Tonnari ensiautoksi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jaakkojunnila
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 21:46

Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja jaakkojunnila »

Onko kannattava ostos -95vm 2.3 cse tbo tomaatti 188tkm ajettu.

Kuvista päätellen ulkokuori on ainakin siistissä kunnossa. Myynti-ilmoituksessa sanottiin, että moottori hiljattain avattu (laakerointi, automaatin öljyt, koneöljyt, lambda,tulpat, pakosarjantiiviste sekä muuta pikkuosaa. Turbossa välykset kunnossa ja lavat ehjiä.) Selitystä miksi tässä vaiheessa jo moottori laakeroitu? Onko tyypillistä tuollaiselle moottorille?

Vioiksi kehuttiin vain muutamaa pientä sähkövikaa, jotka ilmoituksen mukaan ajottaisia kosketushäiriöitä.

Löytyykö tämän ikäisistä kauheasti ruostekohtia ja minkälaisia miinuksia tuon ikäisissä noilla kilometreillä olevissa on? Kaveri sanoi, että ainakin ilmamassa-anturi ja DI-kasetti kannattaa vaihtaa.

Pienet remontit onnistuu, mutta esimerkiksi laatikon vaihto voi aiheuttaa mielipahaa.

aero
-
Viestit: 6542
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ole tyypillistä näille avaustarve noilla kilsoilla, mutta voihan olla että ne lakrut on vaihdettu samalla kjn öljypohja on irti syystä x.

Ilmamassamittaria on vaikea vaihtaa, kun sitä ei tämmöisessä ole.

Kokonaisuutena varsin varmoja autoja ovat tonnarit olleet, sen puolesta ei hyvää yksilöä kannata pelätä. Ensiautoksi nykypäivänä suosittelisin kuitenkin sen verran tuoreempaa, että olisi mukana hyvä ESP, mutta vähintään yhtä tärkeänä pidän toimivaa ja käytökseltään loogista alustaa, joka opettaa tuntemaan mitä auton ja tien välissä tapahtuu, tälläinen tonnarissa kyllä on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Onko kannattava ostos -95vm 2.3 cse tbo tomaatti 188tkm ajettu.
-on.

Selitystä miksi tässä vaiheessa jo moottori laakeroitu?
-ennakoivaa huoltoa tai jostain syystä haluttu tarkistaa öljypohja ja samalla vaihdettu laakerit koska helppo homma kun noin pitkälle on päästy.

Onko tyypillistä tuollaiselle moottorille?
-ei.

Löytyykö tämän ikäisistä kauheasti ruostekohtia
-löytyy. :D. Etukaaret ja takakaaret, tunkin paikat, tuulilasin reunat jne.

ja minkälaisia miinuksia tuon ikäisissä noilla kilometreillä olevissa on?
-vanhoissa autoissa on aina jotain pientä mutta ei mielestäni mitään erityisen huolestuttavaa.

Kaveri sanoi, että ainakin ilmamassa-anturi ja DI-kasetti kannattaa vaihtaa.
-ilmamassamittaria ei ole. DI-kasetti kannattaa vaihtaa kun sytytyspuolella alkaa ilmetä häiriöitä.

Pienet remontit onnistuu, mutta esimerkiksi laatikon vaihto voi aiheuttaa mielipahaa.
-mulla on ~350tkm ajettu tomaattitonnari ja hyvin pelaa. Muista vaihdella öljyjä välillä.

jaakkojunnila
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 21:46

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja jaakkojunnila »

Kiitos hyvistä vastauksista tähän mennessä.

Jos näin käy että menen katsomaan saabbia, mitä kannattaa ostopaikalla kattoa autosta muutakuin suht yleiset asiat?

jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Niitä pikkujuttuja kannattaa tarkistaa. Isommat huomaa kyllä kuten kolinat ja muut ylimääräiset äänet.

Ilmastointi
Ikkunannostimet
Peilin säädöt
Penkinlämmittimet
Ovien lukot
Lämmönsäätimet
Kojelaudan valot
Sähköpenkit jos on

Pieniä juttuja mutta ärsyttää jos huomaa ne vasta kun niitä tarvii. Niin ja rengaskotelon ja takaiskarien yläpään ruosteet.

cossucola
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Bensa tuolle maistuu ihan mukavasti, tämä kannattaa huomioida. Tuota en ihan ymmärrä miksi ensi autossa pitäisi olla ESP. Paremmin sitä oppii ajamaan kun auto ei korjaa joka virhettä. Tonnari menee kuin kiskoilla muutenkin. Sen puoleen hyvä auto että korjaukset pystyy usein tekemään itsekin mutta sähköviat on aina ikäviä.
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

jaakkojunnila
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 21:46

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja jaakkojunnila »

Jees. Ei se esp tai kulutus ongelmana ole. Enimmäkseen huolestuttaa ettei kaikki rahat kulu korjaamiseen.

aero
-
Viestit: 6542
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja aero »

cossucola kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 09:10
Tuota en ihan ymmärrä miksi ensi autossa pitäisi olla ESP.
Siksi, että siitä on apua yllättävissä tilanteissa, joita aiheuttaa myös muut ihmiset, ei pelkästään omat mokat. Huomaa myös, että kirjoitin nimenomaan hyvä ESP, etenkin alkupään versioissa on sellaisia kauhistuksiakin olemassa, ettei niillä kannata lähteä harjoittelemaan.

Sen verran voisin korjata öistä lausuntoani, että sanan "ensiautoksi" tilalle vaihtaisin sanan "käyttöautoksi". Mullakin oli takana joitain satoja tuhansia kilometrejä kun sattui vastaan eka tilanne, jossa ESP:stä oli oikeasti sellaista hyötyä kuin siitä kuuluu olla.
cossucola kirjoitti:
Ti Syys 15, 2020 09:10
Paremmin sitä oppii ajamaan kun auto ei korjaa joka virhettä. Tonnari menee kuin kiskoilla muutenkin.
..."vähintään yhtä tärkeänä pidän toimivaa ja käytökseltään loogista alustaa, joka opettaa tuntemaan mitä auton ja tien välissä tapahtuu, tälläinen tonnarissa kyllä on"

Kirjoittelin tuon puhelimella ja jäi siksi lyhyeksi, tietokoneella olisin naputellut pidemmästi selitystä. Hyvä alusta on ajamisessa tärkeä eikä sitä korvaa mikään ESP. Ylipäätään ESP:n tehtävänä ei ole saada autoa kulkemaan kuin juna (kuten Audi aikoinaan asian ymmärsi) vaan se on alustan hommia. ESP:n tehtävänä on auttaa silloin, kun ollaan sillä äärirajalla, että alustalta ja kuskilta loppuu keinot kesken. Silloin se tuo sen pienen lisämarginaalin turvallisuutta. Normaalisti ESP:n kuuluu olla täysin hiljaisena valmiudessa ja jos valo vilkkuu, tietää että nyt tekee jotain väärin.

Tunnokas alusta on opettava ja ensiautossa varsin tärkeä ominaisuus, koska sillä tosiaan oppii että mitä siellä renkaan ja tien välillä tapahtuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3341
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Olennaisin on ruosteet, muuten kuten ylläkin ollut että asennetut varusteet toimivat.
Varaosia uusia sekä ehjiä käytettyjä saa vielä suht hyvin eikä hinnat hirveitä.
Itsellä verrokkina -93 cs ja -00 s40 niin volvossa tietyt osa mm lambdat, imm, pa-säädin, huohotus jne ovat aika hintavia.

Kun alusta on kunnossa on tonnari hyvä ja vakaa ajaa, myös talvellakin sisällä tarkenee. Pesee verrokkina olevan s40 kyllä 6-0 ja myös emännän s60 -01 t5 pistein 4-2.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3997
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Uusimmatkin tonnarit ovat jo ~22 vuotta vanhoja, joten kyse on lähes täysin siitä miten ko. yksilöstä on pidetty huolta. Osia ja apua saa kyllä täältä klubifoorumilta hyvin, sen verran hyvin mallin sielunelämä tässä kohtaa tunnetaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Vastaa Viestiin