Moottorin kunnostus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jussit
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2014 17:21
Paikkakunta: Tampere

Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja jussit » Ti Kesä 12, 2018 18:33

Mulla on autosta irrallaan b204 moottori+laatikko. Auto jäi seisomaan kansi- ja kytkinvikaisena. Nostin tekniikan pois ajankuluksi. Nyt kuitenkin olen miettinyt, että auto on muuten melko hyvässä kunnossa, joten kyllä sen voisi vielä ajoon laittaa. Autolla on ajettu vähän päälle 300tkm. Missä vaiheessa näihin moottoreihin joutuu yleensä enemmän vaihtamaan osaa? Laakereita tai muuta? Onko nyt mitään järkeä vaihtaa pelkästään kantta, vai olisiko fiksua kunnostaa myös alakertaa?
Jos löytyy harrastajia, joita tällainen puhde kiinnostaisi korvausta vastaan, niin saa laittaa viestiä. Satakunta - Pirkanmaa -akselilla.
Tonnareita ja satkuja ollut.

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja jefreitteri » Ke Kesä 13, 2018 07:43

No kun se kerran on irrallaan, niin vaihtaa laakerit, jakopään ja tasapainoakselin kilkeet samalla. Jotain satasia siihen tietty menee, mutta on siinä taas moottoria muutaman sadantonnin ajaksi.

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4450
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja mestari » Ke Kesä 13, 2018 18:22

juu nääin tekisin myös jos olisin jo koneenkin irroittanut
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2818
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja Juha96 » Ke Kesä 13, 2018 19:58

Vaihtaisin jakopään ja tasapainoakselin osat, mutta laakereita en lähtisi vaihtamaan. Kyllä niiden pitäisi näissä tonnareissa vielä kestää, 9-5:n kone onkin sitten valitettavasti eri juttu.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, 9000, 9000, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3869
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja Pakari » Ke Kesä 13, 2018 20:08

Laakerit ehdottomasti vaihtoon ja samalla öljypohjan sekä sihdin puhdistus. Sihtiongelmat koskevat ihan yhtälailla myös T5 moottoria siinä missä T7...
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

jussit
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2014 17:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja jussit » To Kesä 14, 2018 09:49

Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.
Tonnareita ja satkuja ollut.

Keme
"Viggen"
Viestit: 544
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja Keme » To Kesä 14, 2018 11:40

jussit kirjoitti:Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.

Ajatuksella ja rauhakseen tekee kunnollisilla ohjeilla, ni ihan mukavia hommia ne on. Tommonen Saabin kone ei ny kummosia erikoistyökalujakaan vaadi. Momenttiavain, kulmamitta ja männänrengaspuristin lienee eksoottisimmat. Loppu hoituu Bilteman torxisarjalla ja jollain työkalusalkulla missä on perushylsyt.
jeeeeeee!

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja pamppu » To Kesä 14, 2018 14:56

jussit kirjoitti:Kiitos neuvoista. Täytyy alkaa miettiä että miten tästä edetään, itsellä ei ihan riitä osaaminen näihin moottorin sisäisiin osiin.


Pelkillä Platonoffin ohjeilla pääsee jo pitkälle: http://photo.platonoff.com/Auto/

Engine-osiossa kattavasti kerrottu T5/T7-moottorin kasaaminen.
#2813
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01