Vapari tukehtuu.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Vapari tukehtuu.

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kone tukehtuu kun kaasun avaa nopeasti koneen ollessa lämmin.
Kylmänä moista ilmiötä ei ole havaittavissa. Mikä neuvoksi :?:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Oliskos lämpötila-anturi sökö.
Imusarjan ja tuliseinän välissä, ruiskusuuttimien alla.
Ota liitin irti ja kokeile vaikutusta.


Tarkista sytytyksen ajoitus :oops: :oops: :oops: :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kokeilin toisella lämpötila-anturilla ei mitään vaikutusta. Sitten laitoin lämpötila-anturin piuhan irrallaan olevaan anturiin niin tyhjäkäynti nousi, mutta painamalla kaasua nopeasti meinaa tukehtua, tai siis tukehtuu jos ei kaasua hellitä.
Eli tuntuis ettei vika ole lämpötila-anturissa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Eipä näytä olevan anturissa vikaa.

Liian rikas seos tai sytkä myöhäsellä.
Toimiikos alipainesäädin, virranjakassa.


Missä kunnossa sulla on nuo huohottimen läpivientikumit, venakopassa ja imusarjassa.

Katson Saab-huoltokirjoista, tallilla. Illemmalla vihjasen lisää.

siis 9000 i / ? vm
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

Mittaa se kaasuläpän asentokytkin. Siinä on kaksi kytkintä sisällä. Toinen kytkeytyy tyhjäkäynnillä ja toinen kun kaasua painetaan yli 75%.

Uudemmissa on potentiometri jonka vastus muuttuu läpän asennon mukaan.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

_Hattiwatti_ kirjoitti:Mittaa se kaasuläpän asentokytkin. Siinä on kaksi kytkintä sisällä. Toinen kytkeytyy tyhjäkäynnillä ja toinen kun kaasua painetaan yli 75%.

Uudemmissa on potentiometri jonka vastus muuttuu läpän asennon mukaan.
Tuo potentiometri tuokin sitten hauskoja yllätyksiä vanhetessaan. Vrt vanhan radion kähinät volumea säädettäessä.

Hiivatissa mulla oli tollanen, potikka, jota piti voidella joka viikko, muuten ei pelittänyt.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Firges9000 kirjoitti:Eipä näytä olevan anturissa vikaa.

Liian rikas seos tai sytkä myöhäsellä.
Toimiikos alipainesäädin, virranjakassa.


Missä kunnossa sulla on nuo huohottimen läpivientikumit, venakopassa ja imusarjassa.

Katson Saab-huoltokirjoista, tallilla. Illemmalla vihjasen lisää.

siis 9000 i / ? vm
Kyllä 9000 iivari.
Alipaineen olen mitannut ja se on 0,6 - 0,7 bar joten siltäosin pitäisi ollakunnossa.
Alipainesäädin virranjakajassa :?: :roll:
Seos ruuvia kääntämällä saa kyllä tuhjäkäynnin nousemaan ja sytytystä kääntämällä aikaisemmaksi tai myöhäisemmäksi käynti vain huononee.
Kaasuläpän asentokytkin mulla olis vähän uudemmasta olisikohan mallia 90 - 92 siinä ei luulisi olevan mitään estettä kokeilla.
Tämä iivarihan on mallivuodelta 1987
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Otas se letku virranjakajan alipainesäätimestä irti ja puhalla ja ime siitä kuuntele loksuukos virranjakassa.
Ettei vain olis kalvo puhki, kuten entisellä neit.......enpäs sanokkaan, se on ihan eri juttu. :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kun ei sinne virranjakajaan mene minkäänlaista letkua :?:
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Katselin toista tonnaria missä virranjakajaan ei mennut edes niitä kolmea piuhaa jotka mun vehkeessä menee.
Seos pielessä? Mitenkäs sen voi säätää kun immussa käsittääkseni on vain se potikka josta voi säätää.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mittaas bensan paineet jakotukista.
Ettei vaan olisi reilusti liikaa.
Pitäisi olla muistaakseni 3.0bar imusarjaa vasten ja tyhjäkäinnillä noin 2.4bar alipaineletku irti.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Bensan paine suodattimen jälkeen 2,2 bar ja suodatin on konehuoneessa, alipaine imusarjassa 0,66 bar.
Ei kait ihan metsässä?
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kyllä se vika taitaa olla bensanpaineen säätäjässä.
Otin toisesta ruottalaisesta säätäjän ja kokeilin sillä enkä millään saanut tukehtuun! Vai onkohan noi VOLVON osat parempia :lol:
Täytyy nyt kumminkin nukkua yön yli ja kokeilla huomenna uudestaan.
Kierrosluvunrajoittajan kun vielä sais pois pelistä.
Katsotaan josko täältä tietoa löytyy :?: :?:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu se LH ei pysty kaikkea säätämään joten tuo bensan paine on aika tärkee. Pitäis olla vakiossa tyhjäkäynnillä noin 2.4bar.Ja alipaine letku irti noin 3.0 ja ton 3.0bar:n eron imusarjaa vasten pitäisi säilyä koko kuormitusalueen. Muuten on vikaa bensapumpussa.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

No kokeilin tänään uudestaan ja kas kummaa ei se enää tukehdu kyllä Volvon bensanpaineen säätäjä toimii.
Tässä vois olla paikallaan säädettävä säätäjä mistähän löytyis ja mihin hintaan.
Ai niin toi kierrosten rajoittaja siihen ei ole kukaan vielä pystynyt vastaamaan miten sen saa poistettua.
Saas nähdä onko hän joka tietää kojeajolla, hölösuu tai kenties ääliö :D
Vastaa Viestiin