DI sytytyksen modaus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Huttu86
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 17:20
Paikkakunta: Posio

DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Huttu86 »

Tervehdys foorumilaisille uudelta tonnari kuskilta :)

Ostin tuommosen -97 tonnarin ja eiköhän oletettavasti sytkäkasetti antautunu heti alkupäivinä mutta onneksi omalle pihalle :?

Toinen kassu tulossa ja uuden osto hinta/saatavuustidustelussa (opiskelin jo senverran foorumia etten tarvike kasettien kanssa ala pelautumaan :D )

Edellisenä päivänä toimi moitteetta ja aamulla töihinlähtiessä ei enää edes hörähdelly...
Kävin jo sulakkeet läpi ja varmistin että Bensapumppu toimii (viimekesänä kuulemma vaihettu jämerämpi pumppu)
Tulpat kastuu (nekin vaihdettu viimekesänä)

Vähän on vikojakin alkanut löytymään mutta sain pirssin asevelihintaan suurimman osan niistä tietäneinä
-Kytkin raskas polkea ja luistaa aavistuksen raskaamassa vedossa
-Nykii aavistuksen keskikaasulla ja täyskaasulla kiihdyttäessä (voisko tämä liittyä sytkäpuoleen?)
-Konepellin pumput vaihtokunnossa (mistäköhän löytys vastaavia?)
-Startti melko äänekkään olonen ja välillä potkasee irti kehältä kesken startin


Semmosta tässä nyt lähin pähkäilemään että onko kellää muulla juolahtanu mieleen että hieman modaisi tätä DI systeemiä vähän erimalliin että olis erilliset jämerämmä puolat ja muutenkin olis nuo kasetin sisältämät roippeet vähän paremmin tutkittavissa & vaihdettavissa?
9000 CS+ -97 2.0T man t7mod stage2
Honda prelude -90 2.0i-16 4ws
Honda prelude -86 1.8 dualcarb
Honda civic -88 1.6 dohc
Honda accord -88 2.0i megasquirt
ex Subaru legacy -90 1.8i
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

uusi, aito sytkäkasetti kestää viritystäkin todistetusti vuosia. Miksi lähteä ranettamaan jotain ihan muuta?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ja ehjiä käytettyjäkin orkkis sem saa alkaen 20e ylöspäin, mullakin nyt käytettyjä kaikkiaan ostettuna 3kpl toiseen testatusti 1,34bar ahdot kestävää kassua ja ollu jo yksi kappale 1bar ahtoja kestävä joka nyt lpt:hen varalla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Huttu86
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 17:20
Paikkakunta: Posio

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Huttu86 »

Jos uusi aito kestää todellakin vuosia niin sitten ei välttämättä ole järkevää mutta olen ymmärtänyt että se on eräänlainen heikoinlenkki niin siksi tämmöinen idea vilahti mieleen jos rakentamalla pystyisi saamaan hieman lisää luotettavuutta :roll:
9000 CS+ -97 2.0T man t7mod stage2
Honda prelude -90 2.0i-16 4ws
Honda prelude -86 1.8 dualcarb
Honda civic -88 1.6 dohc
Honda accord -88 2.0i megasquirt
ex Subaru legacy -90 1.8i
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Hömm... oletko varma että nimenomaan kasetti on korkannut? Tulipa vain kampiakselin asentoanturi mieleen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Paljonko tonnarilla on kilometrejä ja onko vaihdetuista osista historiaa? Ei se sytkäkassu ole sen heikompi lenkki kuin bensapumppu tai asentotunnistin jotka yleensä kuolee siinä +250tkm kohdalla. Katso ap-letkut tarkasti läpi ja tulppien kunto ja oikea merkki,nekin jo nykimiseen vaikuttaa..siitä sit eteenpäin miettimään muita vaihtoehtoja.

Kokeile jos ei lähde tulille jäähdyttää sitä anturia,saattaisi auttaa vian selvitykseen.
Kassu yleensä antaa muutakin oiretta ennen pimenemistä,fuelcuttia,prötäämistä jne..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitten täytyy muistaa se että väärät sytytystulpat voivat rikkoa DI-kasetin - ja näin on käynytkin. Eli DI-kasetilliseen saabin vain ja ainoastaan NGK:n tulppia.

Se oikea tulppa DI-kasetilliseen tonnariin on: NGK BCPR7ES-11.

DI-kasetin hävittäminen trionic autosta vaatii koko trionic moottorinohjauksen poistamista. Uusi aftermarket moottorinohjaus ja tällöin täytyisi rakentaa nokka-akselin asentotunnistin, nakutustunnistin.. tehdä näille paikat jne.. ei mitään ideaa lähteä em. projektiin. Sitäpaitsi, eipä taida hukkakipinäpuolissa tai muiden valmistajien sytytyspuolissa olla potkua niin paljoa kuin Saabin DI-kasetissa että huonompaan suuntaan siinä mennään jos DI-kasettia lähdetään poistamaan..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti: Uusi aftermarket moottorinohjaus ja tällöin täytyisi rakentaa nokka-akselin asentotunnistin, nakutustunnistin.. tehdä näille paikat jne.. ei mitään ideaa lähteä em. projektiin.
Lohkossa on jo valmiina M8 jenka nakutustunnistimelle. B204i koneessahan moinen on käytössä jo tehtaalta. Ilman nokka-akselin asentotunnistintakin laitteet saa toimimaan.
Pakari kirjoitti:Sitäpaitsi, eipä taida hukkakipinäpuolissa tai muiden valmistajien sytytyspuolissa olla potkua niin paljoa kuin Saabin DI-kasetissa että huonompaan suuntaan siinä mennään jos DI-kasettia lähdetään poistamaan..
Riippuu tietty mitkä puolat sinne pistää. Varsin monissa coil-on-plugeissa on melko vahva kipinä eli eipä siinä automaattisesti kipinätehoa menetetä.
jeeeeeee!
Huttu86
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 17:20
Paikkakunta: Posio

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Huttu86 »

Jos tosiaan ei pysty pelkkää kassua korvaamaan niin silloin tosiaan menee jo hieman monimutkaisemmaksi.

320t on mittarissa ja tiedossa on ainakin bensapumpun vaihto 5t sitten ja samalla vaihettu turbo ja tulpat sekä kassu vaihettu fuelcutin takia viimekesänä mutta varakassu on ollu käytetty

pitää vielä tutkia tuota asentoanturia jos vain jostain sais täällä peräkorvessa kylmäspraytä :P

kuinkas arka tuo saabin katti on jos bensaa menee putkeen kun en tohdi pitempään startata kun ei edes yritä käyntiin ja tulppia mitä oon tutkinu niin on olleet märät mutta aika hyvän kuntoiset
9000 CS+ -97 2.0T man t7mod stage2
Honda prelude -90 2.0i-16 4ws
Honda prelude -86 1.8 dualcarb
Honda civic -88 1.6 dohc
Honda accord -88 2.0i megasquirt
ex Subaru legacy -90 1.8i
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Routa »

Konepellin pumput saa mätönetistä parikymppiä kipale.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Huttu86
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 17:20
Paikkakunta: Posio

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja Huttu86 »

Onkos kukaan kokeillu näitä esim autodocin NGK:n valmistamia DI-kassuja?
http://www.autodoc.fi/ngk/7003113

Hinta ei ole ainakaan paha ja antavat sen 2-v takuun myös
9000 CS+ -97 2.0T man t7mod stage2
Honda prelude -90 2.0i-16 4ws
Honda prelude -86 1.8 dualcarb
Honda civic -88 1.6 dohc
Honda accord -88 2.0i megasquirt
ex Subaru legacy -90 1.8i
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

En ole kokeillut mutta paikallisen Tammer-Dieselin kautta olen kokeillut 250e hintaan olevia professional part swedenin valmistamia EI SEM kassuja erittäin monta takuun piikkiin..topicci tonnari prötää ahdoilla kertoo tarinan..en suosittele kuin SEM:min valmistamia kasetteja,se kannattaa varmistaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Saab outlet:ssa SEM kasetti maksaa n. 400€

http://webshop-fi.saabparts.com/9000/el ... kassett132

Kasetti mittaa myös moottorin nakutusta, kuten jossain kirjoituksessa epäsuorasti mainittiin.
Hintaeroa on siis pari tankillista bensaa. Itse kyllä suosisin orkkista ja pitäisin huolen, että autossa on aina oikeat tulpat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja marg3 »

pevi kirjoitti:Saab outlet:ssa SEM kasetti maksaa n. 400€

http://webshop-fi.saabparts.com/9000/el ... kassett132

Kasetti mittaa myös moottorin nakutusta, kuten jossain kirjoituksessa epäsuorasti mainittiin.
Hintaeroa on siis pari tankillista bensaa. Itse kyllä suosisin orkkista ja pitäisin huolen, että autossa on aina oikeat tulpat.
Eikös Mekonomen myy kans orkkista? 326e punainen kassu.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: DI sytytyksen modaus?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Juu, mekonomen myy orggista ja saa vielä klubialennuksen.
Vastaa Viestiin