Nopeustieto
Nopeustieto
Nyt ois taas mielen päällä pudottaa -96 9000 matalapaine turbo moottori vieraaseen koriin ja taas mielessä kummittelee tämä nopeustieto, miten se hoidetaan, kun tällä kertaa olisi tarkoitus käyttää saabin sähköjä?
Sen verran löysin googlella että rpm signaalia voisi käyttää? Mistä sen saa? Saabin mittariston saanee muuten toimimaan, mutta nopeusmittari ei ilmeisesti toimi kun abs systeemiä ei autosta löydy.
Nopeustiedon tarviisi oikeastaan vaan sen takia, että ei tarvitse ajaa peruspaineella, tässä yksilössä stage1 softa. Sellanen tuli mieleen, että mikä tämän peruspaineen sitten määrittää jos nopeustieto puuttuu? Onko se softassa vai miten? Jos olisi softassa, niin voiko sen peruspaineen arvon muuttaa?
Sen verran löysin googlella että rpm signaalia voisi käyttää? Mistä sen saa? Saabin mittariston saanee muuten toimimaan, mutta nopeusmittari ei ilmeisesti toimi kun abs systeemiä ei autosta löydy.
Nopeustiedon tarviisi oikeastaan vaan sen takia, että ei tarvitse ajaa peruspaineella, tässä yksilössä stage1 softa. Sellanen tuli mieleen, että mikä tämän peruspaineen sitten määrittää jos nopeustieto puuttuu? Onko se softassa vai miten? Jos olisi softassa, niin voiko sen peruspaineen arvon muuttaa?
Saab 9000 -96 2.0T
Re: Nopeustieto
Trionic itse tuottaa sen kierroslukutiedon. Perusahtopaine on määritetty turbon hukkaportin kellon jousen esijännityksellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeustieto
Lähinnä mietin, että mistä sen saisi ryöstettyä ja minne se pitää yhdistää? Onkos haittaa jos tuon saabin oman sähköisen ahtopaineen ohjauksen jättää pois? Ilmeisesti ainakin vanhemmissa vehkeissä ei sitten nakutus tunnistus toimi,(apc boxi) onko näissä tätä vaaraa? Jos tuota nopeustietoa ei tarvitse muuhun, kuin ahtopaineen ohjaukseen, niin varmaan tässä tapauksessa olisi helpoin käyttää jotain muuta ahtopaine ohjausta kuin saabin.
Saab 9000 -96 2.0T
Re: Nopeustieto
Trionicis on myös vakiona ohjelmoitu fuelcut 1.5 bar kohdalla sisään suojaksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeustieto
Eikös kaikkein rohkein kokeilisi yhdistää trionic-purkista kierrosluku_ulos-pinnin samaisen purkin nopeustieto_sisään-pinniin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeustieto
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta tässä ketjussa painittiin myös tuon nopeustietoprobleeman kanssa ja käsittääkseni toimiva ratkaisu löytyi: viewtopic.php?f=29&t=125009
Jos et jaksa koko ketjua kahlata niin hae ketjusta vaikka hakusanalla "nopeustie*".
Jos et jaksa koko ketjua kahlata niin hae ketjusta vaikka hakusanalla "nopeustie*".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nopeustieto
Matalapaineisessa fuelcut on selvästi alempana, olisiko ollut 0.7 tjtn sinnepäin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Nopeustieto
Veneen Saab-moottoreiden Trionic-purkkien kavereiksi tuli ulkoiset pulssigeneraattorit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeustieto
Tuo että on saabin lpt alempi fuelcutkin on mulle uusi juttu, ajatellu aina että fuelcut olisi kaikissa 1,5bar ja vasta sen yli vaatii fuelcutin softauksen ja 3bar mapin.
Tuos mun matalapaine pirkkavolvos fuelcut on vakiosoftaskin 1,5bar niin rajavenalla saa nostettua vaikka sinne jos haluaa. Tuo pirkka kyllä aina välillä sotkee vähän mun ajatuksia saban kyseessä ollessa.
Tuos mun matalapaine pirkkavolvos fuelcut on vakiosoftaskin 1,5bar niin rajavenalla saa nostettua vaikka sinne jos haluaa. Tuo pirkka kyllä aina välillä sotkee vähän mun ajatuksia saban kyseessä ollessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeustieto
Mulla meni oma fuelcutille ennen softausta pelkällä 3" DP:llä jos liian nopsasti painoi kaasua. On siis alunperin lpt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Nopeustieto
Ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti, mut tarkoitin että mistähän minä löydän nämä pinnit? Onko jollain heittää pinnien numerot eculta? (jos ne on numeroitu)
edit: RPM ulos ilmeisesti pin 58 eculta ja ilmeisesti johto numero 9 ecun johtosarjan liittimestä?
edit2. Nopeustieto sisään pin28 ecun johtosarjan liittimestä?
Tämä yksilö on softattu joten fuelcutti on ainakin tässä oltava nyt ylempänä.
AZP kirjoitti: ↑Pe Marras 29, 2019 19:10Itse en tiedä asiasta mitään, mutta tässä ketjussa painittiin myös tuon nopeustietoprobleeman kanssa ja käsittääkseni toimiva ratkaisu löytyi: viewtopic.php?f=29&t=125009
Jos et jaksa koko ketjua kahlata niin hae ketjusta vaikka hakusanalla "nopeustie*".
Kiitos tästä tuolta löyty hyvin tietoa. Jcarlsonin mukaan pystyy näköjään myös jättämään tuon oman mankkuvenan pois, niin tulipahan siihenkin vastaus.
Trionictuning.com selatessa tuli vastaan että toimiva tapa olisi myös nostaa ohjelmasta 1. ja 2. vaihteen ahto pyynti vaan samaan 3,4,5 vaihteen kanssa niin nopeus signaalia ei tarvitse? Osaako ohjelmoija gurut vahvistaa tätä? Puhuivat kylläkin trionic 5.5 ja eikös 9000 ole 5.2?
Saab 9000 -96 2.0T
Re: Nopeustieto
96-tonnari on Trionic 5.5.
Löyisin muistiinpanoja: 96-tonnarin 70-napaisen liittimen H70-1-pinnijärjestys vs Trionic-purkin pinnijärjestys
H70-1 Trionic Kuvaus
21 vihreä/punainen 34 ajotietokone EDU3, suihkutusaikojen pituus polttoaineenkulutuslaskentaa varten, sivu 204.
3 kelta/valkoinen 32 Ajotietokone EDU3, check engine
5 vihreä/valkoinen 60 Virtalukolta +15
16 valkoinen 56 Trionicilta maadoittava ohjaus bensapumpun releelle
15 keltainen/valkoinen 31 Trionicilta maadoittava ohjaus moottorinohjauksen pääreleelle
25 sininen/punainen Sulakkeelta +12 V lambdan lämmitykselle
22 sininen/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä jännitesyöttö suuttimille
4 keltainen/punainen 21, 27 Trionicilta maadoittava ohjaus hiilisuodattimen magneettiventtiilille
24 punainen 1, 48 Jatkuva akkujännite sulakkeelta
- 24 Tehomaadoitus
- 25 Tehomaadoitus
- 47 Signaalimaadoitus
1 harmaa/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä +12V sytytyskasetille
7 harmaa 22 Imusarjan paineanturi
8 sininen/valkoinen 43 Imusarjan paineanturi
61 vihreä 61 Trionicilta maadoittava ohjaus lämpölevyjen releelle
33 valkoinen 15 Jarruvalokytkin
39 vihreä/valkoinen 36 vakionopeussäätimen boksille, sivu 312
49 vihreä/punainen 54 Ilmastointi, maadoitus kompressorin releelle, kun tyhjäkäynti on korotettu sivu 248
50 vihreä/valkoinen 59 Ilmastointi, kompressorin käynnistyksen ja tyhjäkäyntikorotuksen pyyntö +12V, sivu 248
10 sininen/valkoinen 33 Diagnostiikka Trionic, sivu 214
12 vihreä 39 Nopeuspulssit nopeusmittarin pulssimuuntimelta trionicille, sivu 198
17 sininen 58 kierroslukumittari, sivu 186
18 valkoinen 13 Peruutusvalokytkin, +12V peruutusvaihteella
10 sininen/valkoinen 33 VSS, sivu 350
36 oranssi 14 Automaattivaihteisen asentokytkimeltä
53 vihreä 26 Magneettiventtiili, APC
54 sininen 2 Magneettiventtiili, APC
56 vihreä/valkoinen - Latauksen merkkivalo, sivut 52, 218
59 sininen - Öljynpainevalo, sivu 224
67 musta - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
68 valkoinen - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
69 keltainen/valkoinen - Starttiheräte virtalukolta käynnistysmoottorille, sivu 52
Löyisin muistiinpanoja: 96-tonnarin 70-napaisen liittimen H70-1-pinnijärjestys vs Trionic-purkin pinnijärjestys
H70-1 Trionic Kuvaus
21 vihreä/punainen 34 ajotietokone EDU3, suihkutusaikojen pituus polttoaineenkulutuslaskentaa varten, sivu 204.
3 kelta/valkoinen 32 Ajotietokone EDU3, check engine
5 vihreä/valkoinen 60 Virtalukolta +15
16 valkoinen 56 Trionicilta maadoittava ohjaus bensapumpun releelle
15 keltainen/valkoinen 31 Trionicilta maadoittava ohjaus moottorinohjauksen pääreleelle
25 sininen/punainen Sulakkeelta +12 V lambdan lämmitykselle
22 sininen/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä jännitesyöttö suuttimille
4 keltainen/punainen 21, 27 Trionicilta maadoittava ohjaus hiilisuodattimen magneettiventtiilille
24 punainen 1, 48 Jatkuva akkujännite sulakkeelta
- 24 Tehomaadoitus
- 25 Tehomaadoitus
- 47 Signaalimaadoitus
1 harmaa/punainen Moottorinohjauksen pääreleeltä +12V sytytyskasetille
7 harmaa 22 Imusarjan paineanturi
8 sininen/valkoinen 43 Imusarjan paineanturi
61 vihreä 61 Trionicilta maadoittava ohjaus lämpölevyjen releelle
33 valkoinen 15 Jarruvalokytkin
39 vihreä/valkoinen 36 vakionopeussäätimen boksille, sivu 312
49 vihreä/punainen 54 Ilmastointi, maadoitus kompressorin releelle, kun tyhjäkäynti on korotettu sivu 248
50 vihreä/valkoinen 59 Ilmastointi, kompressorin käynnistyksen ja tyhjäkäyntikorotuksen pyyntö +12V, sivu 248
10 sininen/valkoinen 33 Diagnostiikka Trionic, sivu 214
12 vihreä 39 Nopeuspulssit nopeusmittarin pulssimuuntimelta trionicille, sivu 198
17 sininen 58 kierroslukumittari, sivu 186
18 valkoinen 13 Peruutusvalokytkin, +12V peruutusvaihteella
10 sininen/valkoinen 33 VSS, sivu 350
36 oranssi 14 Automaattivaihteisen asentokytkimeltä
53 vihreä 26 Magneettiventtiili, APC
54 sininen 2 Magneettiventtiili, APC
56 vihreä/valkoinen - Latauksen merkkivalo, sivut 52, 218
59 sininen - Öljynpainevalo, sivu 224
67 musta - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
68 valkoinen - Vaihteiston signaalianturilta nopeusmittarille. sivu 198
69 keltainen/valkoinen - Starttiheräte virtalukolta käynnistysmoottorille, sivu 52
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Nopeustieto
Lainaan omaan viestiketjuun liittyen,eli saanko nopeustiedon (trionic5.5) ja näin softani testattua yhdistämällä eculta pin58(blue/out) tuohon pin39(green/in)?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Nopeustieto
Noin kai sen voi kytkeä. 2500 rpm vastaisi noin vajaan 120 km/h nopeuspulssia.
edit: Laskin taas väärällä pulssilla. Korjattu.
edit: Laskin taas väärällä pulssilla. Korjattu.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Nopeustieto
Näin vähän pohdin et liikaa tulee pulssia mut softa toimisi. Voisikohan tuohon ihan vaan jomppi piuhan heittää väliin?
Pin39:stä ei ilmeisesti tule minulla mitään eculle nyt,ja pin58:sta ilms lähtee kiekkamittarille tieto,eli en katkoisi mitään..
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, To Tammi 30, 2020 08:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-