Nopeat kysymykset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
veijo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja veijo »

Saabatti kirjoitti:
La Elo 08, 2020 09:13
Kuskin ovi ei yleensä mene lukkoon "asti", vaikka surina kuuluu ja nuppi liikkuu ylös alas. Välillä tosin menee lukkoonkin. Mitä tolle pitäis tehdä? Onko lukkomoottori entinen vai voiko ton vielä jotenkin elvyttää.

Kiva autohan tuo vielä ois, mut ei viitsi paljon omilta kyliltä poistua, kun ei tota saa lukkoon :D
Apukuskin puolelta kurkottelemalla voisi saada kuskin oven nupin painettua lukkoon, jos sähkömoottori ei jaksa nuppia enää liikuttaa, jolloin korjausta voi lykätä.

Ovipahvi pois TORX -avaimilla (varottava rikkomasta mahd. sähköpeilien säätöpaneelin muoviosia, ja murjomatta puristevilloja), kun ruuvit poissa, niin muistaakseni ovipahvin alareunasta piti kammeta lukitusosat irti, ja nostaa koko ovipahvia ylöspäin, jolloin yläreunan kiinnitys irtoaa.
Pakkasessa jähmettymätöntä rasvaa tai öljyä kaikkiin sähkömoottorin liikuttamien lukitustankojen niveliin. Moottori tuhoutuu aikanaan, mikäli lukitustangot eivät liiku riittävän herkästi.

Ovipahvin irrotus ja kunnollinen paikalleen laitto on hieman konstikasta, ei saisi olla kiire purkaessa, eikä kootessa. Itse tykkään jakaa tämän tyyppiset remontit kahdelle eri päivälle: Ensimmäisenä päivänä purku, toisena korjaus ja mahd. kokoaminen (tosin ilman ovipahviakin voi ajaa, muistaakseni jotain tankoja tai niiden nivelien kiinnityksiä ovipeltiin joutui teippaamaan ja/tai varmistelemaan nippusiteillä).
Hermo kestää paremmin autoremppoja, jos ei tuota itselleen sellaista haitallista "pakko saada tänään kaikki kuntoon ja valmiiksi" -päähänpinttymää.

veijo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja veijo »

Kupari kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 13:20
Se ecussa päässä ruuvin alla oleva erillinen maajohto siis? Mulla tuota ei ole ollut vuosiin edes kiinnikään.
Ei läytynyt riittävän pientä torxia kotelon avaamista ja pääliittimen kääntämistä varten, joten väärinpäin oleva kotelo on kaapelin varassa, ja saa maadoituksen pelkästään kotelon kulmassa olevan maadoituspunoksen kautta.

Bensapumppu käy ja startti pyörittää hyvin, mutta ei starttaa, eikä jätä vikakoodia TECH2 luettavaksi.
Lisäilmaluisti rätisee, siis menee auki ja kiinni useita kertoja sekunnissa. Akusta hauenleuoilla otettava, ja TECH2 kautta kiertävä + ja - estää lisäilmaluistin värähtelyn. Kun irrotan TECH2 käyttöjännitteen, lisäilmaluisti pitää mekkalaa, menee taas auki ja kiinni useita kertoja sekunnissa. Ikäänkuin ECU yrittäisi ohjata lisäilmaluistin raolleeen ennen starttia, mutta jännite katkeilee normaalireittiä kiertäessään, mutta TECH2 kautta käyttöjännitteen kiertäessään lisäilmaluisti on ilmeisesti raollaan odottamassa starttia.

Auto jätti siis alunperin tielle moottorin sammuessa kesken ajon, vikakoodia ei saanut luetuksi. Toisella -vm. 96 ECUlla kokeillessa moottori hörähti, ja VSS sammutti sen samoin tein, ja sain VSS vikakoodin luetuksi. Sama lisäilmaluistin rätinäongelma (kun jännite ei kiertäny TECH2 kautta) oli myös kakkos ECU:ssa.

Ja nyt siis kolmas ECU paikoillaan ja alan jo pikku hiljaa uskoa, että vika on jossain muuallakin kuin ECU:ssa ?

ECU -hakusanalla löytyy yli 400 osumaa, en tiennyt mikä niistä olisi se, johon olisin tämän kysymyksen kirjoittanut.

Edit: Nyt moottori käynnistyi! :D Sulake 23, eli "ENGINE SYST. TEST" oli palanut, joka aiheutti tyhjäkäyntiventtiilin naksutusta ehjän ECUn ollessa paikoillaan.

Vika, eli palanut sulake löytyi nimim. Pevi vianhakuproseduurin avulla: "Teeppä seuraava proseduuri ... "(viewtopic.php?f=12&t=187825&p=1259512#p1259512)"

Juniori8
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 19:39

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Juniori8 »

Tekisköhän täällä joku tonnariin öljyjäähdyttimeen letkut? :wink:

9000 -98 2.0t, PKS/kotka

VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1152
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt pikainen kertaus -96 mallisen tonnarin takajarruista, pitäisi vaihtaa uudet levyt ja palat. Oliko niin et kierrän säätöruuvista männän täysin ulos ja uusien palojen kanssa takaisin kiinni ja sitten kolme varttia auki, jolloin levy pyörii vapaasti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Alfa 166 2.4 jtd - 00.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10835
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Suunnilleen noin. Mutta uudet palat sopii paremmin paikalleen, kun kierrät männän täysin sisään eikä ulos. Ja kiinni kiertämisen jälkeen aukipäin kiertämisen aloittaisin kolmasosakierroksella - max puoli kierrosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1152
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jep, ulos eli auki, ajatus hieman rönsyili.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Alfa 166 2.4 jtd - 00.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10835
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja vaijerien on syytä olla oikeassa säädössä, kun uusilla osilla käännät säätöruuvia kiinnipäin. Käsijarruvivun takapää millin päässä stopparitapista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

saapukka
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2017 12:29

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapukka »

Tarkistuksena tietäjille, että meneekö aeron kytkinpaketti pienpaineisen (B234E) koneeseen (vauhtipyöränä se isompi aeron 240mm). Kiitti !

Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 1894
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Meneehän se, mutta jos vauhtipyörän pinta kulunut kynnykselle, niin miettisin asentamista.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005

cossucola
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Millä konstilla apulaitehihnan värinänvaimentimen saa painettua kasaan ? Vanha meni helposti kun pitkällä vääntimellä käänsin vastapäivään rullan pultista joka on tässä samassa osassa kun vaimennin. Uusi paikalleen ja on todella jäykkä. Luulen et pultti venyy jos tuolla samalla systeemillä vetää.
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10835
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Onnistuisiko alakautta tunkin ja putkenpätkän avulla kiristimen varren takapäässä olevasta kolosta ylöspäin tuuppaamalla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

cossucola
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja cossucola »

jus kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 16:09
Onnistuisiko alakautta tunkin ja putkenpätkän avulla kiristimen varren takapäässä olevasta kolosta ylöspäin tuuppaamalla?
nousee koko kone ylös, laitoin auton nyt kasaan vanhalla osalla, myöhemmin uusintayritys.
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012

Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 1894
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

19mm kiintoavaimella ja yläkautta varren kera. Remmi valmiina muilla rattailla, piiitkää vääntöä hitaasti ja nostaa sen remmin kompuran pyörälle.

Tunkin ja putken kera saattaa mennä helposti se kiristinrunkokin kieroon. Sitten ei pysy remmi.

Toki paras on tuo SAABin oma työkalu, jota ilman en enään jaksaisi tehdä ollenkaa. Sillä kun tekee monet hommat yläkautta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10835
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

cossucola kirjoitti:
Ma Loka 19, 2020 15:56
jus kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 16:09
Onnistuisiko alakautta tunkin ja putkenpätkän avulla kiristimen varren takapäässä olevasta kolosta ylöspäin tuuppaamalla?
nousee koko kone ylös, laitoin auton nyt kasaan vanhalla osalla, myöhemmin uusintayritys.
Tällä tyylillä onnistuu kyllä mutta täytyy muistaa että se painuu kasaan erittäin hitaasti. Häsyämällä näyttää että nousee vaan moottori.
Saab 9-5 viiru 2.0t biopower Carlsson stage 1
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15

Vastaa Viestiin