Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

"Etsi" ei tuottanut oikein tulosta tässä asiassa, ainoastaan OG900 säädöistä mutta ei Tonnarin.

Eli onkos 9000 ohjausvaihde vielä säädettävissä hammasvälyksen osalta, ja jos on niin onko joku näin tehnyt tai mistä löytyisi ohjeita?

Townsendiltäkään en aiheesta löytänyt, ja erinäinen määrä jenkkisivuja erilaisine tulppien ja öljynvaihto-ohjeineen on jo tullut selattua..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin korjaamokirja sanoo ohjausvaihteen kokoamisohjeen yhteydessä:
- kierrä säätöruuvi pohjaan
- avaa säätöruuvia 40 - 60 astetta
- lukitse säätöruuvi lukkomutterilla (kiristysmomentti 65 - 75 Nm)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos, eli on säädettävissä ja vieläpä ilman pelaamista erilaisten liuskojen ja prikkojen kera :)

Täytynee vielä tänään kömpiä auton alle katselemaan josko homma onnistuisi ohjausvaihteen ollessa autossa kiinni.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eipä onnistu, ainakaan näillä vehkeillä ja luonnolla..

Tämä säätötyö on näköjään kyllä suunniteltu mahdolliseksi ohjausvaihteen paikallaanollessa, apurunkoonkin on muotoiltu syvennys ilmeisesti sitä silmälläpitäen, että säätöosat pystyy löysäämään ja jopa vetämään ulos tarvittaessa, mutta työ vaatii kyllä erikoisen avaimen joka sopii kruunumaiseen lukitusmutteriin ja sopisi vieläpä kallistuksenvakaajan ja ohjausvaihteen putken väliin.

Ehkäpä on helpompaa hankkia ehjä tai korjauskelpoinen ohjausvaihde, huoltaa ja säädellä irrallaan pöydällä ja vaihtaa sitten "sukkana" autoon.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjassa säätö onnistuu kovin helponnäköisesti kun osat on pöydällä:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, täytyy hankkia osat pöydälle sillä suuria putkipihtejä ei saa auton alla millään hollilleen niin että irroitus onnistuisi, siinä on apurunko juuri ilkeästi tiellä missä tuossa kuvassa on noiden pihtien nivelpiste.

Ei kai siihen apurunkoon suotta ole tilaa prässätty juuri tuon säätökappaleen akselin suuntaisesti, eli kait siihen työhön joku oma avaimensa on. Lukitusmutterin avainkoko on arviolta n.40 mm.

Rälläköin kyllä eräästä silmiini sattuneesta betonimuotin lukosta jossa sattui olemaan juuri 1/2" kolo perässä eräänlaisen haarukka-avaimen joka sopi noihin lukitusmutterin "kruunun" koloihin mutta ei siellä auton alla möyriessä saanut mitenkään voimaa vääntämiseen.

Ja Ediittiä mitä en huomannut tähdentää oikein, että sinne säätömuttereihin on kyllä pääsy mutta juuri ja vain säätömuttereiden akselinsuuntaisesti, eli periaatteessa oikeinlyhennetyllä n.40mm hylsyllä saisi lukituksen löysättyä. 36mm joka tästä arsenaalista täällä nyt löytyi ei ollut asiaa liian pienen halkaisijan ja liian suuren pituuden vuoksi kallistuksenvakaajan ollessa tiellä. Ja tämäkin hylsy täytyi heittää moottorin puolelta ohjausvaihteen ylitse "pelipaikalle" että sen sai sitten alakautta edes ronkittua hollille.

Täytyy vielä hommata oikeankokoinen hylsy jonka lyhentää sopivaksi ennenkuin vaivautuu irroittamaan koko ohjausvaihdetta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja jus »

Peltinen lukkomutteri on n.45 mm tai sitä lähellä oleva tuumakoko 1 3/4". Hylsy ei mahdu mutterin päälle ohjausvaihteen kiinnityksiä löysäämättä. Tein lukkomutterin sisäpuolelle sopivan sakara-avaimen, jolla saa väännettyä kallistuksenvakaajan yläpuolelta, irrottamatta mitään ylimääräistä.

Työkalun valmistuksessa oli vähän "ei se kuitenkaan onnistu"-meininki ja hitsaustulos sen mukainen.

https://m.imgur.com/a/gPBvOMF

Ja ei, alustasta kuuluva naks ohjauksen suuntaa kuormitettuna (peräkärryn peruuttaminen) ei poistunut, vaikka oli kiristetty niinkin tiukalle, ettei ohjaus enää oikein palauttanut keskelle. Palautin sitten lähelle alkuoeräistä säätöä ja jatkoin apurungon tukivarsien pulttien kiristelyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja mestari »

näinhän niitä aina joutuu askarteleen kun ei ole sopivia vermeitä nurkissa, mittaa sorvaa jyrsi, kokeile sorvaa ja jyrsi niin alkaa pelaamaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausvaihteen hammasvälyksen säätö, ohjetta, kokemusta?

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin. Näköjään vasta kolmetoista vuotta naksahdus on ollut vaivana.

viewtopic.php?p=544035#p54403
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin