käppärin kiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tuli hylkyä katsastuksesta syyllä että apukuskin puoli ei pidä ollenkaan. Noh, apukuskin vaijeri on kahvan suunnasta aivan löysä, käytännössä ei mitään jännitystä vaijerissa vrt. Kuskin puoli joka toimii.

Kiristin ohjeiden mukaan vaijeria, tai ainakin oletan niin :D ruuvista säädin niin että pyörä pyörii about saman verran kuin toinenkin puoli, vedin vaijerin niin ulos kuin sen saa, sitten meisselinkärki tuonne tapin ja vaijerin korvakkeen väliin, sitten niin kauan kiristin vaijeria että meisseli putosi pois.

Tästä huolimatta vaijeri jää huomattavan löysälle eikä ala pitämään kunnolla. Säätöruuvia kääntämällä saa kyllä käsijarrun pitämään, pyörää ei pysty käsin pyörittämään.

Pitääkö vaan koittaa kääntää säätöruuvia satulasta enemmän kiinni? Rahina kuuluu kokoajan kun pyörää pyörittää niin jännittää että jääkö laahaamaan. Tietysti voi vaan kääntää kahvan juuresta vaijeria kireämmälle mutta en usko sen olevan ratkaisu koska tuntuu aika erikoiselta että toisen puolen vaijerin pitäisi olla 3cm kireämmällä kuin toisen puolen :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö se satulan vipu palaudu, kun käsijarrun vapauttaa, vai miksi vaijeri jää löysälle?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Katselin että oli ikäänkuin liikeradan puolivälissä se vipu, eli se rajoitintappi oli sille kolotun alueen keskellä. En vielä hoksannut verrata toiseen puoleen kuinka se toimii, pääsen reilun tunnin kuluttua uudelleen auton kimppuun niin täytyy silloin vilkaista.

Onkos tästä sitten pääteltävissä että se vipu sielä satulan päässä jumittaa joka aiheuttaa kyseiset oireilut? Auttaako tähän rasvaaminen tms.?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Vipu pitää palautua käsijarrun käytön siihen samaan kohtaan, mihin on säädetty. Käsijarruvivun reuna millin päähän satulan rungossa olevassa stopparitapista.

Kuva

Jos jää puoleeen väliin tai muualle kuin säädettyyn arvoon, pitää saada palautumaan paremmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Näillä puheilla siis ongelma on tuossa palautumisessa. Täytynee vähän herkistellä & voidella, josko se siitä alkas liikkumaan. Kuitenkin ollut jokusen aikaa käyttämäti :D Kun nyt selviäis vaan tällä tästä, auto lähtee talveksi pohjoiseen ja vähän korjauskustannukset sitä kautta nousee kun en itse pääse ropaamaan, jos siis tarvitsee osia alkaa vaihtamaan..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Vivulle jumppaa ja herkistelyä niin paljon kuin jaksaa, ja vaijerin haitarikumin ympärille palautumista auttamaan tällainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/389425/T ... 15X15-4kpl

Mutta myös: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=174381
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Jees, suoritan tuollaisen motonetistä vielä ja koitan saada nyt raneteltua katsastuskuntoon tuon, ensivuodelle sitten perusteellisempi puhdistusoperaatio. Tosin sitä on jo varmaan vuosi lykätty, kun puheiden mukaan tuohon on käsijarruhilppeet uusittu viime leimalle :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin