Tyhjäkäyntiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

Auto on 9000i vm.88. Ongelmana on liian korkeat tyhjäkäyntikierrokset.

Tyhjäkäynti on jatkuvasti n. 1700rpm. Yhdenkään imusarjaan tulevan alipaineletkun kiinni puristaminen ei vaikuta kierroksiin mitenkään. Irroitin kaasuläppä-boxin ja kaasuläppä menee kunnolla kiinni (tosin siellä läpän ympärillä on pieni rako koska valoa näkyy läpi kun katsoo valoa vasten. Rako on noin millin kymmenesosa).

Puhdistin myös tyhjäkäyntiventtiilin. Nyt tyhjäkäyntiventtiilin johdon irroitus tai letkun kiinni puristaminen laskee kierroksia 1700>1500rpm. Kuuluuko sen venttiilin luisti heilua siellä ihan vapaasti edes takaisin kun venttiiliä pyörittelee kädessä?

Nyt alkaa ideat loppumaan. Mikä siinä vielä voisi olla?

Ps. Autossa on ilmeisesti jokin pakokaasunkierrätys-systeemi koska sieltä tulee putki (jossa on jousi ympärillä) imusarjan alapuolelle. Voisiko se jotenkin aiheuttaa kyseisen oireen?
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

Unohdin sanoa että tyhjäkäyntiruuvi on kokonaan kiinni.
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Tyhjäkäyntiventtili on ilmeisesti viallinen. Aina tuo puhdistuskaan auta (yleensä kyllä auttaa), vaan se on uusittava. Voithan kokeilla toimivaa venttiiliä jostain muusta tonnarista...
Uusi boschin tyhjäkäyntiventtiili maksaa ainakin täällä Seinäjoen suunnalla varaosaliikkeessä 265 euroa.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

t-lahdenmaki kirjoitti:Uusi boschin tyhjäkäyntiventtiili maksaa ainakin täällä Seinäjoen suunnalla varaosaliikkeessä 265 euroa.
Säästäkee reilu saturainen ja tilatkaa Motonetistä:

9000 Bosch-tyhjäkäyntilisäilmaventtiili jos 0280140502. . . 28-3359 154.00€
0280140502 yleensä vain 2,0i/2,0Turbo ilman Kat'ia. . . . 28-3359 154.00€
9000 Bosch-tyhjäkäyntilisäilmaventtiili jos 0280140516. . . 28-3360 144.00€
0280140516 yleensä 2,0iKat/2,3iKat/2,0TurboKat. . . . . . 28-3360 144.00€

9000 Bosch-tyhjäkäyntilisäilmaventt myös muita malleja!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

t-lahdenmaki kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtili on ilmeisesti viallinen. Aina tuo puhdistuskaan auta (yleensä kyllä auttaa), vaan se on uusittava. Voithan kokeilla toimivaa venttiiliä jostain muusta tonnarista...
Uusi boschin tyhjäkäyntiventtiili maksaa ainakin täällä Seinäjoen suunnalla varaosaliikkeessä 265 euroa.
Eihän se vika voi siinä venttiilissä olla koska letkun kiinnipuristamisen jälkeen kierroksia on 1500rpm
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

Vika oli sittenkin siinä kaasuläpässä. Läpän akselin reikä oli niin kulunut että läpän väliin jäi liian iso rako.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Onkos siinä immussa säätöpotikka?
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

kontki-2 kirjoitti:Onkos siinä immussa säätöpotikka?
Immussa??? Ilmamassamittariako tarkoitat? On siinä säätöpotikka. Kaasuläpässä on kolmiasentoinen kytkin.
Vastaa Viestiin