Saabin automaatti
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Saabin automaatti
Hei
Mitä mieltä olette. Onko Saab 9000 2.0 ei turbolla luotettava peli automaatilaatikolla. Mittarissa olisi luokkaa 240tkm.
Eli kuinka hyvin Saabin automaatiti nielee kilometrejä?
Entä bensankulutus. Olen kuullut, että tonnari veisi paljon bensaa vapaastihengittävällä automaatilla?
Entä toi kulkupuoli? Onko laiska? En ole vielä päässyt koeajamaan ko. moottorilla+automaatilla.
Meillä on vaimon käytössä Citikka uudella sähköisellä neliportaisella automaatilla ja moottori 2.o/100kW ja vaimon keskikulutus näin talvikeleillä 7.6L. Eli vähän...
No eipä aleta Citikkaa mainostamaan.
terv,
Timo
Mitä mieltä olette. Onko Saab 9000 2.0 ei turbolla luotettava peli automaatilaatikolla. Mittarissa olisi luokkaa 240tkm.
Eli kuinka hyvin Saabin automaatiti nielee kilometrejä?
Entä bensankulutus. Olen kuullut, että tonnari veisi paljon bensaa vapaastihengittävällä automaatilla?
Entä toi kulkupuoli? Onko laiska? En ole vielä päässyt koeajamaan ko. moottorilla+automaatilla.
Meillä on vaimon käytössä Citikka uudella sähköisellä neliportaisella automaatilla ja moottori 2.o/100kW ja vaimon keskikulutus näin talvikeleillä 7.6L. Eli vähän...
No eipä aleta Citikkaa mainostamaan.
terv,
Timo
Pääsääntö on että turboton kuluttaa yhtä paljon kuin turbokin, johtuen paljon pienemmästä väännöstä ja näinollen kierrosten tarpeesta kiihdytettäessä. Näin ainakin 2.3 tapauksessa. Vapaastihönkäilevä 2.3 aut. kuluttaa lähes puhtaassa kaupunkiajossa 13l/100 km. Pienin arvo, johon olen päässyt, on karvan päälle 12. Jos tonnikala on CS-korinen, on se myös sinkitty. Omani on täysin puhdas ruosteesta, -92 CS.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei kokemuksia, mutta veikkaisinpa että vapari kaksilitrainen tonnari tomaatilla on laiskan pulskea kulkija, kun tuota massaa kuitenkin on jonkin verran...Eli kiirettä ei "saa" tuon ratissa olla, mutta kyllä sillä arkiajot hoitunee mallikkaasti. Manuaali kaksilitraista vaparia olen kuullut kehuttavan bensapihiksi, tomaatti toki veroittaa osansa. Loppuun lentävä toteamus: Turbo on aina turbo ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
On kokemuksia. Matka-ajossa tuskin vie paljoakaan enempää kuin manuaali, turbiinihan on lukossa. Kiireisen miehen peli tuo ei ole, mutta kyllä silläkin kerkiää. B202 vapari on kyllä niin varma motti että jos huollot suorittaa niin puoli milliä ei pitäs tuntua missään.V.J.S kirjoitti:Ei kokemuksia, mutta veikkaisinpa että vapari kaksilitrainen tonnari tomaatilla on laiskan pulskea kulkija, kun tuota massaa kuitenkin on jonkin verran...Eli kiirettä ei "saa" tuon ratissa olla, mutta kyllä sillä arkiajot hoitunee mallikkaasti. Manuaali kaksilitraista vaparia olen kuullut kehuttavan bensapihiksi, tomaatti toki veroittaa osansa. Loppuun lentävä toteamus: Turbo on aina turbo
Puolisen vuotta on CS 2.0 vapari automaatti ollut kotona, kilometrejä tällä hetkellä takana 347 000, historiasta ei oikeastaan mitään dokumentteja, kuuleman mukaan kansiremontti olisi joskus tehty.
Paljon kulutusosia olen vaihtanut, ja ulkonäköä koittanut kohentaa, mutta moottori ja vaihteisto on saanut olla rauhassa ja toiminut moitteettomasti. Taajama-ajossa n. 60-70 nopeudessa vaihto kolmoselta neloselle tapahtuu aika terävästi, n. 80 nopeudessa menee taas tosi siististi, liekö ominaisuus?? Moottorintyynyt odottaa jalkatilassa vaihtajaa, ainakin koneen etupää makaa lähes apurungossa kiinni..
Suorituskyvystä ei voi turbomallien kanssa samana päivänä puhuakaan, mutta kovasti on tälläkin kerinnyt, vaimo ainakin kehuu liikennevaloista olevan aina ekana menossa.. Sellainen ikiliikkujan tunne tuossa tuntuu olevan, kun mitään äkkinäistä ei tapahdu vaikka kunka "survoo"..![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Paljon kulutusosia olen vaihtanut, ja ulkonäköä koittanut kohentaa, mutta moottori ja vaihteisto on saanut olla rauhassa ja toiminut moitteettomasti. Taajama-ajossa n. 60-70 nopeudessa vaihto kolmoselta neloselle tapahtuu aika terävästi, n. 80 nopeudessa menee taas tosi siististi, liekö ominaisuus?? Moottorintyynyt odottaa jalkatilassa vaihtajaa, ainakin koneen etupää makaa lähes apurungossa kiinni..
Suorituskyvystä ei voi turbomallien kanssa samana päivänä puhuakaan, mutta kovasti on tälläkin kerinnyt, vaimo ainakin kehuu liikennevaloista olevan aina ekana menossa.. Sellainen ikiliikkujan tunne tuossa tuntuu olevan, kun mitään äkkinäistä ei tapahdu vaikka kunka "survoo"..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#1415
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
meil on vapari ja turbo
turku helsinki turku ajossa vapari vie 0.4l vähemmän (vapari: 8.2, turbo 8.6).
normaali ajossa aivan samoissa (seka ajoa ja prikulleen sama reitti ajetaan 3kertaa viikossa ja vapari: 10.5-11 ja turbo: 10.7-11.2).
2.3vapari ei todellakaan ole mikään laiska automaatillakaan.
2.3vapari automaatin laatikol ajettu 75tkm
ja mun 2.0T:llä 340tkm ja hyvin pelaavat.
ja käsittääkseni noi zf:n laatikot ovat varsin hyviä kestämään.
ja toi 3:lta 4:lla pienil kierroksil vaihtaminen on kyl kulumisen aiheuttamaa. sillä 75tkm ajetus automaatis ei tunnu siinä mitään, mut mulla on pieni nykäsy. mut mun ei tartte ku nostaa nopeutta 65 ni vaihtaa jo nätisti.
turku helsinki turku ajossa vapari vie 0.4l vähemmän (vapari: 8.2, turbo 8.6).
normaali ajossa aivan samoissa (seka ajoa ja prikulleen sama reitti ajetaan 3kertaa viikossa ja vapari: 10.5-11 ja turbo: 10.7-11.2).
2.3vapari ei todellakaan ole mikään laiska automaatillakaan.
2.3vapari automaatin laatikol ajettu 75tkm
ja mun 2.0T:llä 340tkm ja hyvin pelaavat.
ja käsittääkseni noi zf:n laatikot ovat varsin hyviä kestämään.
ja toi 3:lta 4:lla pienil kierroksil vaihtaminen on kyl kulumisen aiheuttamaa. sillä 75tkm ajetus automaatis ei tunnu siinä mitään, mut mulla on pieni nykäsy. mut mun ei tartte ku nostaa nopeutta 65 ni vaihtaa jo nätisti.
BMW 525iA Touring Executive
Turbollisella automaatilla pääsee matka-ajossa about 9.5l tuntumaan, kaupungissa 13, keskikulutus jotain luokkaa 11.5-12.0, eli vie paljon polttoainetta. Laatikko on antiikkisempi kuin mainitsemasi sähköohjattu, aluksi aika järkyttävä mutta tottuuhan siihenkin. Sitikan kulutuslukemiin ei ole mitään mahdollisuutta päästä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Raskas on kaasujalka jos noin paljon vie...ng900aero kirjoitti:Turbollisella automaatilla pääsee matka-ajossa about 9.5l tuntumaan, kaupungissa 13, keskikulutus jotain luokkaa 11.5-12.0, eli vie paljon polttoainetta. Laatikko on antiikkisempi kuin mainitsemasi sähköohjattu, aluksi aika järkyttävä mutta tottuuhan siihenkin. Sitikan kulutuslukemiin ei ole mitään mahdollisuutta päästä.
Kesällä kun tämän hain niin keskikulutus oli 7.3. Talvella on matkassa päästy
parhaillaan 8.2. Vakionopeudensäätimellä voidaan lisätä litra kulutukseen.
Kaupungissa sitten hörppii kaasujalasta ja vuodenajasta riippuen 10-13:sta.
Tällä hetkellä keskikulutus kaupunkipainotteisessa ajossa on 10.3
se resetoidaan sillon kun haluu, ite nollaan joka tankkauksen jälkeen.
ite ku pidän päiväkirjaa noista tankkauksista ni merkkaan aina sen siihen ylös, en jaksa niit laskeskella ku aluks totesin et +-0.2l se heittää.
se kiinnostais kyllä muakin et mistä se ottaa sen hetkellisen kulutuksen ja miks se aina pysähtyes menee 99-9 eikä 0:aan. ja mistä se laskee sen että paljonko tankil viel pääsee
ton kulutuksen se sit taas varmaan ottaa ajokilometreistä ja siitä paljonko tankis on bensaa.
ite ku pidän päiväkirjaa noista tankkauksista ni merkkaan aina sen siihen ylös, en jaksa niit laskeskella ku aluks totesin et +-0.2l se heittää.
se kiinnostais kyllä muakin et mistä se ottaa sen hetkellisen kulutuksen ja miks se aina pysähtyes menee 99-9 eikä 0:aan. ja mistä se laskee sen että paljonko tankil viel pääsee
ton kulutuksen se sit taas varmaan ottaa ajokilometreistä ja siitä paljonko tankis on bensaa.
BMW 525iA Touring Executive
Ei se EDUn näyttämä keskikulutus liity mitenkään tankkauksiin. Se vaan laskee montako kilometriä on matkamittarin pulssien perusteella menty eteenpäin ja ruiskusuuttimien pulssien perusteella kuinka pitkään on bensaa suihkittu. Kun oletetaan bensanpaine tunnetuksi, voidaan jollain tarkkuudella arvioida kulutetun bensan määrä. Sitten vaan laskentaan bensa per kilometrit ja näytetään tulos ruudussa.Archie kirjoitti: Mittaako se keskikulutuksen aina tankilliselle, miten se tietää, milloin on tankattupitääkö se resetoida jotenkin...
Laskurit voi nollata manuaalisesti, mutta lisäksi EDU:n versiosta riippuen nollautuu itsekseen kun on tietty matka ajettu tai tietty kokonaismäärä bensaa kulutettu. EDU2:ssa nämä rajat ovat 1342 litraa ja 10480 km. ISAT:illa ohjelmoitavassa ajotieturissa vm. 90- (EDU3):ssa 1000 litraa ja 10000 km.
EDU2 näyttää tankissa olevalla bensalla päästävan matkan pohjautuen viimeisen 10 minuutin ajon (virrat kytketyynä - ajetaanpa tai ei) keskikulutukseen. 92-mallissa jotenkin lyhyemmältä ajalta.
Hetkellinen kulutus nousee auton ollessa paikallaan tietenkin suurimpaan mahdolliseen näyttämään 99 tai 99,9, oikea vastaus olisi ääretön. Autohan ei liiku metriäkään ja bensaa kuitenkin kuluu koska moottori käy. Järkevämpi kulutuksenmittausyksikkö auton ollessa paikallaan olisi litraa tunnissa tms...
Viimeksi muokannut jus, To Maalis 03, 2005 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00