9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Nyt loppui minulta keinot:

Minulla oli -98 tontusta pitkin kevättä jatkuvasti vedet vähissä. Lisäilin vettä, välillä piti lisätä kaksikin litraa. Lämpömitarin neula roikkuu, ei noussut koskaan edes vaakatasoon. Termostaatti on testattu, nyt on uusi ja se avautuu kyllä kuumana samoin kuin vanhakin. Mallia Motonet...
Lämpömitarin anturi on sininen, resistanssi kylmänä 2200 ohmia, kiehuvassa vedessä 230 ohmia. Käsittääkseni juuri oikein.
Siksi en koskaan ajossa tiedostanut, että kone ehkä kiehuu ja kuumenee.

Viime viikolla vedet (käytin nyt vain pelkää vettä, ei kai se haittaa) alkoi hävitä jo 10 km matkalla. Epäilin jo kansipahvin palamista, sillä kone tuntui joskus nitisevän kuumalta ajon jälkeen. Ja paisuntasäiliöön tuli kuumaa höyryä poreilun säestämänä.

Purin koneen yläkerran kannentiivisteen vaihtoa varten - eikä siinä ollut mitään vikaa! Avasin koneen siis turhaan. Sylinterin kantta en koeponnistanut, mutta halkeamiakaan en visuaalisin tavoin löytänyt.

Nyt on pannu taas kasassa taas ja 4 km koeajon jälkeen pysäytin - ja edelleen kone kiehuu kuin kattila! 88 asteisella tervostaatilla

Paikallaan tyhjäkäynnillä ei tunnu keittävän, jäähdyttimen flektikin käynnistyy aika ajoin. Vesipumpun olin vaihtanut viime talvena. ja jotenkin tuntui että sen jälkeen alkoi hitaahkosti tuo vesiongelma. Epäilin jo keväällä, että vedet valuisi siitä lohkoon menevän putken O-renkaasta. Vaan ei nin.

Aivan villi arvaus: onko koskaan tapahtunut niin, että vesipumpun siipipyörä olisi irti? Se voisi kai selittää keittämiset. Nimittäin tyhjäkäynnillä tuntuu joskus että paisuntasäiliöön virtaa hienoinen kuplavana, eli että kone on kiehumisen rajoilla silloinkin.
Ja voiko pumppua testata purkamatta. Vaikka alkaahan tuo tuttua jo olla....

Ehdotuksia?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei liity moottoriin suoraan mutta lämppärin kennon akvaariossa kattonu ettei vuoda ja meno/paluuletkut kin on ehjät?
Voi hävitä vedet huomaamatta tuotakin kautta ja ottaa ilmaa sitäkautta kiertoon niin keittää se silloinkin. Termarissa on se ilmausreikä ja on kaksitoimintoinen jousitus.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Kupari kirjoitti:Ei liity moottoriin suoraan mutta lämppärin kennon akvaariossa kattonu ettei vuoda ja meno/paluuletkut kin on ehjät?
Voi hävitä vedet huomaamatta tuotakin kautta ja ottaa ilmaa sitäkautta kiertoon niin keittää se silloinkin.

Juu, kenno on vaihdettu aiemmin. Mutta ajoin nyt toisen lenkin ja jotenkin tuntui, että ilmiö ehkä rauhoittui. Ekalla kerralla olin täyttänyt paisuntasäiliön aivan piripintaan (ja toisessakin tyhjäkäyntikokeessa, parkissa. pidin silloin korkkia auki, jotta näkisin pumpun toiminnan - se tuntui toimivan, kun pinta laski kierroksia lisättäessä)

Joten kaikki olisi ihan luonnollista, jos olisikin niin, että tuo paisuntasäilön ylitäyttö esti kuplien poistumisen kannesta ja aiheutti kiehumista? Ainakin selitys se olisi...

Pitää nyt ajaa huomenna pidempiä reissuja ja katsoa, meneekä vettä sama mitä bensaa. Niin kävi ennen remonttia. Yläpään korjaus oli joka tapauksessa aiheen, sillä nelossylinterin kohdilta etureunasta ja nokkakopastakin kostui aina hieman öljyä.
Havaitsin muuten myös, että lohkon yläpinnassa on selvä kynnys siinä missä kohkon oikeassa etureunassa on (ilmeisesti öljyn valumakanavan) uloke.
Se kynnys kannattaa hiomakivellä viimeistellä tasaiseksi. joskohan siitä loppuisi tuo jatkuva lohkon likaisuus.

Ja jotta lukijalle olisi jotain hyötyä tästä viestistä, niin havaitsin että 30-40 mm lattaraudan pätkällä voi taivuttaa ihan yläkautta tuota hihnapyörän kiristintä ilman, että tarvitsee vänkäillä mitään erillisiä kiristimiä kierretangoista ym.

Lattarauta vain nojaa ensin kiristinpyörän mutteriin ja alempaa koko kiristysyksikön alempaan kiinnitysruuviin.
Siitä taaksepäin vääntämällä kiristin myötää aivan helposti ja hihnan asennus onnistuu helposti yläkauttakin.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kovettuuko letkut (kerääkö painetta)? Periaatteessa pitäisi paisarin korkki pitää tiettyä painetta jolloin kiehumispiste muuttuu. Jos on pehmiä letku kokoajan niin uusi korkki kehiin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Korkki tuntuisi toimivan. Letku tosin ei ole kovin kova.
Vaihdoin tässä viime viikolla sylinterin kannentiivisteen ja vuotovika tuntui poistuvan. Kansi oli suora. Sitä ei siksi erikseen oiottu.

MUTTA: nyt raskaan ja nopean mottoritieajon jälkeen auto sitten alkoi savuttaa harmaahkoa savua kaiken aikaa. Tyhjäkäynnillä ei kovin paljoa, mutta kierroksilla ja etenkin tehoilla ajon jälkeen enemmän. Vaaleaa savua. Ei maistu makealta, mutta toisaalta jäähdytysjärjestelmässä on tällä hetkellä enää pääosin vettä, kun nesteitä on aika lailla mennyt.

Juu, olisi varmaan pitänyt vaihtaa venttiilivarsien tiivisteet samalla kun kansi oli auki, mutta selitelläämpä nyt vaan jälkeenpäin että miksi ei...

Tai sitten tämä kansiremonttini kesti vain 200 kilometriä. Kaikki ohjemiehet muuten kertoivat, että kannen pultteja EI tarvitsisi vaihtaa. No, en vaihtanut. Hyvä jos nyt joku sanoo, että olisi pitänyt ja että siksi kansipahvi on taas sökö.

Nyt sentään tiedän, missä alimmat imusarjan pultit sijaitsevat ja ne kai voinee saada irti kannen ollessa paikallaan. Silloin kannen irrotuskin olisi paljon helpompaa, kun turbon laipasta lähtien nostaa kannen pakosarjoineen ylös. Pakosarjan pinnapultteja kun ei saanut irti.

Että silleen meni tämä remontti... Teoriassa kai vosi olla niinkin että turbosta tuli nyt kaasutellessa lopullisesti tunnit täyteen, ja se päästelisi öljyä moottoriin. Hieman tahmainen kun on imuputkisto ollut entuudestaan.

Nyt saa vinkata, millaisella vivulla jouset saisi kasaan kantta irrottamatta, jos vielä kokeilisin vaihtaa varsitiivisteet kantta irrottamatta. Ne tosin eivät koskaan taida mennä yllätäen, eli saabin koneesta ne eivät irtoa paikoltaan aivan ykskaks - vai?
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Höpö höpö, ei niitä kansipultteja tarvitse vaihtaa, jos ei kovin mones kerta kun ne kirii.

Minusta tässä on selvä se että sulla sekoittuu vedet ja öljyt. Luultavasti nyt kun höyristyy vettä urakalla niin se kultekutuu huohotuksen kautta, ja palaa vesi / öljyseos. Kansi ei ollutkaan suora? Halkeama? Turbossa sekoittuu?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Millä se sylinterikannen suoruus tarkastettiin?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
dippainssi
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Heinä 26, 2008 11:10
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2.0 turbo keittää vedet pois

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Kiitokset kaikille avuliaille kommentoijille!

Tuon viimeisimmän keittelyn (siis kannentiivisteen vaihdon jälkeisen) syyksi arvaisin itse sitä, että jos paisuntasäiliö on ihan piripintaan täytetty (meni niin ihan ekaa käynnistystä varten) tai auto on kallellaan niin, että paisuntaletkunkin pää on veden alla, niin kun (ehkä vuotavan turbon takia) kone lämmetessään kehittää kaasua, niin sepäs pusertaa paineella paisuntasäiliöstä vedet ulos ihan korkin välistä. Eli kaasulukko ei pääse poistumaan.
Muuta selitystä en keksi, sillä oikeaan pintaan täytetyllä vajaammalla säiliöllä ilmiötä ei (enää turbon vaihdon jälkeen) tapahtunut.

Minulta tosiaan laukesi kansiremontin jälkeisessä vauhtiajossa myös turbo, eli oli ehkä jo valmiiksi kaksi vikaa samaan aikaan. Tai siten turbon vuoto kaiken kaikkiaan pihauteli ne vedet pihalle, koska vesivaivaa autosa oli ollut jo kuuakusien ajan, koko ajan kiihtyvään tahtiin.

Nyt siten eilen vihelsin pelin poikki ja nostin hiljenneen vinkujan pois. Pitkittäisvälystä oli akselissa 3-4 mm ja komporessorin siipi hioutunut vastaavan määrän lyhyemmäksi.

Nyt on toisesta autosta ostettu turbo kiinni ja alustavasti tuntuisi että savutelut loppui ja vedet pysyy sisällä. Kop Kop.

Minulla ei siis koskaan menneet vedet ja öljyt sekaisin, alkuperäinen kannentiiviste lienee vuotanut vettä ja öljyä ulos lohkon päästä, nelossylinterin etureunasta.

Kannen pulteista tosiaan on monta mielipidettä. Nyt on kuitenkin entiset kiinni, koska olivat ihan hyväkuntoiset ja uuteen verrattuna ei juuri pituuseroakaan. Kop Kop.
Vastaa Viestiin