Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Heinä 01, 2019 11:25

Miten ne katsurit määrittää sen paljonko se kahva saa nousta?

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10446
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jus » Ma Heinä 01, 2019 11:34

Katsastuksen arvosteluperusteet määrittää, että yli 3/4 kahvan liikeradasta nouseva kahva on aihe korjauskehotukseen.

Pitäisi tietää iikeradan ylin ja alin kohta, jotta voitaisiin tarkasti määrittää se 3/4-rajakohta. Äkksieltään tuntuisi, ettei 9-5:n kahvan neljä napsua voi olla yli 3/4.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Heinä 01, 2019 12:06

Tuota minäkin ajattelin, että insseillähän pitäisi olla joku lista siitä miten ylös kahvat autoissa normaalisti nousee, jos pitää pystyä määrittämään hyväksytty taso. Kuulostaa ihan randomitouhulta tuo napsujen laskeskelu.

Istun just Saabissa lossijonossa ja testasin että loppuunajetussa käsijarrukahvaa saa järkevällä voimankäytöllä vedettyä 10 naksua. Ehkä semmonen seitsemän naksua on mun normaali kahvanveto. Onko se paljon vai vähän, niin en tiedä. Eikä voi tietää inssikään.

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3038
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ma Heinä 01, 2019 15:15

Emännän S60 kahvassa 5cm tyhjää, 7 napsulla nippanappa alkaa edes yrittää d päällä tyhjäkäynnillä pitää ja yhdeksännellä napsulla kahvakin on jo suoraan pystyasennossa :D , On kk aikaa viedä ja tuon käkkärin kunto kyllä tutkitaan ennen vientiä.

Tonnarissa ei tyhjää liikettä alussa ole yhtään, S40 noin kaksi senttiä.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18698
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ti Heinä 09, 2019 15:41

mä ajattelin ku huomenna meen käymään konttorilla printata wis ohjeen mukaan et 3 napsua riittää et lukittuu eli saabin ohje jos katsastusmies rupeaa enemmän repimään kahvaa keskeytän katsastuksen :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja duuduu » Ti Heinä 09, 2019 22:43

Sen kummemmin asian trafin ohjeista tietämättä, näin korjaamopuolella työskentelijänä täytyy sanoa, että kun auto on ollut hylätty tuolla syyllä, on se kahva niissä autoissa noussut korkealle ennen kuin jarruissa on dynolla mitään tapahtunut. Näin ainakin itse olen käsittänyt, että hylkysyy on siinä, että menee 3/4 kahvan liikematkaa (sitä matkaa minkä se nyt sattuu liikkumaan) ennen, kuin käsijarrussa mitään tapahtuu.
OG900S MY91 & OG9-5 Aero MY00

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3038
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ma Heinä 15, 2019 18:36

Tuohon S60 nyt uusittu jarrukengät, jousisarja ja vanhanmalllin säädöllinen h- tanko alkuperäisen kiinteän tilalle. Kahvasta tyhjät hävisi, 3 napsua nousee ja ainakin riitti pito vetää vanteet 130Nm momenttiin.
Tonnariin kanssa samanlainen tuntuma nyt.

PS.. S60 just leimalla, käsijarru 1.7Kn/1.7Kn.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Heinä 16, 2019 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4072
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ti Heinä 16, 2019 13:46

Juuri katsastin tonnarin seuraavilla takajarrujen arvoilla:

Käyttöjarru 1,9kN/1,9kN
Käsijarru: 2,0kN/1,5kN

Vuosi sitten edellilsessä katsastuksessa laitettiin kehoitus korjata, kun kahva nousi liian ylös katsurin mielestä. Nyt kun käsijarru oli säädetty niin kahva oli katsurin (sama mies ja asema) mielestä erittäin hyvä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin