Silikoonia lukkoihin ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Silikoonia lukkoihin ?

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Luin lehdestä jutun, jossa ukko oli paininut samojen ongelmien kans, kuin monet muutkin talvella autonsa lukkojen kans, kun ne ei toimi kuten kenenkin mielestä pitäs. Autoliikkeissä tietysti neuvottiin käyttämään aseöljyä, tiedä sit miksi kaikki neuvoo niin, kun se kuitenkin valuu pois eikä sit pitemmän päälle vaikuta. Toi aseöljy on tainnut päästä plasebo-asperiinin
maineeseen noin yleensä ottaen autojen lukoissa vaikka aseella ja auton lukolla ei sinänsä ole yhtäläisyyttä. Lieneekö tota kukaan koskaan edes testannutkaan, -sen aseöljyn todellista hyötyä ??
Jutussaan ukko keksi käyttää aerosolipullosta siliconia lukkoihinsa ja jo on kuulemma sen jälkeen lukot pelittäneet, että oikein lehteen kirjoitti tapahtumasta, tulix siliconista aseöljyn kilpailija ??
Täytyypä seuraavan kerran kokeilla totakin vaihtoehtoa. Itse kokeilin uutuutena itselleni sitä CRC 6-66 Marinea ja olen ollut siihenkin kokeiluun tyytyväisempi kuin aseöljyyn. Ton siliconin pistän korvienväliin kovalevylle.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Silikoonia lukkoihin ?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ek6149 kirjoitti:Toi aseöljy on tainnut päästä plasebo-asperiinin
maineeseen noin yleensä ottaen autojen lukoissa vaikka aseella ja auton lukolla ei sinänsä ole yhtäläisyyttä. Lieneekö tota kukaan koskaan edes testannutkaan, -sen aseöljyn todellista hyötyä ??
Aseella ja lukolla on yllättävän paljon yhteistä, aina toimintaolosuhteista ja vaaditusta toimintavarmuudesta lähtien.

Pääsääntöisesti ruutia ei kannata keksiä kovin montaa kertaa uudestaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Silikoonia lukkoihin ?

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Jussi kirjoitti: Aseella ja lukolla on yllättävän paljon yhteistä, aina toimintaolosuhteista ja vaaditusta toimintavarmuudesta lähtien.
Joo, on niillä toiminnallisesti melkoisesti yhteistä, mutta harvoinpa aseita jätetään päiväkausiksi tuonne pihalle makaamaan sään armoille vesisateeseen ja pakkaseen.

Silikoni ei voiteluominaisuuksiensa puolesta tietysti ole yhtä hyvää, kuin joku öljy, mutta kosteutta se on aika peto pitämään loitolla. Sikäli se saataisi auton lukoissa toimiakin..

--
antti
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Anti-Corrolia olen noihin tunkenu. intin mönjä on jokseenkin jäykempää kuin sprei, mutta sitä on vielä litra jemmassa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hommatkaa kaukosäädin ettei tarvi lukkoja rasvailla.
Vanhassa 88:ssa oli aina jäässä. uudemmasta en edes tiedä onko jäässä vai ei. (Hitsi käyköhän tuo avain edes lukkoon).
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Mimmi kirjoitti: Silikoni EI toimi metalli/metalli pintojen voitelussa.
Uskokaa jo: PARAS on edelleen se "parjattu" ase/lukkoöljy.
Nämä jututhan ovat menossa samaan luokkaan kuin pellava/jäteöljy/teräketjuöljy ruosteenestossa.

Lukkoseppä e.v.p (nykyisin huoltopäällikkö)
Niin, kirjoittelinkin tuohon, että voitelussa silikonista ei ole öljyn korvaajaksi, mutta kosteutta se pitää loitolla kyllä. Mitään suosituksia en siis ollut antamassa, tuo oli enemmänkin tuollaista yleisluontoista pohdintaa asian tiimoilta. (Silikonia en ole lukkoihin laittanut, enkä laita. ) :wink:

--
antti
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

Ja Anti Corrol pidetään sitten kaukana kaikista aseista ja lukoista. Se aine on oikea asesepän painajainen. Muuttuu ajan myötä sellaiseksi tervaksi, että saat kyllä purkaa koko lukon ja putsata joka nippelin, jos haluat sen pelittämään. Parhaan voitelutuloksen on omissa aseissani ja myös auton lukoissa antanut Break Free aseöljy. Hyvänä kakkosena tulee CRC-aseöljy.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok uskotaan ei silikoonia lukkoihin , onneksi en ole laittanutkaan ,vaan ase öljyä Kyllä.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja jara »

Silikonia vain kumilistoihin ja pieni rintaisten naisten tisseihin!!!
NIM. Aseöljy paras....
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eikös sitä silikonia laiteta nykyään ihan miehillekkin, nimittäin "lihaksiin"
:lol:

No joo meni vähän OT. Mutta aseöljy on varmaankin ihan sopivaa auton lukkoihin. Lukkosulat sun muut kannattaa unohtaa, suola ei tee vissiin hyvää lukoille.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Uskotaan

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Okei. Uskotaan.
Toi viittaamani juttu oli eilisessä (Lauant:) Aamulehdessä autoliitteessä, josta sen luin.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Entäs vaseliini? Esim wurthin synteettinen vaseliini? Se ainakin tarttuu joka paikkaan ja mielestäni on juurikin metalli/metalli kontakteihin.

Harri
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaseliini varmaankin kerää paljon likaa itseensä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Aikanaan fillaribisneksessä erehdyin käyttämään juurikin Wurthin synteettistä vaseliinia juuri pestyjen ketjujen ja rattaiden voiteluun.

Koeajolenkin jälkeen koko takahaarukka oli tahmaisten "narujen" peitossa 8O ; rattaasta irrotessaan ketju kehräsi vaseliinin rihmastoksi, joka sitten laskeutui mihin sattui. Meni paikat välittömästi uudelleen puhdistukseen. Ketjuista pyyhin kaikki mahdolliset rasvat pois, kuitenkaan uudelleen niitä pesemättä. Parin päivän päästä oli jälleen melko likaiset ketjut, koska tahma keräsi KAIKEN mahdollisen ulkoilmasta.

Kyseessä ei ollut siis mikään rasvan uitto ketjuihin, vaan pieni tuhaus jokaiseen 116:een niveleen! Tämän jälkeen olen miettinyt tarkkaan mihin ko. ainetta käytän. Lukkoihin ei ole tehnyt mieli koittaa, vaikka lukko on toki suojaisempi paikka kuin polkupyörän voimansiirto. Jotenkin jäi myös mielikuva että tuo Wurth menee aika jäykäksi "kuivutuaan".
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuosta polkupyörä jutusta tuli mieleeni, aikoinaan painin saman ongelman
kanssa, millä rasvataan.
No eräs polkupyörämekaanikko suositteli ompelukoneöljyä.
No näin tehtiin ja kyllä se kikka toimi, ei pahemmin kerännyt likaa ja
voiteli pienetkin kolot.
Mutta mutta mitä öljyä tämä ompelukoneöljy sitten on..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin