Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on 9000 CD -96. Katselin kytkimen tarkastusluukusta sisään, mutta en ymmärtänyt oikeastaan mitään!

1. Olisiko missään kuvaa ja rautalankamallista ohjetta miten tuon luukun kautta voi kytkimen kuntoa arvioida?

2. Luukussa oli sellainen rasvanippaa muistuttava nippa? Mikä tämän tarkoitus on?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Se nippa on ilmausruuvi. Onko jotain syytä epäillä kytkintä kuluneeksi?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tosiaan se luukku on vain suojalevy ja sen kautta ilmataan kytkin niin kuin Juha96 mainitsi.
Niin riippuen paljonko kytkimelläsi on rullattu ja onko vakio kytkin,jos on allekirjoituksen tonnari niin suurella todennäköisyydellä siellä on pikku kytkin(215mm). Joka taas ei varmaankaan viinasoftaa(?) kovin mielellään luistamatta niele pitkällä aikavälillä.

Jos se kytkin on suhteellisen jäykkä käyttää ja irroittaa melko korkealla niin luulisin että alkaa olla vaihtokunnossa,tietysti jos luistaa ja ravistaa niin silloin selvä tapaus.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

jannevillepetteri kirjoitti:Tosiaan se luukku on vain suojalevy ja sen kautta ilmataan kytkin niin kuin Juha96 mainitsi.
Niin riippuen paljonko kytkimelläsi on rullattu ja onko vakio kytkin,jos on allekirjoituksen tonnari niin suurella todennäköisyydellä siellä on pikku kytkin(215mm). Joka taas ei varmaankaan viinasoftaa(?) kovin mielellään luistamatta niele pitkällä aikavälillä.

Jos se kytkin on suhteellisen jäykkä käyttää ja irroittaa melko korkealla niin luulisin että alkaa olla vaihtokunnossa,tietysti jos luistaa ja ravistaa niin silloin selvä tapaus.
Kiitos vastauksista.
Miten tuo kytkin ilmataan? Oireina näet on ollut koko ajan, että poljin painuu itsekseen alas auton seisoessa ajamatta.
Kytkin vaihdettu (tosin hyvään käytettyyn levyyn) n.10 000 km sitten.
Miksi tuo viinasofta kuluttaa kytkintä enemmän?
Kytkin on suht jäykkä ja irrottaa mielestäni alhaalla, ei luista eikä ravista.
900S 2.3 Talladega 1997
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin kytkimen kuluneisuuden arviointi

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23870

Ja hakua käyttämällä lisää tietoa löytyy yllinkyllin..

Itse käytin edellisen kerran isoa injektioruiskua.
Vaihdettiinko levyn yhteydessä paineletkua tai työsylinteriä/korjaussarjaa?
Sieltä voi falskata tai sit siellä on ilmaa..

Sillä vaan kysyin et jos siellä on viinavirisofta niin sieltä pyydetään kuitenkin jonkin verran enemmän tehoa/newtoneita että silloin pikkukykä on aika tiukilla.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin