Tein itse, säästin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Tuli vaihdettua iskarit eteen. Cs 1997. Muuten onnistui vaihto, ainoastaan pullahti vasen vetoakseli ulos sisemmästä nivelestä. Noh sain punnerrettua takaisin ja homma kokoon. Nyt ajossa oikealle käännettäessä veto päällä välillä jyristää vasemmalta edestä. Ratti myös hieman vinossa vasemmalle kun ajaa suoraan. Mikä meni pieleen?
Sobrealimentación es la ostia.
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja Sten »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:Tuli vaihdettua iskarit eteen. Cs 1997. Muuten onnistui vaihto, ainoastaan pullahti vasen vetoakseli ulos sisemmästä nivelestä. Noh sain punnerrettua takaisin ja homma kokoon. Nyt ajossa oikealle käännettäessä veto päällä välillä jyristää vasemmalta edestä. Ratti myös hieman vinossa vasemmalle kun ajaa suoraan. Mikä meni pieleen?

Epäilen napamutterin 32mm olevan löysällä.
Välys aiheuttaa muutoksen alaripustuksessa tai siinä osassa missä abs/jarrusatula on kiinni sekä raide. Raidetangon eli ohjaus on vedolla/kenossa tästä syystä ja ratista näet tämän. Lyö mutteria kasaan jotta leikkaa hieman kiinni ja Puhdista osat sekä laita lukitetta. Pulttipyssy tai hylsy vivulla. Oma epäilys....
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Miksi se napamutteri olisi edes otettu auki..eihän tonnarissa tartte tolpan irroituksessa ottaa vetaria pois navalta..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Juu napamutteria ei avattu. Vetoakseli siis pullahti laatikon päästä ulos. Voiko laittaa akselin vahingossa väärille urille?
Sobrealimentación es la ostia.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Triboidin laakeri yksi kolmesta on lähtenyt irti sisäpäästä se siellä jurnuttaa ,saattanut jäädä vetomaljan sisälle , ohjauksen veto sivulle saattaa johtua samasta syystä akseli pyörii huonosti triboidi vian takia
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja Sten »

jannevillepetteri kirjoitti:Miksi se napamutteri olisi edes otettu auki..eihän tonnarissa tartte tolpan irroituksessa ottaa vetaria pois navalta..
Hei Petteri, pointtina on se että kaveria en itse tunne/ tapaa toimia.
Kovin vaikea parin lauseen perusteella arvioida mitä kukin autosta purkaa, mahdollisesti kokemattomuutta.
Mielestäni apua ei kysytty, mitä pitää purkaa pois iskarin vaihdon yhteydessä mutta muuten hyvä huomio jos joku sattuu iskareita vaihtamaan.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Niin. Onko helppo kasata tuo tripoidi takaisin?
Sobrealimentación es la ostia.
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja Sten »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:Juu napamutteria ei avattu. Vetoakseli siis pullahti laatikon päästä ulos. Voiko laittaa akselin vahingossa väärille urille?
Tarkista silti että ei ole napamutteri löystynyt. Epäilen tripodin rikkoutumista irrotuksen/ asennuksen yhteydessä.
Todennäköisesti tripodi on ollut jo rikki ennen remonttia mutta jos rasvat samalla vaihdoit niin varmasti näit kunnon. Kaikki on mahdollista mutta näkemättä ei kyllä heti tiedä....

Ilmoittele kun tiedät missä kosahti, opitaan kaikki :P
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

No niin. Aukaistu tuo vasen puoli. Tripoidi ehjä ja kaikki palikat paikallaan. Maljassa oli ulkoreunassa yhdessä kolmesta kauluksesta hieman metalli vääntynyt ulospäin. Hyvin vähän kuitenkin.


Voisiko kyseessä olla kuitenkin pyöränlaakeri? Tärinä ja värinä siis jatkuu edelleen oikealle käännettäessä, mutta vain jos veto päällä. Tai vaihde päällä. Kytkin pohjassa värinä ei esiinny.

Kuuluuko tripoidi olla tietyssä asennossa siellä maljassa, eli tietty rulla tiettyyn maljan koloon?
Sobrealimentación es la ostia.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Bump.
Sobrealimentación es la ostia.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja anv »

Mielestäni ei. Toisaalta, jos sisempi vetonivel on viallinen, kääntäminen suuntaan tai toiseen ei juurikaan vaikuta vapinaan. Sisemmän vetonivelen vika tuntuu "perseessä" ja ulomman myös ohjauspyörässä.

Mutta, jos myös ratin asento on muuttunut, tarkistaisin kaikki pyöränkulmiin vaikuttavat kiinnitykset. Apurunko, tukivarret, raidetanko jne. ja sitten pyöränkulmien suuntaukseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Okei. Pitää tarkastaa nuo. On myös pieni tutina että josko ulomman nivelen sokka olisi irronnut. Iskaria vaihtaessa oli kuitenkin aikamoisisss kulmissa tuo nivelseutu.
Sobrealimentación es la ostia.
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja Sten »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:Okei. Pitää tarkastaa nuo. On myös pieni tutina että josko ulomman nivelen sokka olisi irronnut. Iskaria vaihtaessa oli kuitenkin aikamoisisss kulmissa tuo nivelseutu.
Onko iskarit uudet eli ei ns "vähän käytetyt".
Omat alkaa olla vaihtokunnossa mutta kun nykyiset asensin niin ratin värinät ja ylös-alas liike hävisi. Nyt iskarit ei pysy mukana ja oire on palannut mulle.
Tarkista iskarin yläpään kiristykset, kolme pulttia sekä keskimmäinen, voi olla löysällä jolloin tärinää ilmenee.
Onko iskarit ja jouset vakiot?

Vetarien sokkia on mielestäni turha epäillä, seger-rengasta tms... Aikaisempi apuviesti on syytä myös huomioida.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Iskarit on uudet. Tarttee tarkastaa Noi joo.

Iskarit ja jouset ovat vakiot.

Kiitos taas.
Sobrealimentación es la ostia.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Tein itse, säästin.

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

No niin.

Availin tossa eilen paikkoja ja huomasin että vetoakseli ei ollut lukittuna sokalla nivelestä. Sokka oli akselin urassa, mutta ei siis nivelen uurteessa. Sokka on sillälailla rikki että siitä on toinen korva poikki. Eli nyt ei saa puristettua sokkaa. Saako tollasta uutta sokkaa mistä? Onko jotain Amerikan temppua jolla vois ranettaa jos uutta sokkaa ei löydy.

Voin vissiin olettaa että ajoittainen jurnutus on johtunut tuosta akselin liikkeestä?
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin