Tonnarin jarrupalojen vaihto
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tonnarin jarrupalojen vaihto
Terve,
Tartteis asentaa uudet jarrupalat tonnariin (-92 CS, ATE:n satulat), että kehtaa lähteä kokeilemaan leimaa. Homma vaikuttaa ainakin teoriassa simppeliltä, mutta mitäs kalua raati suosittelee männän liikutteluun, kun uudet palat on satulassa ja se pitäisi saada mahtumaan takaisin paikalleen? Liikkuuko mäntä "helposti"? Haynes sanoo, että putkipihdeistä voisi olla iloa, mahtaiskos papukaijapihdit ajaa samaa asian? Kommentteja otetaan kiitollisena vastaan, kun en ole tähän päivään mennessä joutunut jarrupaloja satulaan vaihtamaan (Mirafioriin tuli joskus sata vuotta sitten jarrukengät vaihdettua)
Tartteis asentaa uudet jarrupalat tonnariin (-92 CS, ATE:n satulat), että kehtaa lähteä kokeilemaan leimaa. Homma vaikuttaa ainakin teoriassa simppeliltä, mutta mitäs kalua raati suosittelee männän liikutteluun, kun uudet palat on satulassa ja se pitäisi saada mahtumaan takaisin paikalleen? Liikkuuko mäntä "helposti"? Haynes sanoo, että putkipihdeistä voisi olla iloa, mahtaiskos papukaijapihdit ajaa samaa asian? Kommentteja otetaan kiitollisena vastaan, kun en ole tähän päivään mennessä joutunut jarrupaloja satulaan vaihtamaan (Mirafioriin tuli joskus sata vuotta sitten jarrukengät vaihdettua)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hommaan käy varmaan monenlaiset pihdit, periaatteessa männän pitäisi liikkua helposti. Vaikeinta vaihtohommassa taitaa olla satulan irrottaminen, kuusioruuvit tuppaavat olemaan aika tiukassa.
Pari viikkoa sitten kävin omaani vaihtamaan paloja. En sattunut löytämään sopivaa kuusiokoloa (olikohan 7 mm:n), joten luovuin leikistä. Perjantaina vaihtoivat ne sitten vuosihuollon yhteydessä, samassa rytäkässä vaihdettiin myös etulevyt.
Pari viikkoa sitten kävin omaani vaihtamaan paloja. En sattunut löytämään sopivaa kuusiokoloa (olikohan 7 mm:n), joten luovuin leikistä. Perjantaina vaihtoivat ne sitten vuosihuollon yhteydessä, samassa rytäkässä vaihdettiin myös etulevyt.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Kumpaan päähän (Etu vai taka)
Etu päähän vaihdettaessa periaatteessa putkipihdit riittää. Ainoa ongelma on sylinterin liuuttaminen suoraan sisään. Isommilla putkipihdeillä suoraan painaminen on helpompaa.
Takapäässä on huomioitava automaattisen käsijarrusäädön löysääminen ennen sylinterien liikuttelua. Lööysääminen tapahtuu 4mm kuusiokoloavaimella satulan takaa. Säätöruuvi löytyy 14mm (muistaakseni) kiintoavaimella avattavan pultin alta.
Homma on melko simppeli, jos jarrut on kunnossa, eli suojakumit ehjät ja sylinterit ruosteettomat. Itselläni oli vielä kolme vuotta sitten 9000CDE -90, josta meni etusatuloista suojakumit, jonka jälkeen jarrut alkoi jumiutua. Eli kannattaa samalla tarkastaa kumien kunto.
Tarvit lisäksi juuri tuon 7mm kuusiokoloavaimen satuloiden liukutappien avaukseen.
Takapäässä on huomioitava automaattisen käsijarrusäädön löysääminen ennen sylinterien liikuttelua. Lööysääminen tapahtuu 4mm kuusiokoloavaimella satulan takaa. Säätöruuvi löytyy 14mm (muistaakseni) kiintoavaimella avattavan pultin alta.
Homma on melko simppeli, jos jarrut on kunnossa, eli suojakumit ehjät ja sylinterit ruosteettomat. Itselläni oli vielä kolme vuotta sitten 9000CDE -90, josta meni etusatuloista suojakumit, jonka jälkeen jarrut alkoi jumiutua. Eli kannattaa samalla tarkastaa kumien kunto.
Tarvit lisäksi juuri tuon 7mm kuusiokoloavaimen satuloiden liukutappien avaukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vinka elikkäs puristin on aika oiva työkalu, huomattavasti helpompi hallita kuin putkipihdit.
Sitten kun toteat siinä mäntää liikutellessasi tiivisteiden vuotavan niin männän saa helpoiten ulos kun ottaa satulan irti ja tuuppaa paineilmaa letkun reiästä sisään... mieluiten vaikkapa ihan käsipumpulla, kompurapaineilla saa männän lentämään turhan pitkälle
Jarruja kun roplaa niin ei tee pahaa vuodattaa nesteitä pihalle ilmaruuvista pikkasen ja liikutella mäntää muutaman kerran koko liikematkansa... vaikka ei nesteitä aikoisikaan kokonaan vaihtaakaan... ja uutta nestettä säiliöön. Nesteen vaihtuvuus jarrusatuloilla ei ole turhan suuri luonnostaan.
-J-
Sitten kun toteat siinä mäntää liikutellessasi tiivisteiden vuotavan niin männän saa helpoiten ulos kun ottaa satulan irti ja tuuppaa paineilmaa letkun reiästä sisään... mieluiten vaikkapa ihan käsipumpulla, kompurapaineilla saa männän lentämään turhan pitkälle
Jarruja kun roplaa niin ei tee pahaa vuodattaa nesteitä pihalle ilmaruuvista pikkasen ja liikutella mäntää muutaman kerran koko liikematkansa... vaikka ei nesteitä aikoisikaan kokonaan vaihtaakaan... ja uutta nestettä säiliöön. Nesteen vaihtuvuus jarrusatuloilla ei ole turhan suuri luonnostaan.
-J-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitoksia vinkeistä! Kaikki palat (siis etu ja taka) ajattelin vaihtaa, käppäriäkin joudun käpälöimään, kun se ei ota kun toiseen takapyörään tällä hetkellä...sain muuten Ferodon palat (orkkis osat) taakse suhteellisen halvalla (0,67€/pari, ovh Motonetissä jotain 21€)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Siltä varalta että et vielä jarrupaloja vaihtanut:
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... tpads.html
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... bleed.html
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... tpads.html
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... bleed.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, eipä ole vielä tarvinnut paloja vaihdella, kun pukkasi kuumeen päälle...Huominen (ke) olis vielä saikkua, pitäsköhän käyttää se hyödyllisesti jarrupalojen vaihtoon No, pitää kattella tuota oloa...Pistän "raportin" havainnoistani tänne, kunhan saan palat vaihdettua.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kyll
Ruotsista YK sotilaan mukana. Autossa oli kaikki muut varusteet paitsi webasto ja automaatti. Valitettavasti se oli joskus kolaroitu, joten se ruostui vähän liikaa saumoista.CDE tuli Suomeen vasta 1993 mutta oliko tämä tuotu jostain kauempaa?
Jos tiedät mistä saa Saabin väriokoodeja, koska siinä autossa oli koodi 199 (Metalli sininen) ja kaikki Saabin värikoodit alkoi vasta 200:sta ylöspäin
PS. mulla on auton alkuperäinen yksikanavainen vahvistin tallessa, jos jotakuta kiinnistaa. Vahvistin on 1-kanavainen ja liitettävissä vanhempaan Saabin mankkaan. Liitin on joku "oma malli" ja merkki muistaakseni Luxor. Vahvistin oli kuskin puolella tavaratilassa sähköantennin alla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mikähän
Eikös toi ollu just se takapenkin erillinen ilmastointi, mikä joissakin harvoissa malleissa on.9000LPT kirjoitti:RAC:n on. Mistä lyhennys?
BMW 320dA Coupe LCI
Valitettavasti
tämä varuste ilmeisesti puuttui myös. En ainakaan törmännyt kyseiseen painikkeeseen ACC:ssa. ACC oli kylläkin se versio, jossa oli takaovien puhallukset ja aurinko tunnistin. On mulle ihan uusi varuste tuo RAC.
Takakaiuttimissa oli mielenkiintoinen toteutus, sillä siellä oli 6,5 tuuman elementit viety hattuhyllyltä n.20-25cm pitkien muoviputkien/kartioiden päähan tavaratilaan.
Se värikoodi 199 on edelleen kysymysmerkki, sillä en ole saanut vastausta Saabilta enkä maaliliikkeistä. Väri oli ilta-auringossa violetti ja päivällä tummansininen.
Takakaiuttimissa oli mielenkiintoinen toteutus, sillä siellä oli 6,5 tuuman elementit viety hattuhyllyltä n.20-25cm pitkien muoviputkien/kartioiden päähan tavaratilaan.
Se värikoodi 199 on edelleen kysymysmerkki, sillä en ole saanut vastausta Saabilta enkä maaliliikkeistä. Väri oli ilta-auringossa violetti ja päivällä tummansininen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Se kyllä löytyi
Se oli siinä kakkostietokoneessa, kuten myös keskimatkamittari, keskinopeus, kaksi eri tyyppistä trippimittaria ja jotakin muuta.
Autossa ei ollut esimerkiksi penkeissä muistipaikkoja, koska ne tulivat valittavaksi vasta -91.
Kaiken kaikkiaan varusteita oli riittävästi ja niiden kaikkien varusteiden eroja ei joka vuosimallista voi tietää.
Autossa ei ollut esimerkiksi penkeissä muistipaikkoja, koska ne tulivat valittavaksi vasta -91.
Kaiken kaikkiaan varusteita oli riittävästi ja niiden kaikkien varusteiden eroja ei joka vuosimallista voi tietää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Valitettavasti
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ollut
Vaan kyllä värikoodi oli 199. Sekoittamalla (muistaakseni) 234 väriin hiukan muita värejä, saatiin ainakin oven alareunoihin ns. oikeaa väriä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx