Puhaltimen vastukset?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
naitraider
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39

Puhaltimen vastukset?

Viesti Kirjoittaja naitraider » Su Heinä 31, 2005 11:54

Autoni on siis 1991 2.0i josta katosivat 1-3 asennot puhaltimen säädöistä.

Ilmeisesti siis jotkin vastukset on kärähtänyt.

Miten pääsen niihin käsiksi ja onkohan kallis remontti tiedossa? :roll:

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Täältä on löytynyt apu jo moneen tonnikalan sairauteen :D

Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhaltimen vastukset?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 » Su Heinä 31, 2005 13:36

naitraider kirjoitti:Autoni on siis 1991 2.0i josta katosivat 1-3 asennot puhaltimen säädöistä.

Ilmeisesti siis jotkin vastukset on kärähtänyt.

Miten pääsen niihin käsiksi ja onkohan kallis remontti tiedossa? :roll:

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Täältä on löytynyt apu jo moneen tonnikalan sairauteen :D
Irroita suojalevy, joka on tuulilasin ja aputuliseinän välissä.
Tuo vastuspaketti sijaitsee lämppärin moottorikotelon kuskin puoleisessa reunassa. Vastuspaketti on siellä kotelon sisällä, jäähdytyksen takia.
Liitin irti, lukitusnipukat auki ja vetämällä se vastuspaketti irtoaa.

Itse käämin varmistuslangasta silmämääräisesti oikean ja niittasin sen päät pihdillä kiinni.
Toimii, mutta kahden suurimman nopeusalueen ero on hyvin pieni.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3

naitraider
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39

Re: Puhaltimen vastukset?

Viesti Kirjoittaja naitraider » Su Heinä 31, 2005 13:47

Firges9000 kirjoitti:
naitraider kirjoitti:Autoni on siis 1991 2.0i josta katosivat 1-3 asennot puhaltimen säädöistä.

Ilmeisesti siis jotkin vastukset on kärähtänyt.

Miten pääsen niihin käsiksi ja onkohan kallis remontti tiedossa? :roll:

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Täältä on löytynyt apu jo moneen tonnikalan sairauteen :D
Irroita suojalevy, joka on tuulilasin ja aputuliseinän välissä.
Tuo vastuspaketti sijaitsee lämppärin moottorikotelon kuskin puoleisessa reunassa. Vastuspaketti on siellä kotelon sisällä, jäähdytyksen takia.
Liitin irti, lukitusnipukat auki ja vetämällä se vastuspaketti irtoaa.

Itse käämin varmistuslangasta silmämääräisesti oikean ja niittasin sen päät pihdillä kiinni.
Toimii, mutta kahden suurimman nopeusalueen ero on hyvin pieni.
Löysin tuollaisen valkoisen pistokkeen jonka nyppäsin moottorikotelosta irti. Siinä on 3 jousta ja yksi vastus. Ehjältä ne näyttää mutta tuosta vastuksesta en tiedä :?

Mahtaako riittää tuon vastuksen vaihto?

naitraider
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39

Viesti Kirjoittaja naitraider » Su Heinä 31, 2005 14:09

Mimmi kirjoitti:Se ei ole vastus, vaan ylilämpösuoja. Ylilämpösuoja kuuluu näyttää oikosulkua ollessaan ehjä. Ylilämpösuojan ollessa toiminut, joudut vaihtamaan sen. Sopivia löytyy elektroniikkaliikkeistä (samanlaisia käytetään mm. kahvinkeittimissä).
HUOM! Ylilämpösuojaa EI voi juottaa, vaan se pitää liittää puristusliittimillä.
Juotostina ei kestä, vaan sulaa pois.
Kiitos tiedoista!

Mittari ei näytä minkään valtakunnan elämää tuon lämpösuojan osalta joten uusitaan se.

Täytyy odottaa siis huomiseen, että sähköputiikit on auki niin saan uuden osan.

Hyvää kesää vaan kaikille! 8)

rikeranen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 11:12

Lämmityslaitteen moottorin vastus

Viesti Kirjoittaja rikeranen » Ti Marras 29, 2005 13:38

Minulla on myös ongelmana: Puhallin ei toimi 1-3 asennoissa. Puhallin uusittu 3 /2005.

Lämmityslaitteen moottorin vastusta en saanut tarvikkeena.

Käykö 9000:een jonkin toisen "automerkin" vastus?

Kuinka paljon vastus maksaa? ( tarvikeliikkeessä arvioivat hinnaksi 20 - 50 euroa).

Saab 9000 -88, (käsis. ilmastointi).

hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lämmityslaitteen moottorin vastus

Viesti Kirjoittaja hemimo » Ti Marras 29, 2005 14:03

rikeranen kirjoitti:Kuinka paljon vastus maksaa? ( tarvikeliikkeessä arvioivat hinnaksi 20 - 50 euroa).
Vanhaan Saabiini (-92) vastus maksoi merkkiliikkeestä ostettuna n. 80 euroa... Tarvikeliikkeestä ei löytynyt.
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10552
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaitteen moottorin vastus

Viesti Kirjoittaja jus » Ti Marras 29, 2005 14:27

rikeranen kirjoitti:Minulla on myös ongelmana: Puhallin ei toimi 1-3 asennoissa. Puhallin uusittu 3 /2005.
Kokeilisin ennemmin vaihtaa vanhaan vastukseen ylilämpösuojan, kuin maksaa uuudesta tai käytetystäkään vastuksesta. Todennäköisesti uusi ylilämpösuoja kestää auton loppuiän jos laitoit uuden puhallinmoottorin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

rikeranen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 11:12

Ylilämpösuojan koko

Viesti Kirjoittaja rikeranen » Ma Helmi 13, 2006 14:25

Mikä on lämppärin puhaltajan vastuksessa olevan ylilämpösuojan koko, vanhasta ei saa selvää? 103?108?

Kun vaihdoin (käytetyn) vastuksen, niin se ylilämpösuoja kesti vajaan minuutin. Ohuin lanka hehkui heti punaisena. Lämppäri toimii edelleen vain nelosella (siis ilman vastusta).

Mitähän pitäis tutkia ennenkuin uskallan kokeilla korjatulla vastuksella?

Vienkö suosiolla autosähkökorjaamon ammattilaisille.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10552
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylilämpösuojan koko

Viesti Kirjoittaja jus » Ma Helmi 13, 2006 14:30

rikeranen kirjoitti:Mikä on lämppärin puhaltajan vastuksessa olevan ylilämpösuojan koko, vanhasta ei saa selvää? 103?108?.
Täällä keskustelussa mainitaan lämpötilat 184 ja 104, ilmeisesti 184 on oikea alkuperäinen lämpösuojan laukeamislämpötila:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=10814

Mahtaako puhallinmoottorisi olla vetelemässä viimeisiään, jos noin kovasti ottaa virtaa että lanka hehkuu? Taisit käyttää puhallinta niin, että vastus ei ollut paikallaan siellä puhallinkotelon ilmavirrassa jäähtymässä, jos pystyit näkemään hehkumiset. Tälläkin voi olla vaikutusta lämpösuojan kestämiseen.

Moottorinvaihto-operaatio kuvitettuna täällä:
http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... itemId=891
Viimeksi muokannut jus, Su Kesä 14, 2015 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

rikeranen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 11:12

Lämppärin moottorin vastus

Viesti Kirjoittaja rikeranen » Ma Helmi 20, 2006 08:23

No niin !
Lämppärin puhallin toimii.

Vaihdatin ylilämpösuojan "kahvinkeitinkorjaamolla" (hinta töineen 7 e).

En kokeillut vastusta enää irrallaan moottorista. (edellisen poltin uteliaisuuttani).
Ja raitisilmansuodatinkin tuli imuroitua.

Kiitoksia kaikille. Ilman tätä foorumia, olisin vienyt korjaamolle tyyliin hoitakaa homma.. ja korjauskustannukset olisivat olleet monikymmenkertaiset.

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1475
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Puhaltimen vastukset?

Viesti Kirjoittaja timpetti » Ti Elo 13, 2019 10:37

Samalla aiheella liikenteessä. 9000 T16 -88 ilman ilmastointia, puuttuu nopeudet 1-3.

Satuin saamaan käsiini uuden 9-3 1999 etuvastuksen, sopiikohan nämä ristiin?
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
Ostetaan 900i 2d, 9000CC/CD tai NG900 turbo

Vastaa Viestiin