liikkeelle, monen sekunnin hyöty siis 8)
Taidan ohittaa sen vaihdekepin turvakytkimen jotta startin toimintaa ei se enää häiritsisi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paljonkos solenoidi saisi syödä virtaa, tai laskea jännitettä? Kaverin autossa satunnaisia starttiongelmia.. naks naks... herätepiuhan ollessa irti niin avainta käännettäessä näyttää samaa jännitettä kuin mikä akun lepojännite on (nyt oli 12.61V), mutta kuormitettuna tippui lukemaan 9.91V, eli aika paljon putoaa?

Startti on tehdasuusi, akku lähes uusi, virtalukon pohja uusi, jne. Pitäisi varmaan seuraavaksi vetää uusi piuha virtalukolta startille, ja jättää se turvakytkin pois välistä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9000 Startti!

Viesti Kirjoittaja veijo »

Lainaus: "Oli miten oli, se startin irroitus ja kiinnitys on melkeinpä se suurin vaiva koko hommassa. Kun startti on pöydällä, ei huolto / osien vaihto ota kauaa. Esim. tuon bendixin saa alle 20€:n varaosana."

En tajua, miten valkean muovisen hammaskehän saa pois akselilta ? Valkean hammaskehän sisällä on metalllaippa, joka on kiinni akselissa lujalla liitoksella, jonka rakennetta en tajua, ja sen vuoksi bendix laitteen irrotuskaan ei onnistu. Bendix laite on umpiruosteessa ja siinä oleva vapaaratas pyörii huonosti, vaihtaisin bendixin mielelläni.
Vastaa Viestiin