Mikä vaivaa 9000 turboa?(lisää kymysyksiä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Mulla hyppäs edelliskesänä kuskinpuoleinen sisempi vetari pois maljasta ihan kävelyvauhdissa monttuun ajaessa (oli madallettu silloin, mutta ei kuitenkaan johtunut madalluksesta), se tripodi keksi sitten mennä apurungon ja maljan väliin, pyöri siellä runnoen maljan ulkopuolelta paskaksi ja apurunkoon reiän..

Syy tuohon oli se että koneen takapuolella oleva kolmion mallisen (lohkossa, öljypohjassa ja tukikumissa kiinni) kiinnityspalikan lohkoon tuleva pultti oli poikki ja öljypohjaan tuleva lähes irti, jolloin kone oli päässyt liikkumaan liikaa.

Eli: jos se sisempi vetari on sullakin tullu pihalle niin tarkista koneentuenta.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kyllä sen tropodin saa irroitettua, sokalla kiinni.

Motonetista löytynee halvimmalla, ite on tullu käytettyä noista omista purkuvehkeistä vetarit loppuun :) .

Jos rupeat vaihtamaan puslia, laita uretaaniset suoraan. Hydraulituet kannattaa vaihtaa kumpikin kerralla.

Madallusjouset meni eräälle foorumilaiselle joku aika sitten. Uusia taitaa saada alta 200€/sarja.
Foxbody turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Haza kirjoitti:Mulla hyppäs edelliskesänä kuskinpuoleinen sisempi vetari pois maljasta ihan kävelyvauhdissa monttuun ajaessa

Syy tuohon oli se että koneen takapuolella oleva kolmion mallisen (lohkossa, öljypohjassa ja tukikumissa kiinni) kiinnityspalikan lohkoon tuleva pultti oli poikki ja öljypohjaan tuleva lähes irti, jolloin kone oli päässyt liikkumaan liikaa.
Sattui olemaan tallessa moottorintuennasta kuva, jossa tuo takakiinnike ja sen tuki näkyvät:

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Hahaa,just eilen arvoin montulla että miksiköhän tuosta tuesta mikä tulee lohkoon kiinni (siihen öljypohjan läheisyyteen) puuttuu pultti siitä lohkon puoleisesta kiinnitysreijästä. :lol:

Ettei nyt siitä johtunut koko homma?

Toivottavasti ei ole särkenyt mitään muuta sieltä alta,
löin jarrut päälle heti kun kuului jurahdus.Auto kerkesi
mennä n.10m ennenkuin pysähtyi.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt kun tuon kuvan näki niin muistin että mullahan oli myös se pieni sivutuki poikki :lol: (osa nro 2 siinä kuvassa)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei taida yläkautta nähdä tuota tukirautaa..?
Ajattelin sillä vaan että vaikuttaako automaatissa kovinkin jos
tuo rauta on irti...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Sen verran korjauksia että mullakin on tuo tukirauta (osa nro.2) irti moottorin päästä.Eikä mikään muu rauta.

En tiedä sitten onko siitä haittaa,mutta kiinni sen laitan.

Ja äsken auto oli pukilla,näkyi selvästi kun vetarin sisin osa eli se tripodi oli tuusan pa¤%ana.Rasvat ympäriinsä,mutta äkkiseltään ei näyttänyt laatikko olevan vaurioitunut.

Auto jäi yöksi talliin ja huomenna selviää enemmän.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Miten muuten tuossa DI/APC koneessa voi nostaa ahtoja vai onko se vain tuon ohjelman varassa.eli onko hukkiksella joku elektr.ohjaus vai mikä?
En ole vielä perehtynyt. :lol:

Millaisia teho/vääntö-lukemia on porukka saanut noilla virityksillä mitä mulla on tuossa koneessa?
Paljonko on tuolla steg 1 lastulla ahtoja?
Ja voiko ahtoja nostaa itse?

Mitä sattuu/tapahtuu jos ottaa tuon APC:n sulakkeen pois? :idea:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

jblgti1200 kirjoitti:Miten muuten tuossa DI/APC koneessa voi nostaa ahtoja vai onko se vain tuon ohjelman varassa.eli onko hukkiksella joku elektr.ohjaus vai mikä?
En ole vielä perehtynyt. :lol:

Millaisia teho/vääntö-lukemia on porukka saanut noilla virityksillä mitä mulla on tuossa koneessa?
Paljonko on tuolla steg 1 lastulla ahtoja?
Ja voiko ahtoja nostaa itse?

Mitä sattuu/tapahtuu jos ottaa tuon APC:n sulakkeen pois? :idea:
Näissä DI/APC-koneissa ei lastun lisäksi ahtoja saa muuten nostettua kuin "bleederillä" eli vuotoventtiili hukkaportin letkuun...Veikkaisin että pitäisi ahtaa tuolla lastulla n.1.1baria(arvio) ja tehoa +200hv/330-350nm...SP lupaa seuraavaa:
http://www.speedparts.se/prod/newupgrad ... c_89.shtml
Viimeksi muokannut jarska, Ke Helmi 16, 2005 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Tri-Lo kirjoitti: Ei ole Mitsun ahdin vakiona koneessasi, vaan Garrett, T03.

Väärin. -89 DI/APC on mitsun te05-12b vakiona. vanhemmissa t3.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Näin, kyseisenlaisen vm 89 2.0T DI/APC tonnarin omistaneena ja turbon vaihtaneena voin sanoa, että ahtimena oli Mitsubishi, eikä Garrett.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo eli äsken tulin pajalta ja saabi liikkuu taas. :twisted:

Vika oli tosiaan vetarissa josta oli mennyt se tripodi säleiksi,ja hajotessaan oli särkenyt myös v-laatikkoon menevän maljan pään.
Maljan akseli oli ehjä.
Eli vaihtoon meni ihan koko vetoakseli kokonaisuudessaan.

Kokonaiskustannukset onneksi hinauksineen jäi pariin sataseen,eli onni onnettomuudessa. :lol:

Nyt kysyisinkin,mistä kannattaa ottaa ahtomittarille paineet,
onko montakin vaihtoehtoa imusarjan läheisyydessä?

Anteeksi tyhmät kysymykset... 8O

Ja ahtimena on tosiaan tuo mitsun te05-12b.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Make- »

ite haarotin siitä orkkis-ahtomittarille menevästä letkusta... mittarin kun vielä laitoin orkkis kellon tilalle niin ei tarvinnu pitkää piuhaa vetää

t.Markus
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

-Make- kirjoitti:ite haarotin siitä orkkis-ahtomittarille menevästä letkusta... mittarin kun vielä laitoin orkkis kellon tilalle niin ei tarvinnu pitkää piuhaa vetää

t.Markus
Noin tein itsekkin, tuossa kuva patentista:

http://img140.exs.cx/img140/5481/kuva0077og.jpg
Foxbody turbo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt on vaihdettu tulpat ja b-suodatin,tuntuu pelittävän vähän paremmin.
Tuli muuten ihan jonkun muun näköistä mustaa vettä suodattimen sisältä kuin bensaa... :lol:

Vapaavirtausputsarikin löysi tiensä konehuoneeseen,
nyt kuuluu jo jotain ääniä kiihdyttäessä.

Lisäksi laitoin samanlaisen ahtomittarin samalla tavalla kuin sulla t04,
on muuten suht v-mäinen homma irroittaa mittaristo ensimmäisen kerran,
ne mittarin yläkiinnikeruuvitkin oli "väärinpäin" joka maksimoi kiroilun määrän.

Nyt pikaisesti kokeiltuna ei ahda kuin 0.7-0.8bar 3.vaihteella.
Pitäisikö ahtaa enemmän?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin