Esimerkki kansiremontista
Esimerkki kansiremontista
Omaa aero-tonnaria pikku hiljaa kuntoon laittaessa.
Kesän hieman reippaammin tullun Keski-Suomen matkan jälkeen kuumeni lämmöt työmatkalla jonossa seistessä. Ei ehditty menemään ihan punaisen puolelle, ja konepellin aukaiseminen näytti paisarin olevan tyhjä. Muutama kerta tuolla mentiin vettä täyttäen työajoa a 80 km päivä, ja uloshan ne nesteet näytti korkista tulevan, pari litraa per ajo. Teki myös painetta syylärin yläletkuun. Koska korkin vaihto ei auttanut ongelmaan, vein auton Järvenpään amikseen (Keuda) kannentiivisteen vaihtoon. Vaihtotyö kesti n. 4vk, josta puolet ajasta kansi oli Keravalla koneistamolla (R-koneistus oy). Kansi oli kiero, ja jouduttiin siis suoristamaan. Pyysin myös läppäämään venttiilit ja vaihtamaan venttiilivarren kumit.
Mitä maksoi?
Keuda laskutti työstä 300 eur
Osat olivat yhteensä 220 eur (imu- ja pakosarjan tiivisteet vaihdettiin myös)
Koneistamo otti omista hommistaan 470 eur, taisivat jonkun kierteenkin joutua tekemään tuolla (pakosarjan pinnapultti?)
Yhteensä 990 eur
Ja mitenkä kokemuksena?
Sain kerran soiton reilun viikon työn jälkeen, että kansi on pöydällä, varmistettiin, mitä kaikkea haluan koneistamolla tehtävän. Seuraava yhteydenotto oli, kun auto oli koeajoa vaille valmis. Olisin saattanut haluta väliaikatietoja, mutta en kieltämättä niin paljoa, että itse olisin tarttunut luuriin, kun autolla ei ollut hengen hätä.
Olin jättänyt venttiilikannen tiivisteen, venakannen "tulpan", öljyt ja suodattimen auton etupenkille sanoen, että saa käyttää. Vain öljyt ja suodatin olivat menneet. Venakannen tiiviste oli kuulemma ollut tiivistesarjassa, mutta jostain syystä oli kasattu vanhalla tulpalla. Hapero huohotusletku oli katkennut purkutyön ohessa (tästä mainittiin). Se oli korjattu, mutta tuon joudun tekemään itse uudestaan, kun irtosi yksi liitoksista heti kotimatkalla.
Kaiken kaikkeaan ihan tyytyväinen työhön, joskin tuli piirun verran kalliimmaksi, mitä odotin - koneistamon hinnat eivät olleet selvillä. Tonnarin kunnostamista jatketaan, ja samalla toimii perheen kakkosautona.
Ajattelin jakaa, jos joku haluaa vertaistietoa tai on homma muuten edessä.
Kesän hieman reippaammin tullun Keski-Suomen matkan jälkeen kuumeni lämmöt työmatkalla jonossa seistessä. Ei ehditty menemään ihan punaisen puolelle, ja konepellin aukaiseminen näytti paisarin olevan tyhjä. Muutama kerta tuolla mentiin vettä täyttäen työajoa a 80 km päivä, ja uloshan ne nesteet näytti korkista tulevan, pari litraa per ajo. Teki myös painetta syylärin yläletkuun. Koska korkin vaihto ei auttanut ongelmaan, vein auton Järvenpään amikseen (Keuda) kannentiivisteen vaihtoon. Vaihtotyö kesti n. 4vk, josta puolet ajasta kansi oli Keravalla koneistamolla (R-koneistus oy). Kansi oli kiero, ja jouduttiin siis suoristamaan. Pyysin myös läppäämään venttiilit ja vaihtamaan venttiilivarren kumit.
Mitä maksoi?
Keuda laskutti työstä 300 eur
Osat olivat yhteensä 220 eur (imu- ja pakosarjan tiivisteet vaihdettiin myös)
Koneistamo otti omista hommistaan 470 eur, taisivat jonkun kierteenkin joutua tekemään tuolla (pakosarjan pinnapultti?)
Yhteensä 990 eur
Ja mitenkä kokemuksena?
Sain kerran soiton reilun viikon työn jälkeen, että kansi on pöydällä, varmistettiin, mitä kaikkea haluan koneistamolla tehtävän. Seuraava yhteydenotto oli, kun auto oli koeajoa vaille valmis. Olisin saattanut haluta väliaikatietoja, mutta en kieltämättä niin paljoa, että itse olisin tarttunut luuriin, kun autolla ei ollut hengen hätä.
Olin jättänyt venttiilikannen tiivisteen, venakannen "tulpan", öljyt ja suodattimen auton etupenkille sanoen, että saa käyttää. Vain öljyt ja suodatin olivat menneet. Venakannen tiiviste oli kuulemma ollut tiivistesarjassa, mutta jostain syystä oli kasattu vanhalla tulpalla. Hapero huohotusletku oli katkennut purkutyön ohessa (tästä mainittiin). Se oli korjattu, mutta tuon joudun tekemään itse uudestaan, kun irtosi yksi liitoksista heti kotimatkalla.
Kaiken kaikkeaan ihan tyytyväinen työhön, joskin tuli piirun verran kalliimmaksi, mitä odotin - koneistamon hinnat eivät olleet selvillä. Tonnarin kunnostamista jatketaan, ja samalla toimii perheen kakkosautona.
Ajattelin jakaa, jos joku haluaa vertaistietoa tai on homma muuten edessä.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Esimerkki kansiremontista
Neljään Saabbiin oon kansiremontin tehnyt ja koneistustyö ollut luokkaa 200-400€ (400€ oli kun kansi oli banaani). Pakosarjan pinnapultit ite puuhastellut vaihtaa kun niillä oli joku kiinteä kappale hinta koneistamolla korjata niin äkkiä nousee summa jos useampi katki.
Ebay/Motonet kautta oon ottanut Victor Reinz tai Elring yläpääntiivistesettinä about 100€ sarja. Töitä ite tehtynä puol päivää purkua ja puol päivää kasausta.
Ebay/Motonet kautta oon ottanut Victor Reinz tai Elring yläpääntiivistesettinä about 100€ sarja. Töitä ite tehtynä puol päivää purkua ja puol päivää kasausta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Esimerkki kansiremontista
en ymmärrä kannen hinta haitaria jos se on 200 -400 pelkkä oikaisu
eihän sen toisen lastun ottaminen ota aikaa kuin maksimissaan 8 min
tai vaikka ottas kolmannenkin lastun mutta jos koneistajan oppikirjat on tullut ennen töihin menoa luettua, pitäisi pärjätä kahdella maksimissaan
eihän sen toisen lastun ottaminen ota aikaa kuin maksimissaan 8 min
tai vaikka ottas kolmannenkin lastun mutta jos koneistajan oppikirjat on tullut ennen töihin menoa luettua, pitäisi pärjätä kahdella maksimissaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Esimerkki kansiremontista
Olihan siinä oikaisun lisäksi venttiilien hiontaa, varrenkumien vaihtoa ja pakosarjan katkenneiden pinnapulttien poistoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Esimerkki kansiremontista
Lainataan vaikka tätä ketjua. Mikähän meni tonnarin kansi- ja turborempassa pieleen, kun ennen remppaa öljyä ei kulunut mutta nyt sitä sitten saakin lisäillä vähän väliä?
Vanhassa turbossa oli 3-4mm pitkittäisvälys, mutta öljyä ei kulunut. Tilalle menneessä turbossa ei ollut välyksiä mihinkään suuntaan. Kansi on täyskunnostettu koneistamolla.
Vanhassa turbossa oli 3-4mm pitkittäisvälys, mutta öljyä ei kulunut. Tilalle menneessä turbossa ei ollut välyksiä mihinkään suuntaan. Kansi on täyskunnostettu koneistamolla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Esimerkki kansiremontista
Kanne koneistus hinta ollut minusta ihan ok.seetien hionta 16kpl,vent.varsien lyhennys 0.10-0.20 pois.kumien vaihto pitää muistaa jos ei alkuperäiset pitää ne koneistamon liimata paikoilleen tarvike mallit joskus irtoaa ja alkaa syödä öljyä,
kanne oikaisu.
pelkkää tiivistettä ei kannata vaihtaa.muuten turha remontti.muuten jos epäilyttän halpa niin jotain jätetty tekemättä.
kanne oikaisu.
pelkkää tiivistettä ei kannata vaihtaa.muuten turha remontti.muuten jos epäilyttän halpa niin jotain jätetty tekemättä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Esimerkki kansiremontista
Mitkäs venttiilinvarren kumit se paja laittoi sinne? Ei tuohon oikein muita vaihtoehtoja hirveästi jää. Ellei se uusi turbo ole hajalla, mikä on epätodennäköistä..
Re: Esimerkki kansiremontista
Niin turbohan ei ollut uusi, vaan purkuautosta. Turboa minä epäilen.. asennettaessa siinä ei kuitenkaan ollut pitkittäistä eikä poikittaista välystä. Olisihan se taas niin meikäläisen tuuria, että se olisi porsinu... kunhan saisin sen vaan tutkittavaksi jossain välissä. Dieselikolkin porsittua tonnari on päivittäisessä ajossa...
Ihmetyttää vähän sekin, kun se ei savutakylmänä eikä kuumana. Ei käynnistettäessä eikä vedossa. Leimallakin päästöt olivat katsurin mukaan erinomaiset. Tavallaan sekin viittaisi ahtimen suuntaan, että kuormituksessa öljyä alkaisi kulua..
Venavarrenkumien asennustavasta eikä valmistajasta ei ole tietoa, koneistamo kuitenkin on minulla olevien tietojen mukaan tehnyt paljonkin Saabin kansia.
Ihmetyttää vähän sekin, kun se ei savutakylmänä eikä kuumana. Ei käynnistettäessä eikä vedossa. Leimallakin päästöt olivat katsurin mukaan erinomaiset. Tavallaan sekin viittaisi ahtimen suuntaan, että kuormituksessa öljyä alkaisi kulua..
Venavarrenkumien asennustavasta eikä valmistajasta ei ole tietoa, koneistamo kuitenkin on minulla olevien tietojen mukaan tehnyt paljonkin Saabin kansia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Esimerkki kansiremontista
Laita se vanha, öljyä syömätön hyrrä kokeeksi paikalleen. Jos syönti loppuu, s'oli turpo, jos mikään ei muutu, s'on joku muu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Esimerkki kansiremontista
Ekana kurkata onko ahtoletkut öljyiset?
Samoin ahtimen imu-ja pakopuoli kurkata samoin tulpat.
Noilla alkuun ennen ahtimen irroitusta.
Samoin ahtimen imu-ja pakopuoli kurkata samoin tulpat.
Noilla alkuun ennen ahtimen irroitusta.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Esimerkki kansiremontista
Tuli itsekin tehtyä aeroon kansijumppa kesällä, joten sikälikin mielenkiintoinen ketju. Oletan, että Pakari olet katsonut ettei öljyt tule pihalle mistään muualta? Ketjun kiristimen usit tiiviste ainakin mulla aiheutti melkoisen vuodon kun en sitä tajunnut vaihtaa.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Esimerkki kansiremontista
Juu on se kiristimen tiiviste vaihdettu. Kyllähän toi tietty vähän tihkuu öljyä, mutta kun maahan asti ei tule niin ei se niin paljoa hukkaa sitä öljyä.
Näyttäisi siltä, että jos ajaa varovaisemmin eli ei huudata ahtoja "punaisella" niin öljyä ei juurikaan häviä. Eli liittyy selvästi siihen kun moottoria kuormitetaan..
Näyttäisi siltä, että jos ajaa varovaisemmin eli ei huudata ahtoja "punaisella" niin öljyä ei juurikaan häviä. Eli liittyy selvästi siihen kun moottoria kuormitetaan..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Esimerkki kansiremontista
=turbo?Eli liittyy selvästi siihen kun moottoria kuormitetaan..
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Esimerkki kansiremontista
Joo, noilla oireilla täältä toinen ääni turbolle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S