Katsastus
Re: Katsastus
Tulee sanomista, konttorille ensin asioimaan ja jos tyly kohtelu niin trafille.
Kuvia ja videota aikomus ottaa huomen kunnon valossa.
Huvittaa vielä tuo että molemmissa repeämät kun toinen ihan hitsaamaton ja hemmetin kovapeltinen. Toisesta hitsaussaumaa tutkittu kunnolla kun se katsurin mukaan pettänyt, tiiviit on saumat ja täyttä kovaa peltiä joka puolelta.
Kuvia ja videota aikomus ottaa huomen kunnon valossa.
Huvittaa vielä tuo että molemmissa repeämät kun toinen ihan hitsaamaton ja hemmetin kovapeltinen. Toisesta hitsaussaumaa tutkittu kunnolla kun se katsurin mukaan pettänyt, tiiviit on saumat ja täyttä kovaa peltiä joka puolelta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Katsastus
Moi
Missä käytit?
Itse olen käyttänyt http://nytkatsastamaan.fi/imatra/ (suosittelen)
Voisiko koittaa toisessa, olisiko siellä asiantuntevampaa katsastusinssiä tai pyytää "lausuntoa" tms.
Oma kokemukseni:
Viimeksi sanoi jotta toi kone on alhaalta aika kostea...
Leima tuli mutta kosteus jäi, syykin on selvinnyt, kiilahihnapyörän juuresta.
Stefa vaihdettu mutta hihnapyörän "akseli" kulunut... katsotaan pitääkö.
PS
Käyn huomenna ko. asemalla muissa asioissa, öbaut 15.30 nähdään siellä?
Missä käytit?
Itse olen käyttänyt http://nytkatsastamaan.fi/imatra/ (suosittelen)
Voisiko koittaa toisessa, olisiko siellä asiantuntevampaa katsastusinssiä tai pyytää "lausuntoa" tms.
Oma kokemukseni:
Viimeksi sanoi jotta toi kone on alhaalta aika kostea...
Leima tuli mutta kosteus jäi, syykin on selvinnyt, kiilahihnapyörän juuresta.
Stefa vaihdettu mutta hihnapyörän "akseli" kulunut... katsotaan pitääkö.
PS
Käyn huomenna ko. asemalla muissa asioissa, öbaut 15.30 nähdään siellä?
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Katsastus
Tonnarista ei löytynyt vikaa, puhtailla papereilla katsastuksesta läpi. Taas vuodeksi ajoaikaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Katsastus
femmaa leimalla käytettäessä näin ekaa kertaa että auto ostetaan sekä etu että takapäästä ylös nosturien varaan kysyessä syytä moiseen kertoi että kun näissä on tuo opelin alusta,,,,,
no leima kuitenkin tuli huomautuksita kuten yleensä
no leima kuitenkin tuli huomautuksita kuten yleensä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Katsastus
Käytin tänään leimalla äidin -97 mallin cs tonnarin ja läpi meni jälleen eka yrityksellä
Ei äiti tuolla tosin paljoa ole ajellut, viimevuodesta tullut 2500km Autolla mittarissa vasta 154tkm
Ei äiti tuolla tosin paljoa ole ajellut, viimevuodesta tullut 2500km Autolla mittarissa vasta 154tkm
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Katsastus
-98 tonnari tänään aamulla talviseisonnan jälkeen liikenteeseen ja katsastukseen......katsastuksesta tuloksena hyväksytty ja taas saa vuoden ajella. Vaikka talveksi tuo menee taas talliin säilöön.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Katsastus
Toissa viikolla CS tonttu katsastuksesta läpi huomautuksitta, vaikka toinen ajovalon korkeudensäätö moottori puuttuu ja tänään CD tonttu läpi, suullinen huomautus rikkinäisestä vetarin suojakumista.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Katsastus
CD taas katsastettu ja taas saa vuoden ajella. Vetarin kumi oli hieman rikki ja tuosta tuli korjauskehotus. Laitetaan kuntoon.
Epäilin että käsijarrusta tulee hylky, viime vuonna auto oli korjaamolla ja sanoivat että ei oikein saaneet pitämään. Hehe..amatöörit. Mittariin tuli 1.2kN ja 0,9kN. Katsuri moitti uusintakatsastuksessa et onpa edelleen tehoton.
Nyt säädin itse vaijerit ja satulat, mittariin tuli 1.8kN ja 1.2kN. Kannattaa laittaa itse eikä luottaa korjaamojen ammattitaitoon.
Tuulilasistakaan ei tullu merkintää vaikka on halki kuskinpuolelta, ei tosin suoraan näkökentässä mutta siinä -alueella kuitenkin mistä pyyhkimet "pyyhkäisee".
Epäilin että käsijarrusta tulee hylky, viime vuonna auto oli korjaamolla ja sanoivat että ei oikein saaneet pitämään. Hehe..amatöörit. Mittariin tuli 1.2kN ja 0,9kN. Katsuri moitti uusintakatsastuksessa et onpa edelleen tehoton.
Nyt säädin itse vaijerit ja satulat, mittariin tuli 1.8kN ja 1.2kN. Kannattaa laittaa itse eikä luottaa korjaamojen ammattitaitoon.
Tuulilasistakaan ei tullu merkintää vaikka on halki kuskinpuolelta, ei tosin suoraan näkökentässä mutta siinä -alueella kuitenkin mistä pyyhkimet "pyyhkäisee".
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 76
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
- Paikkakunta: Oulu
Re: Katsastus
Tulihan tuo leima tonnariin, vaikka joutikin tekemään ylimääräisiä hommia, tämä airbagin vaihto bagittomaan sekä siihen liittyvä muutoskatsastuksen paperisota, no nyt on vuosi ajoaikaa ja ei varmaankaan tule tuosta airbagista mainintaa ensi katsastuksessa, tosin ei ole bagia enää .
Re: Katsastus
.öötti ei toiminut sen takia että lasinpesurin sulake oli palanut
Vm. -94 CSE tonnarissa töötti ei toiminut sen takia, että ajovalopesurin sulake oli palanut. Airbag ratin töötin napin saa revittyä irti (itse asiassa lienee vanhemman suorakaiteen muotoisen airbagin tyyppivika, että töötin nappi irtoaa ratista), jonka jälkeen töötin kytkimen kontaktin voi mitata yleismittarilla. Vika löytyi kun tutkin Haynesin kirjasta kytkentäkaavioita: Kaavion mukaan töötin releen herätevirta on peräisin ajovalopesurin 10A sulakkeen toiselta puolelta.
Vian löydyttyä tajusin, miksi edellinen omistaja sanoi: "Tööttiä on pitänyt korjata joka katsastukseen".
Ajovalopesurin sulat oli purettu pois, josta päättelen että ne olivat jääneet ajovalojen eteen jumiin, josta voi päätellä, että ajovalopesurin moottorit eivät pyöri, jonka vuoksi moottorit ottaa liikaa virtaa ja polttavat sulakkeen ja mykistävät samalla töötin. Vika aktivoituu sadekelillä, jonka vuoksi töötti toimii niin kauan kuin aurinkoisia kelejä riittää.
Re: Katsastus
Miten tuo "lasinpesurin letku irti" -vika aktivoituu ? vm. -94 CSE:n edellinen omistaja kertoi, että moniurahihna oli vaihdettu äskettäin, onkohan pesurin letku tiellä hihnaa vaihdettaessa, jonka vuoksi se kiskotaan irti ja unohdetaan sitten hihnan vaihdon jälkeen laittaa takaisin paikoilleen ?Karza kirjoitti:Karza kirjoitti: Korjata täytyy äänimerkki, kiinnittään lasinpesurin letku
Vai jääkö kiinnikkeistään irti kiskottu pesurin letku hankaamaan moniurahihnan reunaan ja kuluu poikki ?
Vika paljastui kun moottorin alle muodostui metanolin hajuinen lammikko pesuria testattaessa.
Saako irronneen letkun laitettua paikoilleen alakautta, vai täytyykö muovinen sisälokasuoja purkaa pois ja tehdä pyöräkotelon kautta ?
Edit: Muovisen sisälokasuojan poiston jälkeen pääsin vaihtamaan tosi väljäksi pehmenneen alkuperäisen letkut motonetin paljon tiukempaan letkuun. Tein 5cm pitemmän, jotta ei irtoa uudelleen, ja laitoin vielä ylimääräisiä nippusiteitä pitämään letkut paikoillaan. Vaihdoin siis molemmat letkut tiukempiin ja pitempiin.
Edellinen omistaja (naisihminen) ei edes yrittänyt katsastaa vm. -94 CSE:tä, koska hänellä oli tiedossa töötti, pesuri ja takajarru vika: Takajarrulevyt olivat pilalle ruostuneet, mutta paloissa oli vielä hiukan pintaa jäljellä, jonka vuoksi takajarrut rahisivat ikäänkuin olisi teräs hangannut terästä vasten.
Viimeksi muokannut veijo, Ma Kesä 15, 2020 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Katsastus
EIlen tuli paikallisessa K1:ssä kokeilutua saada leima 1990 mallin cc iivariin. Paria viikkoa ennen katsastusta oli vasen takajarru jämähtänyt kiinni ja vanne ja napa ja laakeri olisi voinut toimia saunan kiukaana. Kässärin vaijeri löysälle sekä palat otettiin irti ja herkisteltiin ja kasattiin takaisin. Kässärin säätöruuvin suojatulppaa ei saatu auki (ihan pyöreeksi mennyt), joten ei saatu sitä kunnolla säädettyä. Lisäksi palat olivat ihan vinoon kuluneet.
Ok, eli oli odotettavissa, että hylky tuli: vasen kässäri 0,3 kN ja oikea 2,0kN. Itse kyllä katsoin, että oli 0,4 ja 1,7. Itse takajarru 1,7kN ja 2,0kN.
Kässärin ero siis liian suuri (85 %) ja kokonaisjarruvoima kässärissä liian pieni (?).
Samalla huomattiin, että kesällä vaihdetut pakoputken kannatinkumit olivat hajoamassa (Motonetin kannatinkumit olen joutunut vaihtamaan JOKA VUOSI). Inssin kanssa tuli keskustelua Motenetin kumiosien laadusta.
Ehkä olisi paikallaan tehdä ihan kunnon remontti ja vaihdattaa satulat, palat, letkut ja jarrunesteet. Vaikka tuon toisen satulan säätöruuvin tulpat saisikin auki, niin 27 vuoden suolakyvt ovat tehneet tehtävänsä: jarrut olleet jumissa ja jarrunesteet kiuhuneet muutamaan otteeseen, ilmausruuvit hävinneet, palat kuluvat vinoon ja ei oikein halua jännätä, että milloin jompi kumpi jarru niin jämähtää, että jään tien päälle. Jarruletkujakaan ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa.
Inssi omisti itse ysivitosen ja oli oikein asiantunteva ja mukava vaikka siis hylky tulikin. Huomasi mm. muutamia asioita, jotka pitänee lähiaikona korjata.
Ok, eli oli odotettavissa, että hylky tuli: vasen kässäri 0,3 kN ja oikea 2,0kN. Itse kyllä katsoin, että oli 0,4 ja 1,7. Itse takajarru 1,7kN ja 2,0kN.
Kässärin ero siis liian suuri (85 %) ja kokonaisjarruvoima kässärissä liian pieni (?).
Samalla huomattiin, että kesällä vaihdetut pakoputken kannatinkumit olivat hajoamassa (Motonetin kannatinkumit olen joutunut vaihtamaan JOKA VUOSI). Inssin kanssa tuli keskustelua Motenetin kumiosien laadusta.
Ehkä olisi paikallaan tehdä ihan kunnon remontti ja vaihdattaa satulat, palat, letkut ja jarrunesteet. Vaikka tuon toisen satulan säätöruuvin tulpat saisikin auki, niin 27 vuoden suolakyvt ovat tehneet tehtävänsä: jarrut olleet jumissa ja jarrunesteet kiuhuneet muutamaan otteeseen, ilmausruuvit hävinneet, palat kuluvat vinoon ja ei oikein halua jännätä, että milloin jompi kumpi jarru niin jämähtää, että jään tien päälle. Jarruletkujakaan ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa.
Inssi omisti itse ysivitosen ja oli oikein asiantunteva ja mukava vaikka siis hylky tulikin. Huomasi mm. muutamia asioita, jotka pitänee lähiaikona korjata.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Katsastus
Tietääkseni menee näin:
Kässärin teho pitää olla 16% auton kokonaismassasta. Eli tonnarissa ~2000kg x 16% = 3,2kN.
Jos on 3kN:n huitteilla niin eivät käy tuosta valittaa. Jos 2kN:n paikkeilla niin tulee sanomista.
Eli jos molemmilta puolilta löytyy 1,5kN niin on tarpeeksi tehokas.
Kässärin teho pitää olla 16% auton kokonaismassasta. Eli tonnarissa ~2000kg x 16% = 3,2kN.
Jos on 3kN:n huitteilla niin eivät käy tuosta valittaa. Jos 2kN:n paikkeilla niin tulee sanomista.
Eli jos molemmilta puolilta löytyy 1,5kN niin on tarpeeksi tehokas.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Katsastus
Nyt oli kuulemma 15 % kokonaismassasta. Oli miten oli, ei pidä ja tuskin saan sitä enää säädettyä näillä keleillä.cossucola kirjoitti:Tietääkseni menee näin:
Kässärin teho pitää olla 16% auton kokonaismassasta. Eli tonnarissa ~2000kg x 16% = 3,2kN.
Jos on 3kN:n huitteilla niin eivät käy tuosta valittaa. Jos 2kN:n paikkeilla niin tulee sanomista.
Eli jos molemmilta puolilta löytyy 1,5kN niin on tarpeeksi tehokas.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Katsastus
Tänään leimattu huomautuksitta tonnari. No okei vähän valitti alustasarjasta ja väljistä vakaajan kumeista mut pullakahvin veroinen puhdas lappu silti
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-