Turbon tulpat ???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Punainen paroni
"Ruisku"

Turbon tulpat ???

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Auto: 9000 turbo 16 B202 vm-85.
Nyt on ihminen jälleen suuren kysymyksen äärellä: mitkä tulpat ?

Olen tiedustellut tarvikeliikkeistä, selannut valmistajien katalogeja niin paperilla kuin netissä ja kaikkialta tuntuu tulevan hieman erilaista infoa sopivasta tulpasta. Tässä muutama esimerkki:
1) NGK
- 9000 ohjekirjan mukaan BCP7ES
- NGK:n nettisivut BCPR7ES / kovaan ajoon tai BCPR6ES normaaliin ajoon
- Erään tarvikeliikkeen NGK-luettelosta BCP5EVX
- Motonetissä BCP7EVX
2) Champion
- 9000 ohjekirjanen kertoo C7GY
- Champion nettisivuilta mm. RC9YC tai RC10PYP4 platina
3) Bosch
- 9000 ohjekirja F6DC
- Bosch nettisivulta mm. F8DC tai FR8DPX platina
- motonetistä FR5DCX tai FR6DC+

En löytänyt aikaisemmista viestiketjuista tyhjentävää vastausta, joten heitän kyssärin tässä ja heti :roll:
9kTA
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Mulla on toiminu BCP7EVX tulpat hyvin. Hintavathan ne kyllä on, mutta piristetyssä koneessa toimii paremmin.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sama pata kyseessä kuin minulla ilmeisesti, joten luepa tämä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17094

Lyhyesti: EN _todellakaan_ suosittele BCP7EVX tulppia. Osta jos haluat APC:n tiputtelevan ahtoja. :roll: Tuosta listasta valitsisin itse varmaan nuo Championin tulpat. Boscheissa (FR5DCX) ongelmana on saada kärkiväli riittävän pieneksi niin että sivuelektrodi ei väänny miten sattuu.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Punainen paroni
"Ruisku"

tulpista

No niin, juuri jotain tämäntapaista halusinkin kuulla, eli käytännön faktaa, eikä epämääräisiä suosituksia !!! :D KIIIIIITOOOOOOS !

Itse asiassa tämä todennäköisesti selittää pitkälti myös edellisen tonnarini omituisen nykimisen kovemmilla ahdoilla isoilla vaihteilla.
Nykiminen alkoi "perushuollon" jälkeen, jonka teetin eräällä Riihimäkeläisellä huollolla. Huolto-ohjelmaan kuului mm. tulppien vaihto. Ne vaihdettiinkin uudelleen, kun menin valittamaan nykimisestä. Se väheni vaihdon jälkeen hiukan, muttei poistunut lopullisesti. Sitten myöhemmin olen itse vaihtanut ilmeisesti lähempänä oikeata oleviin tulppiin ja nykiminen oli lähinnä satunnaista.
Vikaa nykimiselle etsittiin myös Hämeenlinnan Saab-huollossa, jolloin viaksi esitettiin rikkoutunutta by-pässiä. :arrow: vaihto ei yllättäen auttanut. Lopuksi leviteltiin käsiä, että voi-voi, nyt ei pystytä auttamaan :cry:
Niinpä ajelin hieman nykivällä autolla, kunnes myin sen erään kaverini pikuveljelle. Sitten mielenkiintoinen seikka; hän kertoi, että aina ruotsin puolelta tankkauksen jälkeen auto toimii paremmin, nykiminen vähenee.
:?: :?: :?: aika mielenkiintoista, eikö :?: :?: :?:

No, täytyypä hakea nuo Champpiooonit, kerron sitten henkilökohtaiset kokemukset aiheen tiimoilta.

ps. nyt moottorissa on kiinni kolmea erilaista tulppaa, eikä ahdot nouse kunnolla kelt/pun rajalle...
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Omassa tonnarissani on juuri nuo BCP7EVX tulpat ja hyvin on toiminut jo yli 30tkm.
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"

to4 kirjoitti:Omassa tonnarissani on juuri nuo BCP7EVX tulpat ja hyvin on toiminut jo yli 30tkm.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sinullahan ei ole APC käytössä, vaan ahtoja säätää ns. turporuuvi :?:

Kyllähän nuo tulpat muuten hyvin toimivat, mutta tuntuvat useilla (en ole yksin) häiritsevän APC:n toimintaa..
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Japso
"Hölösuu"

Apc on pelkästään nakuvalon välkyttäjänä, ahdot säätyvät rajapainevenan kautta. Valo ei ole vilkkunut ylimääräisiä.
Aikaisemmilla Briskin tulpilla oli kyllä ongelmia yllinkyllin, NGK:hon siirryttyä ongelmat hävisivät. Tuntuu olevan aika tapauskohtaista. Itselläni ei ole pahaa sanottavaa noista NGK:n plattareista.
Foxbody turbo
jcarlson
"Saabisti"

Joo. Yksilöitä nuo kyllä on tulppien suhteen, se on tullut karvaasti huomattua kun uskoin kehuihin noista platinatulpista. Sinne meni ~50e täysin hukkaan. Saa ostaa puoleen hintaan käytännössä käyttämättömät pois, jos joku tietää että itsellään toimii. :?
Japso
"Hölösuu"

Sain edellisessä tonnarissa hajoitettua 3kpl neljästä plattarista, kun bensan paluuletku oli tukossa ja kone tulvi bensasta. Kaksi hajosi eristeestä ja yksi pimeni ilman näkyviä vaurioita.
Foxbody turbo
Punainen paroni
"Ruisku"

rikkoutuneita tulppia

Mulla rikkoutui kaksi NGK BCPR7ES -tulppaa (jotka paikallinen tarvikeliike edellisen kerran tarjosi) hiljan käynti/starttaus/laturiongelman yhteydessä.
Mitään päällepäin näkyvää ei ollut, saattaapi olla, että bensa teki tehtävänsä useiden sahaus-yritysten seurauksena, tai sitten rikkinäinen sytystysyksikkö tarjoili tulpille jotain ihan muuta, ku pitäis. Esim. Hesen kanahampurilaisen :lol: :lol: :lol:
jus
"Saabisti"

Re: rikkoutuneita tulppia

Viesti Kirjoittaja jus »

Punainen paroni kirjoitti:Mulla rikkoutui kaksi NGK BCPR7ES -tulppaa (jotka paikallinen tarvikeliike
Ei sinulla kai tuossa 85-autossa DI:tä ole, joten vastuksellisia R-tulppia ei liene syytä käyttää. Minulla on nyt BCP7ES, mutta BCPR7EV:kin toimi. Autossa on max. vakioahdot, ja muutenkin ahtoja tulee koitettua kaupunkiajossa harvakseltaan.

Tuo BCP7ES on suositus, joka oli voimassa silloin kun tonnari tuli markkinoille. Nyttemmin ainakin Motonet myy tosi nihkeästi noita tulppia T16:aan kun tyrkyttävät mieluusti platinatulppia. Onnistuu kuitenkin Motonetin tiskiltäkin jos tiedät Motonet-koodin tai muuten vaan kieltäydyt kertomasta mihin autoon olet tulppia laittamassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Punainen paroni
"Ruisku"

tulpista vielä

Niin, eipä tuossa sitä DI:tä todellakaan ole, R-kirjaimen merkitys tulpan tyypissä selvisi hiljakkoin, kun lueskelin jotain vanhoja viestejä...
Sitä vaan monesti luottaa varaosamyyjien kataloogeihin tai sanaan.

Tässä oon kyllä huomannut, et kaikki on paree tarkistaa, ehkä vielä muutamaa eri kautta, jos on vähänkään epäselvyyttä osien sopivuudesta. Toi vm-85 on muutenkin hankala, kun monet kirjaset ei edes tunne k.o. vuoden ysitonneja !!! IKÄ-RASISTIT :evil:
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nuo platina tulpat on kyllä pirun herkkiä hajoomaan jos ei heti lähde auto käyntiin! melkein kaikilla vähänkään vanhempaa rallikalustoa käyttävillä on pakko laittaa "normaali" tulpilla käyntiin, ajaa lämpimäksi ja sitten platinat vasta kiinni..

mutta kertokaa kun olette saaneet tulpat kuntoon, tuntuu olevan samaa ongelmaa tuossa kun virittää vähän tuota satkua yritin, röpeltää ja paukuttaa putkeen isommilla ahdoilla. vielä en ole kerinnyt eri tulppia hommaamaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin