Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Vm 97 2.3 lastutetun trionicin kulutus pompsahti yhtäkkiä 20%.
Tankillisella ajoi ennen väh. 650 km, mutta nyt 500 km paikkeilla täytyy käydä tankilla. Vikavalot ei pala, eikä auto käyttäydy muutenkaan oudosti. Vetoakin löytyy. Rinnalla identtinen auto, jonka kulutus on normaali samalaisella käytöllä, joten säätäkään ei pidä syyttää.
Auto saattaa hiukan römpöttää tyhjäkäynnillä, muuta "outoa" ei äkkiseltään pysty havaitsemaan. Bensakaan ei haise,eikä vuotoja ainakaan bensatukin läheisyydessä.
Mistäs lähtis ongelmaa arpomaan?
Tankillisella ajoi ennen väh. 650 km, mutta nyt 500 km paikkeilla täytyy käydä tankilla. Vikavalot ei pala, eikä auto käyttäydy muutenkaan oudosti. Vetoakin löytyy. Rinnalla identtinen auto, jonka kulutus on normaali samalaisella käytöllä, joten säätäkään ei pidä syyttää.
Auto saattaa hiukan römpöttää tyhjäkäynnillä, muuta "outoa" ei äkkiseltään pysty havaitsemaan. Bensakaan ei haise,eikä vuotoja ainakaan bensatukin läheisyydessä.
Mistäs lähtis ongelmaa arpomaan?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Vuotavat kovettuneet suuttimien o- renkaat mulla viimeksi veti rikkaalle ja oli raskas tyhjäkäynti. Oli hyvin rikkaalla siinä 1 tasolla ( rajat 0,5/0,30 )sekä TK että kierroksilla kun päästölappua yritiettiin mittarissa ja siinä cleanerilläkin imusarjasta jne imuvuotoja suihkittiin. Suuttimia pyörittelemällä osui nelosen pytyllä kohtaan jossa tiivisti ylä ja alakumin ja käynti ykskaks keveni sekä vähän päästötkin tippui. Kaksi ala (1 ja 4) veti ilmaa, yksi (4) ylä fuskas jo pyörittäessä bensasumua ja vaihdoin kaikki ylä- ja alakumit sekä tulpat samalla.
Muuten tuo kävi ja veti hyvin vaikkakin rikkaalla. Kovan vedätyksen jälkeen kun piti tyhjäkäynnillä välillä ce-lambdavaloa antoi, uusittu orkkis Bosch ensin semmonen uusi kun oli tallissa muttei tuohon päästölapun rikkaalla käyntiin vaikuttanut.
Muuten tuo kävi ja veti hyvin vaikkakin rikkaalla. Kovan vedätyksen jälkeen kun piti tyhjäkäynnillä välillä ce-lambdavaloa antoi, uusittu orkkis Bosch ensin semmonen uusi kun oli tallissa muttei tuohon päästölapun rikkaalla käyntiin vaikuttanut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Lambda vanhentunut ja trimmaa seosta suotta rikkaamalle. Ei näy helposti techillä ellei sitten lambdasäädön oskilloinnissa siten että makaa suuremman osan ajasta mittausarvon yläpäässä.
Uusi lambda ei ole pahitteeksi kerran auton eliniässä ja tietty aito Bosch sitten vaan.
Uusi lambda ei ole pahitteeksi kerran auton eliniässä ja tietty aito Bosch sitten vaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Niin mulla ce valo kyllä jäi pois vaikka vielä rikkaalla ensimmäisellä mittauksessa kävikin. Uusi lambda toimi kyllä hienosti kun edellisellä leimalla päästämittauksella oli säätö lähes tapissa niin uusi ensin korjasi jo seosta hyvin ja tasan 1 pysyi kun o- kumit oli uusittu ja hyväksytty lappu otettu..vesa67 kirjoitti:Lambda vanhentunut ja trimmaa seosta suotta rikkaamalle. Ei näy helposti techillä ellei sitten lambdasäädön oskilloinnissa siten että makaa suuremman osan ajasta mittausarvon yläpäässä.
Uusi lambda ei ole pahitteeksi kerran auton eliniässä ja tietty aito Bosch sitten vaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
"Uusi lambda ei ole pahitteeksi kerran auton eliniässä ja tietty aito Bosch sitten vaan"
Hyvä ja asialleen huomio. Pitääkin uusia omalle pelille kun auto keväällä kaivetaan tallista tielle. Ei varmasti huononna tilannetta jos epäilyttää kulutus tai haluaa kokeilla.
Saa sen rahan huonompaankin kulumaan....
Hyvä ja asialleen huomio. Pitääkin uusia omalle pelille kun auto keväällä kaivetaan tallista tielle. Ei varmasti huononna tilannetta jos epäilyttää kulutus tai haluaa kokeilla.
Saa sen rahan huonompaankin kulumaan....
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Vielä tarkennuksena alkuperäiseen vikatiedusteluun, kulutusmittari näyttää keskikulutukseksi 8,4l seka-ajoa, kun todellinen kulutus on jonkin verran yli 10l/100km.
Ymmärtääkseni kulutuksen seuranta perustuu suuttimien aukioloaikaan, joten eikö huono lamda näkyisi myös kulutusmittarissa?
Ymmärtääkseni kulutuksen seuranta perustuu suuttimien aukioloaikaan, joten eikö huono lamda näkyisi myös kulutusmittarissa?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Edu tosiaan mittaa suuttimen aukioajan ja olettaa että syöttöpaine on 3 bar ja suuttimwt virtaa 350cc.
Suuttimien suurentaminen tai benspaineen nousu selittäisi eron edun ja tankkauksista lasketun välillä. Ja riippuu ajotavasta pärjääkö 8.4 vai 10 litran keskikulutuksella, ilmeisesti bensalla ?
Heitetään vielä jokerinumero - entäs sopiva vuoto regun alipaineletkussa ? Nostaisi bensapainetta sopivissa olosuhteissa.
Suuttimien suurentaminen tai benspaineen nousu selittäisi eron edun ja tankkauksista lasketun välillä. Ja riippuu ajotavasta pärjääkö 8.4 vai 10 litran keskikulutuksella, ilmeisesti bensalla ?
Heitetään vielä jokerinumero - entäs sopiva vuoto regun alipaineletkussa ? Nostaisi bensapainetta sopivissa olosuhteissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Ensin ajattelin katsoa mitä TECH sanoo, sitten aloitetaan helpoimmasta päästä eli mitataan alipainepumpulla paineensäätimen toiminta sitten tarkistetaan varmuudeksi bensapaineet.
Bensapaineiden mittaukseen täytynee hankkia tuplabanjoruuvi
https://www.ikh.fi/fi/kaksoisbanjopultti-bsp-1-4-p18204
Jos joku muistaa jakotukin banjoruuvin koon, niin helpottaisi asiaa, mutta mallinkin avulla sopiva löytynee.
Sitten viedään suuttimet huoltoon ja mittaukseen. Ei ole ollenkaan poissuljettu, että jokin suutin vuotaisi.
Myös toista imusarjan paineanturia voisi kokeilla.
Ilmansuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan.
Ja lopuksi sitten se lambda...
Bensapaineiden mittaukseen täytynee hankkia tuplabanjoruuvi
https://www.ikh.fi/fi/kaksoisbanjopultti-bsp-1-4-p18204
Jos joku muistaa jakotukin banjoruuvin koon, niin helpottaisi asiaa, mutta mallinkin avulla sopiva löytynee.
Sitten viedään suuttimet huoltoon ja mittaukseen. Ei ole ollenkaan poissuljettu, että jokin suutin vuotaisi.
Myös toista imusarjan paineanturia voisi kokeilla.
Ilmansuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan.
Ja lopuksi sitten se lambda...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
En ole ikinä luottanut siihen mitä kulutusmittari näyttää keskikulutukseksi, vaan aina laskenut tankkausten perusteella todellisen kulutuksen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
On totta, että lukema on vain suuntaa antava, mutta voisi olettaa, että joissain vikatapauksissa ( esim lambda ) kulutuksen äkillinen muutos näkyisi myös ko. mittarissa. Nythän näin ei ole vaan kulutuslukema vastaa identtisen verrokkiauton lukemaa, vaikka tankillisella selkeästi pääsee 100 km vähemmän.
Nyt on siis tietenkin molemmissa tapauksissa kyse bensasta , ei etanolista.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Mielenkiintoinen threadi; seuraan. Tästä innostuneena lähdin vaihtamaan aiemmin varuiksi hankkimaani bensapaineen säädintä (kun boschilaisen sai autodocilta vain 25eur), mutta olikin näköjään vääränmallinen! Osanumerossa 0 280 160 560 oli meikäläisen 2.3l:seen liian paksu kara. Aiemmin lukemani perusteella luulin 0280160515 ja 0280160560 olevan samanlaisia, mutta ilmeisesti ei.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Myös termostaatti väsähtää aikaa myöten ja siten kulutus kasvaa huomaamatta
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt. Ratkaistu!
Nyt kun auton siirsi ulkotiloista talliin, niin pystyi haistamaan lievän bensan käryn. Kun moottoritilasta ei löytynyt vuotoa, niin seuraavaksi tarkastettiin suodattimen liittimet, jotka oli ok. Samalla tulin havainneeksi vuotorantuja pakoputken pöntön päällä. Sitten ei muuta kuin takaluukun kansi irti ja pumpun luukku. Siellä sitten lainehti pumpun allas, se missä on sähköliitin ja bensaputken liittimet. Syylliseksi paljastui painepuolen valkoisen liittimen murtuminen aivan putken päästä. Sieltä tuli tavaraa kivana suihkuna kas kun ei ollut vielä kokonaan katkennut.
Kumma kun ei haissut yhtään sisäpuolella ja ulkonakin vain lievästi. Liekö syynä talvipakkaset?
Taas oli enemmän tuuria kuin ymmärrystä nm. "yhden auton polttanut"
Onneksi on noita liittimiä varastossa ja vaihto käy näppärästi lämmittämällä ja jarruputkien kiristystyökalun avulla.
Kumma kun ei haissut yhtään sisäpuolella ja ulkonakin vain lievästi. Liekö syynä talvipakkaset?
Taas oli enemmän tuuria kuin ymmärrystä nm. "yhden auton polttanut"
Onneksi on noita liittimiä varastossa ja vaihto käy näppärästi lämmittämällä ja jarruputkien kiristystyökalun avulla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Trionic:n kulutus yllättäin lisääntynyt??
Pakkanen tekee kyllä sen, että bensa ei höyrysty samalla tavalla kuin lämpimällä kelillä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366