Starttaus ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kurko kirjoitti:
Suomik kirjoitti:
Ei se startin irrotus paha homma ole, mutta kun sen tekee, kannattaa melkeinpä suosiolla vaihtaa saman tien se bendix! (Motonetissa 18€, ota molemmat laakerihelat saman tien (1€ ja 1,5€) Eli älä tee kuten minä, joka ensin irrotti startin, purki, puunasi ja öljysi, kokosi ja asensi, jäi tien päälle keskellä yötä, irrotti uudestaan, purki, vaihtoi bendixin, kokosi, asensi ja totesi murikan NYT toimivan :D . Eli säästä itsesi monelta välivaiheelta ja vaihda bendix heti :twisted:

On muuten kuin eri autoa starttaisi nykyisin. Siis ääni verrattuna niihinkin kertoihin kun vanhoilla roippeilla sattui toimimaan.

Vai ei oo paha homma :?: Kyllä minusta ainakin oli aika ahdasta (ylimmäistä pulttia sai imusarjan välistä räikkälenkillä naksauksen kerrallaan) :( No itse tein saman mokan vaihdoin pelkän solen kun vaan naksu ja purin seuraavilla pakkasilla taas kun naksu ja oli rasvat jäässä. Sit korjarin koko startin uudenveroiseksi ja hyvin toimii.
Ei se startin irrotus tosiaan ole paha homma. vm 97 tonnariin sen pystyy irrottamaan 15 minuutissa YLÄKAUTTA. Eli olet polvillasi perse pystyssä moottorin päällä ja irrotat startin. Hiukan ahdasta tekee pois ottaminen koska oljymittatikun putki pitää irottaa yläpäästään. Joudut kääntämään startin pystyasentoon poistaessasi sen, kyllä se mahtuu.

Itse tappelin useaan kertaan irrota-kiinnitä hommaa KOSKA Motonetin bendixlaite ei väittämästä huolimatta sopinut vm 97 starttiin. Kokemusken myötä homma lähti sujumaan 15 minuutissa hyvillä työkaluilla ja paineilmaräikällä.


Minulta oli kadonnut ?? etumainen laakerihela jolloin auto käynnistyessä piti peijakkaanmoisen räsähdyksen startin irrottaessa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu näissä uudemmissa näyttäisi olevan hiukan enemmän tilaa (pienenpi imusarja), kuin noissa 80lukulaisissa. :)
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

>>>starttausongelma>>>käyntiongelma>>

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Taidanpa sittenkin vielä jatkaa tarinaa:

Vaihdoin viime yön aikana kaikki moottoritilan isommat virtajohdot ja liittimet uusiin. (akulta startille>startilta laturille + maa-johdot ja heräte)
Lisäksi vaihdoin startin edellisessä moottorissa olleeseen puhdistettuun ja toimivaan versioon. Puhdistin samalla kaikki mahdolliset liittimet, virranjakajat yms.yms., mitkä vähänkään mieleen tuli.

Irroitin ja suojasin kaikki ovivalojen ja takakontin valon johdot, jotka masensin torstaina, päivää ennekuin ongelmat alkoivat.

Totuuden hetki, kello 6:42 aamulla: Hienosti starttas, mutta kävi edelleen huonosti, ikäänkuin sytkä olis ihan persiillään, tai kone kävis joka viidennellä pytyllä :cry:

Jossain on siis edelleen joku oikonen, joka lyö maihin tms.
Akku tyhjenee paikoillaan.
Pitääpä kohta lähteä hakemaan kärry tallilta, samalla vois vielä koettaa paikallistaa ongelmaa. Otan kaikki sulakkeet irti, jotka eivat vaikuta auton käyntiin (valot, ilmastointi yms yms), jospa siitä jotain selviäis...
Tai sit hinaan auton suoraan takapihalla virtaavaan punkanoja-lötjälettoon :evil:
:arrow: :arrow: :arrow:
En hinannut vielä biiliä tuonne jokeen, vika ei vielä selvinnyt, mutta ehkä jollekkin on sattunut vastaavaa:
Auto lähti vähän huonosti käyntiin ja tuntui taas käyvän "vajaapyttyisesti", eikä vääntöä löytynyt. Niinpä vähän niinku väkisin nostin kierroksia ja peruuttelin tallista ulos :arrow: se alkoikin käydä jopa tyhjäkäyntiä. Kojetaulun kaikki valot vilkkuivat/paloivat ja kiinnitin huomiota jännitteeseen, joka heitteli tyyliin 11 voltista melkein kolmeenkymmeneen. Liekö nyt sitten oikeita lukemia, vai tieturin sekoilua, mutta pitänee huomenna mitata mittarilla. Kuulostaisi äkkisältään juuri tuolta aiemmin mainitsemaltani laturin jännitteentasaajalta. Onko muilla kokemuksi tästä :?:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: >>>starttausongelma>>>käyntiongelma>

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Punainen paroni kirjoitti:Taidanpa sittenkin vielä jatkaa tarinaa:

En hinannut vielä biiliä tuonne jokeen, vika ei vielä selvinnyt, mutta ehkä jollekkin on sattunut vastaavaa:
Auto lähti vähän huonosti käyntiin ja tuntui taas käyvän "vajaapyttyisesti", eikä vääntöä löytynyt. Niinpä vähän niinku väkisin nostin kierroksia ja peruuttelin tallista ulos :arrow: se alkoikin käydä jopa tyhjäkäyntiä. Kojetaulun kaikki valot vilkkuivat/paloivat ja kiinnitin huomiota jännitteeseen, joka heitteli tyyliin 11 voltista melkein kolmeenkymmeneen. Liekö nyt sitten oikeita lukemia, vai tieturin sekoilua, mutta pitänee huomenna mitata mittarilla. Kuulostaisi äkkisältään juuri tuolta aiemmin mainitsemaltani laturin jännitteentasaajalta. Onko muilla kokemuksi tästä :?:
Mulla teki tota samaa. Kävi surkeesti ja diskovalot vilkkui mittaristossa.

Vaihdoin uuden akun ja samalla putsasin maadoituskohdan, joka on akun sivussa, piilossa.
Siinä maadotuspisteessä on kymmeniä liittimiä.

Kokeile tuota. :idea:

Sukulaisia asuu siellä hausjärvellä. Taidan mennä kytikseen sinne Punkanojan paikkeille. Jos vaikka jotain pisteosia, ennenkuin kastuu :roll: :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
arttum
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 09:42
Paikkakunta: Helsinki

Starttaus ongelma Vika korjattu

Viesti Kirjoittaja arttum »

Bendix oli sökö samoin oli muovinen hammaskehä "momentinmuuntimessa"
en tiedä oikeaa nimeä. Samalla vaihdoin hiilet ja liut + akun nyt pelaa taas hienosti.
2,3 16V
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

start-trats-start-trats...

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Onnittelut arttum !
Mulla ei käynyt vielä niin onnellisesti, et olis saanu suu messingillä karauttaa kotipihaan. Ei tosiaan.
Lähdin tuossa ysin jälkeen illalla toivorikkaana tallille korjaamaan suapia.
Se lähtikin yllättäen pakkasesta ihan iloisesti käyntiin ja tökkäsin limusiinin sisään kahden auton talliin. Pikku-broidi tuli samaan aikaan laittamaan kissaa takas Voorttinsa poistoilma-järjestelmään ja tokas mulle, et mitäs vikaa tossa muka on, sehän käy ku enkeli ! Niin, paitsi että kaikki mittariston valot paloivat edelleen ja jännite heitteli ihan miten sattuu (tieturin mukaan).
Päätin kokeilla vielä toista akkua ja tarkistelin maadoitukset vielä kerran -ei vaikutusta, paitsi että alkoi taas käydä epätahtisesti. Fordiin saatiin öljymontulla katti paikoilleen ja vaihdettiin autojen paikkoja. Nyt alko tekemään tiukkaa, et sai auton ajamalla ulos ja vielä takas sisälle, ei niinku yhtään vääntöä...

Jatkoin tutkimuksia, mittailin yleismittarilla, mihin virtaa kulkee ja mihin ei. Vaihdoin siinä ohimennen myös laturin jännitteentasaajan, mutta sillä ei ollut vaikutusta, niin, paitsi että sit se ei lähteny enään edes käymään.
VOI VITALEi§§ÖN ! Aina vaan paranee.
Professionaalisissa yleimittaritesteissä selvisi, että puolalle ei tule virtaa, kun virrat on päällä, kun starttaa, niin jännite nousee vain pariin volttiin, eiköhän sinne kuitenkin pitäs tulla kans se 12 Volmaria ? Huomasinpa myös sen, että jostahin syystä puola ei maadoitu, jos veti rungosta, tai akun (-)-navasta "hyppylangan", niin tuuppas heti kahtatoista volttia, mutta ei edelleenkään käynnistynyt. Ajattelin sit vielä eliminoida sen laturin vaikutuksen, jos vika olis kuitennii siinä. (+) -johto irti ja mittailemaan ja starttailemaan - ihan sama meininki edelleen.

Käytiin ajamassa foooordin kissa sisään ja haettiin kotoa varaosa-kiesin sytytyspääteyksikkökeskushommeli. Ruuvasin sen kaareen kiinni ja taas kokeilemaan, eipä vieläkään mitään. Siis parannusta. Ei tarjoo puolalle virtaa ollenkaan. Bensa alkoi pikkuhiljaa jo tuoksahtamaan nokassa ja väkisin käväs mielessä, et millasenkohan roihun tosta punaisesta jäteöljyvatkaimesta sais :roll:

Jossain raossa kävin huitasemassa takaisin osan irti ottamistani sulakkeista, sit huomasin, että mittaristo on taas normaali, eikä jännitekkään heittele ! Mutta käyntiinhän ei kuiten lähdetä.

Eihän siinä sitten muu auttanut, kun tönäistä HUC:ci takas pakkaseen. Siellä se nyt kököttää ja odottaa seuraavaa (m)asennuspäivää.
Ehkä sit huomen illalla se vika löytyy ja pääsee taas käskemään satapäistä hevoslaumaa 8)

Jos on jollakulla vielä hyviä ehdotuksia, mitä tarkistaa, niin ehdotuksia tulemaan. Kiitos jo förskottina !
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

SE TOIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!!

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Palasin juuri tallilta, taistelu on voitettu !!! (toivottavasti)
Loputtomalta tuntuneen etsinnän, puhdistamisen ja testaamisen jälkeen Saab käy taas tyytyväisen kuuloisesti, kaikilla neljällä pytyllä :D
Raportoin huomenna lisää, jos jotakuta kiinnostaa kuulla mikä zabaabbaa vaivasi, joku ehkä osaa selittää tapahtuneen...?

Huh, saakohan tässä nyt enään edes nukuttua 8) 8)
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Mitäkö on käynyt ?

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Eli tässä hieman meriselitystä tapahtuneelle.
Autosta löytyi seuraavia vikoja:
-laturin diodisillan yksi juotoksista oli irronnut juotoksesta.
-laturin jännitteentasaaja puis pelistä.
-sytytysyksikkö pimeenä.
-2 tulppaa dööd.

En edelleenkään tarkkaan tiedä mikä aiheutti mitäkin, mutta näillä vioilla on varmasti myös yhteisiä nimittäjiä.
Yhdistän seuraavia asioita täysin maalaisjärjellä:
-annoin virtaa toiselle autolle Saabin ollella käynnissä :arrow: aiheutti tod.näk. laturiviat
-laitoin ovivalot+peräkontin valon :arrow: epäilen peräkontin valon olleen oikarissa tai päällä :arrow: akku tyhjeni.
-laturi tarjoili epämääräisiä virtamääriä :arrow: sytytysyksikkö levähti :arrow: sytytysyksikkö ei antanut puolalle normaalisti virtaa (mm. maata ei tullut :?: )
-heikkolaatuinen kipinä+useat starttausyritykset rikkoivat kaksi tulppaa

Ongelmavyyhti selvisi pikkuhiljaa, meinas kyllä jo usko loppua kesken.
Tästä lähdettiin:
-emäntä lähti töihin, matkalla huomasi, että kaikki EDU:n valot palaa.
Ei lähtenyt enään pihasta käyntiin. Söi akun päivän aikana, akun latauksen jälkeen sain ajettua vähän tahmaisesti auton pajalle.

Vaihdoin jännitteentasaajan, juotin uudestaan laturin huonon juotoksen, vaihdoin sytty-yksikön ja kaksi tulppaa. Lisäksi vaihdoin startin ja uusin virtakaapelit sekä maadoitukset laturille ja startille. Poistin aiemmin asentamani ovivalot ja takakontin valot.
:arrow: toimii taas hienosti 8) 8) 8)

Saa kommentoida, en meinaan oo mikään autoasentaja :? , olis kiva tietää, mikä on ollut oikea syy/yhteys-kuvio.
Vastaa Viestiin