Tulpan posliini hajoaa
Tulpan posliini hajoaa
Meni kolmas tulppa ngk:n made in france vajaassa 5tkm aikana
Sama kohta eli nelosen pytty ja posliinit taas pirstaleina. Tulpat muuten polttanut sopan nätisti. Alkoi pätkiä enempi kaupasta tullessa, pikkusen kyllä tsupsuttanut käyntiä jo pitempään.
Voiko tuo johtua kasetista? Vaihoin nyt kyllä senkin jo seuraavaan kun noita on 2 hommattu varalle. Tulpat on oikea versio ja häiriösuojatut. Sama varakassu ollut kiinni näissä hajonneissa tulpissa ja se vaihettu kesällä ahdoilla nykineen tilalle.
Kaksi noista tulpista oli samasta paikasta samaan aikaan ostettu, tämä viimenen eri paikasta ja sarjaa. Nuo ensimmäiset tuli mieleen valmistusvika mutta nyt alkoi askarruttaa kasetin osuus esim sen tulpantutti rikki tms..
Sama kohta eli nelosen pytty ja posliinit taas pirstaleina. Tulpat muuten polttanut sopan nätisti. Alkoi pätkiä enempi kaupasta tullessa, pikkusen kyllä tsupsuttanut käyntiä jo pitempään.
Voiko tuo johtua kasetista? Vaihoin nyt kyllä senkin jo seuraavaan kun noita on 2 hommattu varalle. Tulpat on oikea versio ja häiriösuojatut. Sama varakassu ollut kiinni näissä hajonneissa tulpissa ja se vaihettu kesällä ahdoilla nykineen tilalle.
Kaksi noista tulpista oli samasta paikasta samaan aikaan ostettu, tämä viimenen eri paikasta ja sarjaa. Nuo ensimmäiset tuli mieleen valmistusvika mutta nyt alkoi askarruttaa kasetin osuus esim sen tulpantutti rikki tms..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tulpan posliini hajoaa
Meikäläisen ex tontussa tulpan posliinit pätki reippaan puoleinen kosteus rikki.
Ilmeisesti tuo lämpötilan muutos oli liian raju.
Ilmeisesti tuo lämpötilan muutos oli liian raju.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tulpan posliini hajoaa
Tuota nämä edelliset oli vaihettu kun puhkes nestekiertoletku ja roiski nesteet pitkin konetta.
Silloin irrotin sekä kuivasin kosteuden mm kasetista ja pyyhkästy tulppien kierreosatkin samalla.
Mitään erikoista ei nyt tuolla näkynyt ja oli täysin kuivana paikat.
Nyt ollut Kiekat tyhjäkäynnil tasasimmat mitä tässä härvelis mun aikana ollut ja alavääntö hiukan parani
Sitä en ole vielä testannut piikkaako ahtoja vielä yli, vakio ecul pitäs 1.06bar jäädä mut veti välil vakiollakin 1,2bar asti.
Ps. löysin roskiksesta tallista edellisetkin. Tarkemmin kun tutki valossa niin ovat vääntyneet rungotkin hiukan vinoon joten mekaanistakin vääntöä ollut.
Silloin irrotin sekä kuivasin kosteuden mm kasetista ja pyyhkästy tulppien kierreosatkin samalla.
Mitään erikoista ei nyt tuolla näkynyt ja oli täysin kuivana paikat.
Nyt ollut Kiekat tyhjäkäynnil tasasimmat mitä tässä härvelis mun aikana ollut ja alavääntö hiukan parani
Sitä en ole vielä testannut piikkaako ahtoja vielä yli, vakio ecul pitäs 1.06bar jäädä mut veti välil vakiollakin 1,2bar asti.
Ps. löysin roskiksesta tallista edellisetkin. Tarkemmin kun tutki valossa niin ovat vääntyneet rungotkin hiukan vinoon joten mekaanistakin vääntöä ollut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tulpan posliini hajoaa
Autogaugen mittari mulla joten tarkkaahan se ei näytä mutta eka veto 1,5bar asti, seuraavat jäi karvan päälle 1bar tasaseen eikä vipata sitä 0,2bar edestakasinkaan. Vakio 200hv ecu siis autossa.
Pa-säätimessä näkyy lievä painauma ylhäällä kyljessä (joskus työkalul painatettu siitä jotain asennusta varten?), mun tietotaito ei riitä ymmärtämään onko sillä vaikutusta johonkin. Painetta linjassa kyllä riittää.
Pa-säätimessä näkyy lievä painauma ylhäällä kyljessä (joskus työkalul painatettu siitä jotain asennusta varten?), mun tietotaito ei riitä ymmärtämään onko sillä vaikutusta johonkin. Painetta linjassa kyllä riittää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma Touko 04, 2020 11:37
Re: Tulpan posliini hajoaa
Vanha ketju, mutta löytyikö vika?
Saab 9-5 :seni (2,3t) tekee samaa. Oli kaikki neljä tulppaa posliinit hajalla ja runkokin näytti
silmämääräisesti vääntyneeltä.
Saab 9-5 :seni (2,3t) tekee samaa. Oli kaikki neljä tulppaa posliinit hajalla ja runkokin näytti
silmämääräisesti vääntyneeltä.
Re: Tulpan posliini hajoaa
Tuossa mun tilanteessa oli tuossa tonnarissa kaksi eri vikaa, huono ja vähän tuteista mekaanisesti kiero kasetti sekä tietyn valmistuserän tulpat.
On muut tulpat jo useita vuosia jo kestäneet nykyisessä hyvin 1.35bar ahdotkin.
On muut tulpat jo useita vuosia jo kestäneet nykyisessä hyvin 1.35bar ahdotkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tulpan posliini hajoaa
Asennusvirhe.Saabnisti68 kirjoitti: ↑Ma Elo 31, 2020 07:05Vanha ketju, mutta löytyikö vika?
Saab 9-5 :seni (2,3t) tekee samaa. Oli kaikki neljä tulppaa posliinit hajalla ja runkokin näytti
silmämääräisesti vääntyneeltä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Tulpan posliini hajoaa
Kyllä, asennusvirhe.Pakari kirjoitti: ↑Ma Elo 31, 2020 16:29Asennusvirhe.Saabnisti68 kirjoitti: ↑Ma Elo 31, 2020 07:05Vanha ketju, mutta löytyikö vika?
Saab 9-5 :seni (2,3t) tekee samaa. Oli kaikki neljä tulppaa posliinit hajalla ja runkokin näytti
silmämääräisesti vääntyneeltä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Tulpan posliini hajoaa
Tänään selvisi oman tontun kohdalla että 4 pytyn tulpan posliinista puolet hajonnut pyttyyn. Kuin pajavasaralla paukuttaisi mottia ääni tyhjäkäynnillä. kameran, paineilman ja imuvehkeiden kanssa taisin saada jämät pytynpäältä pois mutta kanteen oli osa painautunut ja paukutti hetken kunnes sievä ajo 1700rpm 2km jälkeen kadotti kaikki naputusäänet.
Tulpat ostin Puuilosta noin 4vkoa sitten ja sen ajan ovat olleet paikallaan, made in japan...joten ei fransmannien tulpasta tällä kertaa kyse.
Näyttäisi siltä että motti/turbo vaurioilta vältyttiin (tällä kertaa).
Tulpat ostin Puuilosta noin 4vkoa sitten ja sen ajan ovat olleet paikallaan, made in japan...joten ei fransmannien tulpasta tällä kertaa kyse.
Näyttäisi siltä että motti/turbo vaurioilta vältyttiin (tällä kertaa).
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Tulpan posliini hajoaa
Kyllä yleisimmin tulpan posliinin hajoaminen johtuu asennus tai käsittelyvirheestä. Oon nyt tässä 20 vuotta vaihdellu tulppia, yleensä juuri ranskalaisia NGK tulppia ja kertaakaan ei ole ollut posliinit rikki.
Kiristänyt olen aina tulppalaatikon ohjeen mukaan, tulppahylsyllä yleisimmin.
Tietenkin on mahdollista sekin, että ovat esimerkiksi varastoinnissa tai rahdeissa saaneet kipeää, mutta eniten epäilen väärää kiristystä. Mun mielestä on oikeastaan vaarallista ilmoittaa tulpalle kiristysmomentti, kun yleisesti ottaen tulppia ei momenttiin kiristellä kuin silloin, jos laitetaan käytettyä tulppaa takaisin kanteen.
Kiristänyt olen aina tulppalaatikon ohjeen mukaan, tulppahylsyllä yleisimmin.
Tietenkin on mahdollista sekin, että ovat esimerkiksi varastoinnissa tai rahdeissa saaneet kipeää, mutta eniten epäilen väärää kiristystä. Mun mielestä on oikeastaan vaarallista ilmoittaa tulpalle kiristysmomentti, kun yleisesti ottaen tulppia ei momenttiin kiristellä kuin silloin, jos laitetaan käytettyä tulppaa takaisin kanteen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Tulpan posliini hajoaa
Niin, sytytystulppa on sellainen komponentti, että se ei kyllä ilman siitä riippumatonta ulkoista tai moottorin/tekniikan sisäistä syytä hajoa ennenaikaisesti. Ehdottomasti yleisimmät syyt ovat erilaiset asennusvirheet ja niistä yleisin on väärä kiristys.
Monesti vielä kiristetään huomaamattomasti vinoon työkalulla, jossa ei ole suojausta metallin ja tulpan välillä. Posliini ei kestä metallilla raapimista, vaan se vaurioituu helposti.
On ihmisluonteelle ominaista hakea syytä muualta kuin itsestä tai omasta tekemisestä. Itse ainakin olen sortunut tulppien asennusvirheisiin useasti omien autojen kohdalla. Milloin palokaasut ovat päässeet metallin ja posliinin välistä purkautumaan puolaan päin. Todennäköisesti se hajotti SC kolkista puolan. Eli siinä tapauksessa tulpan olin kiristänyt liian tiukkaan. Tonnarin kanssa hajotin huonolla työkalulla parit posliinit kun kiersin vinoon. Hankin sitten kunnollisen avaimen, jonka jälkeen ei ole enää tullut asennusvirheitä tulppien kanssa.
Monesti vielä kiristetään huomaamattomasti vinoon työkalulla, jossa ei ole suojausta metallin ja tulpan välillä. Posliini ei kestä metallilla raapimista, vaan se vaurioituu helposti.
On ihmisluonteelle ominaista hakea syytä muualta kuin itsestä tai omasta tekemisestä. Itse ainakin olen sortunut tulppien asennusvirheisiin useasti omien autojen kohdalla. Milloin palokaasut ovat päässeet metallin ja posliinin välistä purkautumaan puolaan päin. Todennäköisesti se hajotti SC kolkista puolan. Eli siinä tapauksessa tulpan olin kiristänyt liian tiukkaan. Tonnarin kanssa hajotin huonolla työkalulla parit posliinit kun kiersin vinoon. Hankin sitten kunnollisen avaimen, jonka jälkeen ei ole enää tullut asennusvirheitä tulppien kanssa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tulpan posliini hajoaa
Huomioikaa että oma kommenttini koski keramiikkaa joka ympöröi elektrodia, ei puolan puolella olevaa posliinia. Tässä tulpassa oli valmistusvika/tai muu vika joka ei aiheutunut asennus tai käyttövirheestä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Tulpan posliini hajoaa
Eli kyseessä oli siis eristeen hajoaminen..?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tulpan posliini hajoaa
Elektrodin eristeen männän puolella.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04