Näyttäis siltä, että sulla on kytkimen vulkanointi(kumi) menny paskaks, eli on voinu leikkaa kompressorin männät kiinni ja sitten vulkanointi antautuu. Jos pelkkä vulkanointi paskana niin kytkimen vaihto voipi auttaa. Ei pitäis heilua mitään tossa, omassa tonnarin Sandenin kytkimessä pyörii keskiosa kun voimalla kääntää, ei herkästi ja se toimii.
Hihnapyörähän pyörii aina koneen pyöriessä ja toi ulompi kytkinosa kolahtaa siihen kiinni kun magneetti vetää. Jos kytkin ei kolahda kiinni vauhtipyörään niin on jotain muutakin vikaa vielä (järjestelmän paine liian alhainen, jne).
Kattelin tossa, niin kyllähän se näyttää vetävän sen kiinni ilmastointi päällä vaikka vipottaakin pyöriessään. Mutta flekti ei ainakaan käynnisty ja putket eivät viilene. Tosta korkin alta kun vähän painaa siitä keskeltä niin suhahtaa kyllä kunnolla.
Ok, eli järjestelmässä tuskin on sitten vuotoa jos kerta aktivoi magneettikytkintä. Kokeileppa tuosta kompressorin päässä olevasta mutterista saatko käsin käännettyä kompressoria.
e: putket ei viilene jos kompura ei pyöri
flektin toimintaa en nyt muista miten se ohjailee sitä...
Omasta tonnarista kompura leikkasi kiinni / päästi savut pihalle ja oli kumi antautunut samasta kohtaa. PCS:ltä tehdasuusi kompura, vaihtotyö ja uudet aineet 399€ klubialeineen.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Itsellä tuli kompuran ylipaineventtiilin kautta (35Bar rajapaine) tavaraa ulos kun yritti tehdä kylmää ja kenno ei jäähdyttänyt aineita. Syyksi paljastui viallinen flektin vastus. Itsellä on 2-nopeuksinen joista toinen oli hajonnut. Ehjä flekti tilalle niin taas kompuran ylipaineanturi starttaili flektiä käyntiin. Tämä siis tapahtui parkkiruudussa kovassa helteessä.
Käytin AC järjestelmän manuaalisessa tyhjennyksessä, testissä ja täytössä. Flekti lähtee pyörimään kun AC järjestelmän paine saavuttaa 16 Bar paineen, tämä tuli todettua käytännössä kun mittarit oli kytkettynä täytössä.
Sellainen huomio että jos auton ilmastointi huolletaan näillä automaattivehkeillä joita autopajoilla on 99% niin ne käyttää kierrätysaineita, ei uusia. Eli autoista imetyt aineet ajetaan täytössä. Lisäksi jos ko. automaattivehkeen "vaaka" on rikki tai ei ole oikein kalibraadissa voi kylmäainetta mennä enemmän kuin näppäillään määräksi.
Nyt kun sopevasti tätä ketjua nostettiin, kysymyksenä juurikin tuossa ylempänä ruotsin foorumille linkattu ongelma. Eli kytkimen vulkanoinnin pettäminen sandenin kompurassa.
Onko kukaan noita korjaillut mitenkään? Ilmeisesti sandenin tuon mallin kompuraa ei uutena saa ja tuskin siis edes mitään varaosia.. sen verran kokeiltiin ettei 221 sikaflex jaksanut pitää kovin kauaa tuossa kohtaa tietty jos joku tahtoo muuten resusta kompurasta myydä tuon pelkän keskiön/kytkimen niin voisin sen ostaa jos ehjä..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Kompuroita löytyy uutena useammaltakin valmistajalta joka korvaa SD7H15 mallin, mutta myös itse sandenia löytyy esim ebaystä. Itse en jaksa kikkailla kompuran kanssa jos jotain vikaa, uutta vaan paikalleen.
Mut.. mut oishan tuo heleppo ja eritoten halpa korjaus kun vaan ton "kytkin levyn" löytäisi tohon nykyiseen muuten täysin ehyeen kompuraan mutta pidetään toki mielessä että korvaavia kompuroita on
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Nyt hajosi toisestakin flektistä 1-nopeus/ACC jäähdytys. Tuli taas ylipaineventtiilin kautta soosit. 2-nopeus toimii 111'C kuten edellisessäkin. Tilasin uuden vastuksen flektiin Suomesta kun en jaksa odottaa kiinasta. Tässä kuitenkin linkki kiinan saitille jos joku tarvii.