Miksi ostit tonnikalan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

Viimeinen auto

Viesti Kirjoittaja leva »

Ostopäätöstä mietittiin todella tarkkaan. Olin omistanut aiemmin yhden "auton", Opel Astran, jota jobbari kutsui sitä kaupatessa mosseksi (joka se tietty onkin). No verkosta lähdin sitten ettimään marraskuulla ja kyllähän niitä kotimaastakin löytyi, mutta halusin jotain pientä luxia, ja ryhdyin tsekkailemaan mobilee ja autoscout24:sta. Kun vielä sattui tuttu olemaan "yleensä mersujen" maahantuoja, niin about seitsemäs ehdokas täytti vaatimukset (kaspilkkukolmelitranen cs tonnari turbolla, nahkapenkeillä ja tomaatti-ilmastoinnilla, sekä saksalaiseks kohtuullisen hyvin pidettynä ja inhimillisillä 195 t:n kilsoilla) ja kaupat tehtiin sen tien. Entinen omistaja on saabin varaosapäällikkö, joten motti on pidetty talkookunnossa. No alustan laittoohan on, eikä ruostesuojausta, mutta ne löytyy täältäkin. CS:n halusin sen tyylikkään muotoilun vuoksi. Täytyy myös mainita, että 9000 CS on viimeinen auto. 9-5 on taantumista kollektiiviseen aerodynaamiseen samanlaisuus muotoiluhypeen, jota kaikki merkit nykyään ostajien ja rahoittajien paineessa hölmöinä harrastavat. 9000 CS on uniikki tavaraa ja osoitus jääräpäisyydestä, jota suomalaisen pitäisi kunnioittaa nykyaikana! Siksi CS tonnari.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Koska Saabissa halusin pysyä ja neljä edellistä oli (yksi niistä myös vielä on!) oli OG-satkuja. NG900/9-3 ei oikein koskaan ole minua sytyttänyt joten sen skippasin suosiolla. 9-5 houkutti, mutta hinta haitari ei sopinut omaani.
Koska viimeisin satku on ollut hyvin varusteltu ja turbo, ei paluuta siltä tieltä enää ollut. Aerosta olin jo hyyyyyvin pitkän ajan haaveillut, mutta suomessa niitä ei ollut järkihintaisina käytettyjä tarjolla.
Viimein tuontiautoverotus kumminkin muuttui ja pääsin toteuttamaan unelmaani.

Hyviä puolia tonnarissa on vaikka muille jakaa, tilat, ajettavuus, ulkonäkö, MOOTTORI, varusteet jne, jne. Koko ajan olen oppinut pitämään autosta enemmän.

Valitettavasti myös monenmoiset viat on tätä meidän Aeroa vaivanneet ja hieman mainettaan huonomman kuvan antaneet. Aivan vakiovikoja jos tätä palstaa lukee: DI boksi, lämppärin kenno, lukonkytkin (reed), ACC:n läppä jumitteli, huippuahdot seilas, lukot jäässä pakkas-säässä, termari paskaks * kaks,
moottorin tuet kaput (satkuista tuttu kyseenalainen saabismi) yms pientä.

Satkusta jäin kaipaamaan oviaukkojen alaosan muotoilua (puhtaat housunlahkeet noustessa autoon tai autosta), kattokouruja (lumet pysyy jotakuinkin katolla kun avaa ovet) tuulilasin ja A-pilareiden muotoilua (hyvä näkyvyys etuviistoon) virtalukko keskikonsolissa (SAAB!)
Turbon potkua (no, joskus kaipaa ja joskus ei...) Oikeinpäin avautuvaa
konepeltiä :lol: ynnä muuta pientä.

Mutta paljon hyvää tuli tilalle.
Esim noita tonnikalan Aero-penkkejä on paha pistää paremmaksi.
Myös ACC saa tunnustusta, ainakin toimiessaan oikein.

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Tonttu on ylivoimaisesti MUKAVIN! 8)
#2089
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9-5T kirjoitti:Lainaus esittelystä
Saabin turbojen 20-vuotisen taipaleen juhlistamiseksi on tehty erikoismalli.

Vain vuosimalli 1997
Jubileeta valmistettiin tietenkin vain mallivuonna 1997. Tehdas ei kuitenkaan päättänyt etukäteen tietyn suuruisesta erästä, vaan autoja tehtiin kysynnän mukaan.
Kaksilitrainen, matalapaineturbolla varustettu moottori on miellyttävä tuttavuus. Hyvän sitkeyden ansiosta ajaminen on leppoisaa, mutta toisaalta ruutiakin löytyy tarvittaessa ihan kotitarpeiksi.
Esittelyautoon oli asennettu nastattomat talvirenkaat. Niiden pito oli todella vaatimaton joulua edeltävän viikon erittäin liukkailla keleillä. Samalla tuli tosin todetuksi, miten hienosti nykyaikaiset lukkiutumattomat jarrut toimivat.
Ajotietokoneen mukaan kulutus oli 9,9 l/100 km. Se on juuri saman verran kuin yhdistetyn ajon normikulutus. Suurin osa kilometreistä oli pätkäajoa pakkasessa.

Nahan tuoksua
Juhlamallissa on mm. Aero-mallista tuttu spoilerisarja sekä kahdeksanpuolaiset kevytmetallivanteet. Sisätiloissa huomio kiinnittyy kaksiväriseen nahkaverhoiluun. Istuinten selkänojiin on painettu Saabin alkuperäinen, hieno lentokonesymboli. Matotkin on kuulemma suunniteltu juuri tähän malliin.
Ohjauspyörän kehän ylä- ja alaosa on puuta, sivut nahkaa. Ratti on kyllä näyttävä, mutta puuosat ovat harmittavan liukkaat.
Automaattinen ilmastointi on täyttä asiaa, samoin vakionopeussäädin. Ajotietokoneesta voi seurata aikansa kuluksi vaikkapa keskinopeutta tai auton toimintasädettä.
Merkin tapaan hintaan sisältyy vain kuljettajan turvatyyny, toiselle puolelle se on hankittava erikseen. Sähköpeilit ja -ikkunat ovatkin vakiokamaa kaikissa Saabeissa.
Ihan FYI että Jubileeta on valmistettu myös 2.3L 200hv:na, selatkaapa esimerkiksi ruotsin vaihtoautoja niin sieltä löydätte esim 2.3L Turbo jubileum myytäviä aika paljon. Suomeen ei tuotu muita kuin 2.0L turbo jubileeta.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

9000 CD 2,3ja Turbo Automaatti

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Eka Saappini oli 90 vm -87, ratti, vaihdekeppi ja polkimet sekä tietysti motskari, -siinä herkut jotka siinä oli. Mut tykästyin heti siihen, ettei se viäny olleskaan öljyä jotka vaihdoin aina 10.000 km välein. Edellisissä kaikissa autoissani (Volvo, Volkkari, Fiat, Escort, Taunus, - siinä muutama)
käytettyjä nekin, oli sama vika tai oire ettei niillä millään noin pitkälle ilman öljyn lisäystä olis päässy ! Saabilla pääsi, eikä olis silloinkaan tarvinnut vaihtaa mut öljy vaati. 90 jälkeen oli 900 ja sit kun himot kasvoivat niin zoomailin 9000 jossa piti olla sit niitä heppoja vähän reilummin ja tietysti kaikki herkut (melkein, - lompsa rajoitti kaikkia mielihalujani).
Nyt on toi otsikossa mainittu tonnari ja viä tekis miäli Aeroa ! Ei oo himoilla kattoa...
Saabitar
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:56

hyvä on

Viesti Kirjoittaja Saabitar »

Naisnäkökulmaa...
Ostin ensimmäisen auton oli Datsun 1200.
Seuraava auto Volvo 240 ajoin 7 vuotta.
Mies kehui kuinka hyvä auto olis saatavilla 900 Saab...
vähän ajettu. Ostin.
Mies osti tonnarin ajoin sillä ... hyvä ajaa.. mies vaihtoi tonnarin Mersuun.
Minä ajoin 900 saabilla....
noin 7 vuotta ja ei ollut ongelmia.
Mies osti Transitin mökkiprojektin vuoksi.
Minä päätin hommata ittelleni paremman auton.
Ostin 9000 CS 2.3 turbon ja viininpunaisen.
Tuntuu olevan mulle hyvä ja paras auto tähän mennessä.
Huom. Olen pitkä nainen ja en pieneen autoon sopisikaan.
:D
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sillä lailla oikea päätös :D
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

"Tonttu"-Firges liikkuu.
Siitä pidän.
Se mainittiin myös myynti-ilmossa.
En ole pettynyt, mittarissa 480 000, siis matkamittarissa.
:lol: :lol:

Mitä nyt välillä joku letku haljennut tai pullahtanut.
.. tai joku liitin hajonnut, noitahan saa............
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: hyvä on

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saabitar kirjoitti:Naisnäkökulmaa...
Huom. Olen pitkä nainen ja en pieneen autoon sopisikaan.
:D
Pitkän päälle..............SAAB.

Piti, oli ihan pakkö örveltää toi........ :oops: :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: hyvä on

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Saabitar kirjoitti:Naisnäkökulmaa...
Ostin ensimmäisen auton oli Datsun 1200.
Seuraava auto Volvo 240 ajoin 7 vuotta.
Mies kehui kuinka hyvä auto olis saatavilla 900 Saab...
vähän ajettu. Ostin.
Mies osti tonnarin ajoin sillä ... hyvä ajaa.. mies vaihtoi tonnarin Mersuun.
Minä ajoin 900 saabilla....
noin 7 vuotta ja ei ollut ongelmia.
Mies osti Transitin mökkiprojektin vuoksi.
Minä päätin hommata ittelleni paremman auton.
Ostin 9000 CS 2.3 turbon ja viininpunaisen.
Tuntuu olevan mulle hyvä ja paras auto tähän mennessä.
Huom. Olen pitkä nainen ja en pieneen autoon sopisikaan.
:D
:o

Minkähän takia mies puuroutui mersuun ???
Onko se mersu ns. nokivasara ??
Saabitar
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:56

miksi...

Viesti Kirjoittaja Saabitar »

Ei ollut miehen mersu nokivasara. Oli 300 TE oikein hirvee bensasyöppö. :?
Oli muuten tonnarin jälkeen aika huono ajettava ja penkit huonot.
Ja muksut valitteli ettei ole tilaa niin paljon kuin tonnarissa. :lol:

Miksi mies osti mersun; vähän ajettu ja farmari.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

joo, -o

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Ei vaan, kyllähän mersu on hyvä pirssi, tosin jotkut mallit niistä. Parilla kaverilla on AMG mersu. Toisella AMG 32 ja toisella AMG 55, ne on niitä malleja joihin voiskin vaihtaa, muita saa kuin R-kioskilta, on niitä sen verran paljon.
Vastaa Viestiin