Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Millä rasvalla on parhaat ominaisuudet kasata sisäbooreilla varustettu akseli laatikon ja tukilaakerin/tuen väliin?
Ongelmana jo viides rikki mennyt akseli eli boorit menee akselin sisältä kelvottomiksi ja vain laatikon päästä. Parhaiten on kestänyt ns isompi akseli jota käytetään esim tt paineisessa automaatissa.
Akseli halkeaa tai muuten boorit rikkoutuu ja meno lakkaa. Vielä ei ole lukkoa joka voisi vähentää toispuolista rasitusta. Voi tarjota myös lukkoa jos sellainen MY -94 aeron lootaan sopiva nurkissa pyörii.
No se on selvää että teho ja manuaaliaskin surutta vaihdot sekä kurittamiset vähentää elinaikaa mutta sitä se on kun haluaa nauttia.
Mutta se itse aihe eli mikä rasva on parasta ns "täytettä" jolla voisi olla tukevia ominaisuuksia tms taikaa. Kysynkö suoraan traktori liikkeistä?
Ongelmana jo viides rikki mennyt akseli eli boorit menee akselin sisältä kelvottomiksi ja vain laatikon päästä. Parhaiten on kestänyt ns isompi akseli jota käytetään esim tt paineisessa automaatissa.
Akseli halkeaa tai muuten boorit rikkoutuu ja meno lakkaa. Vielä ei ole lukkoa joka voisi vähentää toispuolista rasitusta. Voi tarjota myös lukkoa jos sellainen MY -94 aeron lootaan sopiva nurkissa pyörii.
No se on selvää että teho ja manuaaliaskin surutta vaihdot sekä kurittamiset vähentää elinaikaa mutta sitä se on kun haluaa nauttia.
Mutta se itse aihe eli mikä rasva on parasta ns "täytettä" jolla voisi olla tukevia ominaisuuksia tms taikaa. Kysynkö suoraan traktori liikkeistä?
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Onko joskus vaihdettu kone tai laatikko? Väliakselin tukilaakerin pukki on erilainen automaatissa ja manuaalissa ja väärä akselilinja aiheuttaa juurikin ko. ongelmia.
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Molemmilla pukeilla koitettu eli A ja M pukeilla.
Kone ja loota M-pukille sopivat eli nyt viimeksi on ollut kiinni A-pukki.
Laitan tällä kertaa M- pukin koska sellainen on ja uuden tukilaakerin mutta lopulta tulos on varmaankin sama kun ennen. Joskus silmäilin niiden eroja mutta en löytänyt mitään mikä silmään osuisi. Pitää siis mittailla.
Vielä pitää päättää se rasva jos siitä saisi viimeiset avut.
Hyvä huomio kyllä.
Kone ja loota M-pukille sopivat eli nyt viimeksi on ollut kiinni A-pukki.
Laitan tällä kertaa M- pukin koska sellainen on ja uuden tukilaakerin mutta lopulta tulos on varmaankin sama kun ennen. Joskus silmäilin niiden eroja mutta en löytänyt mitään mikä silmään osuisi. Pitää siis mittailla.
Vielä pitää päättää se rasva jos siitä saisi viimeiset avut.
Hyvä huomio kyllä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Näin kävi ensimmäisen kerran 2.8.2010
Syylliseksi paljastui vaihdelaatikon päässä oleva booritus,boorituksen ryntöpinnat olivat kuluneet liikaa.
Akseleita ei haljennut, vaan tämä välys aiheutti sen että boori korkkasi tietyn ajan kuluttua.
Ongelma korjattiin uudella automaatti laatikolla.
Tässä vaiheessa ongelman aiheuttajasta ei ollut vielä hajuakaan...eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
ex tonnarissa meni kanssa ko osia 3-4kpl ennenkuin asiaa ruvettiin tarkemmin tutkimaan.Ja tarina jatkuu....
Eräänä kauniina päivänä ajelin kohti Helsinkiä, Lahden moottoritiellä laskettelin menemään 9-5:sen perässä.
Ajattelin että pitäisiköhän pyyhkäistä ohi, ( mutta mutta )
Nykäys...tärinä....nykäys...tärinä....vauhti hiipuu, eli ei ohitusta
tällä kertaa.
Sama vetari poiki toisen kerran kuin tuolla aiemmin.
Syylliseksi paljastui vaihdelaatikon päässä oleva booritus,boorituksen ryntöpinnat olivat kuluneet liikaa.
Akseleita ei haljennut, vaan tämä välys aiheutti sen että boori korkkasi tietyn ajan kuluttua.
Ongelma korjattiin uudella automaatti laatikolla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Itse räjäytin 2 akselin päätä hajalle etanoli muutoksen jälkeen Manuaali aerossa. Mulla oli vaihdettu automaatin tukilaakeri ja se pukki. Toisen hajoamisen jälkeen vaihdoin:
-alkuperäisen tukilaakeripukin takaisin
-sen vaihdelaatikonpään akselin. Sen saa melko helposti vaihdettua.
-tehdas uusi väliakseli paikalleen
Sen jälkeen on kestänyt pari vuotta.
Kannattais varmaan vaihtaa vaihdelaatikonpuoleinen akselin tumppi. Siinä voi olla vikaa vaikka näyttää ehjältä.
-alkuperäisen tukilaakeripukin takaisin
-sen vaihdelaatikonpään akselin. Sen saa melko helposti vaihdettua.
-tehdas uusi väliakseli paikalleen
Sen jälkeen on kestänyt pari vuotta.
Kannattais varmaan vaihtaa vaihdelaatikonpuoleinen akselin tumppi. Siinä voi olla vikaa vaikka näyttää ehjältä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Kahdella askilla koitettu ja samalla tavalla hajoaa.
Silmämääräisesti laatikon akseleita tarkisteltu mutta tietty pieni kuluminen on vaikea nähdä ja se voi olla pienestä kiinni.
Kolmas laatikko on varalla mutta ei vielä paikalla käynyt. Epäilen että suurin syy on väärä pukki ja mahdollisesti kulunut akseli, vähissä kuitenkin ne mahdolliset kohdat.
En muista mikä perä askissa on mutta se on peräisin 2.3i -95 tonnarista. Jos joku osaa lonkalta heittää välit niin tänne vain. Epäilen että lyhyempi kuin aeron vakio pakka?
1. Pieni vetari, käytetty --> halki
2. Iso vetari, käytetty --> halki
3. Iso vetari, käytetty ja päistä holkitettu ja sennettu kylmä-kuuma sovitus --> poikki ja holkin takaa, liikaa koneistettu.
4. Iso vetari, käytetty, paremmin holkitettu ja koneistettu, liimalla kasattu -->
Hiusmurtuma/halki.
5. Iso vetari, tehdasuusi--> ei halki mutta boorit meni. Päältä ei mitattu mutta voi olla turvonnut.
6. Iso vetari, tehdasuusi ja holkitettu päistä 40mm matkalta rympillä kasattu ja Koottu grafiiti rasvalla joka ei karkaa ja kestää painetta. Holkit 40mm sylinteriputkea. Tällä setillä+M-pukilla lähdetään uudestaan tielle. Rympillä saatiin kutistettua/haettua kestoa kuluneeseen akseliin laatikon päässä eikä metalli menetä ominaisuutta.
Jos jollain on niitä askin tumppeja, kunnossa olevia niin yv.
Silmämääräisesti laatikon akseleita tarkisteltu mutta tietty pieni kuluminen on vaikea nähdä ja se voi olla pienestä kiinni.
Kolmas laatikko on varalla mutta ei vielä paikalla käynyt. Epäilen että suurin syy on väärä pukki ja mahdollisesti kulunut akseli, vähissä kuitenkin ne mahdolliset kohdat.
En muista mikä perä askissa on mutta se on peräisin 2.3i -95 tonnarista. Jos joku osaa lonkalta heittää välit niin tänne vain. Epäilen että lyhyempi kuin aeron vakio pakka?
1. Pieni vetari, käytetty --> halki
2. Iso vetari, käytetty --> halki
3. Iso vetari, käytetty ja päistä holkitettu ja sennettu kylmä-kuuma sovitus --> poikki ja holkin takaa, liikaa koneistettu.
4. Iso vetari, käytetty, paremmin holkitettu ja koneistettu, liimalla kasattu -->
Hiusmurtuma/halki.
5. Iso vetari, tehdasuusi--> ei halki mutta boorit meni. Päältä ei mitattu mutta voi olla turvonnut.
6. Iso vetari, tehdasuusi ja holkitettu päistä 40mm matkalta rympillä kasattu ja Koottu grafiiti rasvalla joka ei karkaa ja kestää painetta. Holkit 40mm sylinteriputkea. Tällä setillä+M-pukilla lähdetään uudestaan tielle. Rympillä saatiin kutistettua/haettua kestoa kuluneeseen akseliin laatikon päässä eikä metalli menetä ominaisuutta.
Jos jollain on niitä askin tumppeja, kunnossa olevia niin yv.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Jotakin häikkää tässä on kun kerta ei kestä. Itsellä ei tehokkaammassa tonnarissa mitään ongelmia vetareiden kanssa vaikka quaifen lukko ja ratapelissä millä ajetaan piikeillä/slikseillä plus kemppilukko ei kans oo ollu ongelmia paitsi sillon kun apurunko veny parissa hypyssä eikä sen jälkeen pysynyt vetarit paikoillaan...
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Ehkä lukko jakaa sen voiman tasaisemmin eikä rasita oikean puolen kalustoa niin paljon?900aero-84 kirjoitti: quaifen lukko ja ratapelissä millä ajetaan piikeillä/slikseillä plus kemppilukko...
Jääkö esim, epäsuhtaiset kierrosnopeudet vasemman ja oikean välillä pois jolloin pomput ym pidon muutokset eivät sitä riko...
Perä on toistaiseksi kestänyt vikisemättä.
Tarjoa lukko jos ylimääräistä näet.
Mutta oikeassa olet, jotain häikkää kyllä.
Re: Akselit hajoilee aerossa... Mikä rasva
Niitä vetoakselin holkkeja on vissiin erin laisia , i ja turbo versiot .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-