Tielle jäätiin
Tielle jäätiin
Niin siinä kävi, että tielle jäätiin (-97 9000 2.0 turbo). Tuossa on käynnistyksenesto, joka toimii avaimen kautta. Syyksi on mietitty sitä. Mutta mikä muu voisi olla? Yhden kerran on saatu hyvin vaivalloisesti käyntiin, mutta sammui heti. Voiko tuon käynnistykseneston jotenkin kiertää? Entäpä tuo sytytyskasetti, voisiko olla se, miten se oireilee? Tuolla aiemmassa topicissa ilmeisesti se oli syynä. Onko se miten kallis korjattava?
On vähän hätä kädessä nyt tämän kanssa...
On vähän hätä kädessä nyt tämän kanssa...
Re: Tielle jäätiin
Ei kai ole käynnistyksenesto, jos kerran lähti vaivalloisesti hetkeksi käyntiin. Ennemmin arvaisin bensapumppu vikaa.
Re: Tielle jäätiin
Eikö kannattaisi laittaa paikkakuntaa minne kulkine stoppasi, jos löytyisi jotain avuliasta jeesaamaan.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Tielle jäätiin
Paikkakunta on Kuopio ja auto on nyt Pöljällä
Tänä iltana hinataan Kuopioon. Kaikki apu arvailua myöten on tervetullutta.
Tänä iltana hinataan Kuopioon. Kaikki apu arvailua myöten on tervetullutta.
Re: Tielle jäätiin
Eikös 9000:n käynnistyksenesto toimi nimenomaan bensapumpun kautta? Ainakin omassa saattaa hörähtää hetkisen vanhoilla paineilla, vaikka käynnistyksenesto olisikin päällä.KN/Lieto kirjoitti:Ei kai ole käynnistyksenesto, jos kerran lähti vaivalloisesti hetkeksi käyntiin. Ennemmin arvaisin bensapumppu vikaa.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tielle jäätiin
Veikkaus bensapumpulle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tielle jäätiin
Kiitokset kaikille, jotka ovat kommentoineet. Nyt tuo on omassa pihassa. Olipa mielenkiintoinen urakka hinata tuo toisella autolla.
Jos olisi tuosta käynnistyksenestosta kyse, voisiko hurahtaa vielä käyntiin noin sadannen käynnistysyrityksen jälkeen? Tuota käytiin pariin otteeseen herättelemässä henkiin tien varressa, ekalla kerralla sen sai vaivaisesti käyntiin, mutta ei käynyt lainkaan tasaisesti vaan ysköstellen. Nyt tänään hurahti viidennentoista yrityksen jälkeen käyntiin aivan hetkeksi. Ei taida sittenkään viitata käynnistyksenestoon? Mistä bensaa siunaantuisi tuossa vaiheessa enää?
Miten tuon bensapumpun voisi diagnosoida varmasti syyksi? Onko se hirveän hankala vaihtaa itse?
Jos olisi tuosta käynnistyksenestosta kyse, voisiko hurahtaa vielä käyntiin noin sadannen käynnistysyrityksen jälkeen? Tuota käytiin pariin otteeseen herättelemässä henkiin tien varressa, ekalla kerralla sen sai vaivaisesti käyntiin, mutta ei käynyt lainkaan tasaisesti vaan ysköstellen. Nyt tänään hurahti viidennentoista yrityksen jälkeen käyntiin aivan hetkeksi. Ei taida sittenkään viitata käynnistyksenestoon? Mistä bensaa siunaantuisi tuossa vaiheessa enää?
Miten tuon bensapumpun voisi diagnosoida varmasti syyksi? Onko se hirveän hankala vaihtaa itse?
Re: Tielle jäätiin
Näissä on kolme tyypillistä vikaa, jotka aiheuttavat tielle jäämisen:
a) bensapumppu
b) DI-kasetti
c) kampiakselin asentoanturi
DI-kasetti on näistä helpoin testata jos saa ehjää kasettia lainaksi joltain. Parin minuutin homma vaihtaa. Bensapumppu on hieman kinkkisempi; yksi konsti on löysätä suutintukille tulevaa bensaputkea ja varmistaa, että ainetta tulee reilulla paineella (vähemmän yllättävästi kannattaa toimenpide suorittaa melko varovasti ja mielellään muut kuin pyhävaatteet päällä). Tankin pohjaa voi yrittää koputella vasaralla starttauksen aikana. Pumpulle voi yrittää antaa sulaketaulun hyppyjohdolla virtaa, joskus pumpun rele nimittäin temppuilee eikä pumppu saa sähköä.
Kampiakselin asentoanturi on helppo vaihtaa, mutta se oireilee yleensä siten, ettei auto toimi lämpimänä. Jäähdyttyään lähtee käyntiin.
Tietysti voisi kokeilla starttipilottia suihkuttelemalla saada autoa käyntiin; jos lähtee niin vika on suurella todennäköisyydellä bensapumpussa.
Bensapumpun vaihto ei ole mitään rakettitiedettä mutta työkalujen on syytä pysyä hyppysissä ja ohjeita pitää osata seurata. Tankin sisällähän pumppu on, onneksi tonnarissa on takakontin etuosassa vanerin alla luukku josta pumppuun pääsee käsiksi.
a) bensapumppu
b) DI-kasetti
c) kampiakselin asentoanturi
DI-kasetti on näistä helpoin testata jos saa ehjää kasettia lainaksi joltain. Parin minuutin homma vaihtaa. Bensapumppu on hieman kinkkisempi; yksi konsti on löysätä suutintukille tulevaa bensaputkea ja varmistaa, että ainetta tulee reilulla paineella (vähemmän yllättävästi kannattaa toimenpide suorittaa melko varovasti ja mielellään muut kuin pyhävaatteet päällä). Tankin pohjaa voi yrittää koputella vasaralla starttauksen aikana. Pumpulle voi yrittää antaa sulaketaulun hyppyjohdolla virtaa, joskus pumpun rele nimittäin temppuilee eikä pumppu saa sähköä.
Kampiakselin asentoanturi on helppo vaihtaa, mutta se oireilee yleensä siten, ettei auto toimi lämpimänä. Jäähdyttyään lähtee käyntiin.
Tietysti voisi kokeilla starttipilottia suihkuttelemalla saada autoa käyntiin; jos lähtee niin vika on suurella todennäköisyydellä bensapumpussa.
Bensapumpun vaihto ei ole mitään rakettitiedettä mutta työkalujen on syytä pysyä hyppysissä ja ohjeita pitää osata seurata. Tankin sisällähän pumppu on, onneksi tonnarissa on takakontin etuosassa vanerin alla luukku josta pumppuun pääsee käsiksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tielle jäätiin
Bensaa ei siis tule. Yritetään nyt diagnosoida onko kyse pumpusta vai pumpun releestä. Minkähänlaisella värikoodilla nuo johdot ovat? Neljä erilaista mahdollisuutta. Laitetaan lisätietoa jos tästä ei tajua.
Re: Tielle jäätiin
Laita sulaketauluun hyppylanka esim. hätävilkun sulakkeen ja bensapumpun sulakkeen välille. Tuolloin pumpun pitäisi käydä. Jos ei käy, pumppu vaihtoon.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tielle jäätiin
Eli ohittaa releen noin? Kokeilen.
Kiitos paljon vastauksesta!
Kiitos paljon vastauksesta!
Re: Tielle jäätiin
Uusia ongelmia kohti: nyt tuota bensapumppua ei tahdo saada millään maailman ilveellä irti. Enkä ymmärrä, miksi Fixus tarjoaa n. 170 euron hintaista varaosaa, Motonetistä ei osattu varmaksi sanoa käykö vai eikö käy alle satasen osa. Eikä kysytty rekkaria, enkä sitä ymmärtänyt sanoa. Ajatuksena on irrottaa tuo pumppu ja kuvata se ja sen jälkeen hipsiä uudelleen Motonetiin. Voiko tämä siis olla oikea osa, vai olenko ihan hakoteillä:
Saab » 9000 1985-1998
Tuotenumero: 28-1385
Tuote: Ruiskupumppu S9000/Walbro-malli 91-
Tuotekuvaus: Tämä pumppu on 8mm:n lähdöllä, pumppu 6mm:n lähdöllä on 28-1723.
28-1385 | Ruiskupumppu S9000/Walbro-malli 91-
Hinta: 79,90 e
Saab » 9000 1985-1998
Tuotenumero: 28-1385
Tuote: Ruiskupumppu S9000/Walbro-malli 91-
Tuotekuvaus: Tämä pumppu on 8mm:n lähdöllä, pumppu 6mm:n lähdöllä on 28-1723.
28-1385 | Ruiskupumppu S9000/Walbro-malli 91-
Hinta: 79,90 e
Re: Tielle jäätiin
Pääsisit ehkä halvemmalla, kun hakisit Biltemasta pumpun osanumerolla 52-200. Tämän lisäksi upotusta kestävää 8mm bensaletkua 52-474 ja pari klemmaria. Tämä tietysti edellyttäen, että kaupungistasi löytyy Biltema. Tuo letku ei sitten kestä upotusta etanoliin, mutta oletan että autosi käyttää bensiiniä polttoaineenaan.
Onko ongelma sen "lukkorenkaan" avaaminen? Siihen käy vaikka papukaijapihdit levitettynä kahvat edellä tai iso talttaruuvari ja vasara. Biltemassa on tuohon työkalukin, mutta en muista kumpi koko siihen sopii.
Matti
Onko ongelma sen "lukkorenkaan" avaaminen? Siihen käy vaikka papukaijapihdit levitettynä kahvat edellä tai iso talttaruuvari ja vasara. Biltemassa on tuohon työkalukin, mutta en muista kumpi koko siihen sopii.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tielle jäätiin
Sen lukkorenkaan rikkoo helposti jos alkaa ruuvarilla ja vasaralla paukuttelemaan, etenkin jos se ei koskaan ole ollut auki (tai joku epsanjan pablo on käyttänyt tiivisteliimaa...).
Itse avasin viimeksi ulosvetäjällä jonka kynnet oli käännetty väärinpäin ja kavennettu sopimaan lukkorenkaan hahloihin.
Kuopiosta löytyy Biltema, joten pumpun saa sieltä.
Itse avasin viimeksi ulosvetäjällä jonka kynnet oli käännetty väärinpäin ja kavennettu sopimaan lukkorenkaan hahloihin.
Kuopiosta löytyy Biltema, joten pumpun saa sieltä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2639
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Tielle jäätiin
Se ulosvetäjä kynnet väärinpäin käännettynä on huomattavasti parempi työkalu hommaan, kuin isot papukaijapihdit tai taltta ja vasara joita en myöskään voi suositella.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008