ACC:n lämmönsäätö
ACC:n lämmönsäätö
Minulla autossa ongelma joka esiintyy melko harvoin, mutta on silti häiritsevä. Saattaa mennä kuukausi ilman ongelmia, mutta joskus ACC:n lämmönsäätö ei vain toimi. ACC siis puhaltaa vai pelkkää kuumaa, kylmää tai jotain siltä väliltä. Ilmansekoittajan läppä ei jokatapauksessa näytä liikkuvan. ACC:n kalibrointi yleensä korjaa tilanteen, mutta viimekerralla jouduin yrittämään kalibrointia todella pitkään. Kalibroinnin seurauksena ei tule mitään virhekoodeja.
Epäilen vian olevan ilmansekoittajan servomoottorissa. Onko kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin? Millainen ko. moottori on vaihtaa? Mitä kautta siihen pääsee parhaiten käsiksi?
Epäilen vian olevan ilmansekoittajan servomoottorissa. Onko kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin? Millainen ko. moottori on vaihtaa? Mitä kautta siihen pääsee parhaiten käsiksi?
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Pahus minulla on airbag hansikaslokeron paikalla, joten homma ilmeisesti hankaloituu. Täytyy varmaan tavoista poiketen turvautua merkkihuollon palveluihin ja käyttää autoa testerissä. Josko siten saisi varmuuden vian aiheuttajasta ennen purkuhommiin ryhtymistä. Viasta tuskin jää merkkiä muistiin? Testeri ilmeisti siis havaitsee vian vain kun se on päällä? Niin millaisella testerillä vian muuten saa näkyviin. Sattumoisin vain tietäisin paikan jossa on käytössä se "kapulamalli" (laitteen nimeä en muista). Mahtaako sillä saada vikakoodit näkyviin.
Suht helpostihan se lähtee kun avaa hanskalokeron ja sieltä ruuvaa sen irti.Mimmi kirjoitti:Äh, tätä ei ole koskaan aiemmin käynyt ja taas kävi.
Eli tarkoituksenani oli sanoa, että ottamalla YHTEENSÄ noin kymmenen ruuvia (kaiutinritilät, ym) saadaan päällinen pois.
Ei se mielestäni kovin vaikea operaatio ollut ja takaisinlaittaminenkin oli suht helppoa eikä operaatio valtavan kauaa aikaa vienyt!
Itse kun tuli purettua toi ilmankierron osat etsiessäni vikaa(loppuviimein vika oli tuulettimen moottorin hiilet ). Siis se vika mitä silloin etsin ei liity nyt tähän asiaan ollenkaan.. vain eka osa viestistä.
Olisko tossa moottorissa vika kun se ilmansekottajan vaijeri ei liiku, vai onko muita mahdollisuuksia? Kurkin hankalokeron lovesta ja siellä näyttäsi olevan kaksi moottoria ? (9000 CSE -93) joista takimmainen ohjannnee vaijeria.
Oliskohan koko muovinkappale jossa ne moottorit on vain niillä kahdella pienellä ristipäällä kiinni jotka näkyy? Onko se etummainen moottori mihin kytketty, eli lähteekö irti jos uskaltaa ja tarvii ne moottorit irrottaa?
Eli täysin hukassa toistaiseksi. Onneksi lämmöt saa päälle käsin sieltä puhaltimen juuresta laittamalla läpän vivun sopivasti....
Oliskohan koko muovinkappale jossa ne moottorit on vain niillä kahdella pienellä ristipäällä kiinni jotka näkyy? Onko se etummainen moottori mihin kytketty, eli lähteekö irti jos uskaltaa ja tarvii ne moottorit irrottaa?
Eli täysin hukassa toistaiseksi. Onneksi lämmöt saa päälle käsin sieltä puhaltimen juuresta laittamalla läpän vivun sopivasti....
Kyllä ne moottorit on sieltä purettavissa. Lämmönsekoitusmoottori on se, josta lähtee teräslankalinkki sinne konehuoneeseen päin sekoitusläpälle. Kokeile kumpi moottori liikkuu kun säädät lämpöjä LO/HI-asentojen välillä.
Jos kalibrointi ei anna virhekoodeja, moottorin pitäisi liikkua ihan OK. Ja jos kalibroinnin jälkeenkään vaijeri ei liiku eli lämpö ei säädy, vika saattaisi olla puhtaasti mekaaninen. Kalibroinnissahan pitäisi tulla esille jos moottoreissa olevat asentotunnistimet (potentiometrit) eivät liiku kun moottoria ajetaan.
Oheisessa linkissä annetaan jotain vinkkiä, miten moottoreiden asentoanturia voi seikkailunhaluiset kokeilla kalibroida:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
Jos kalibrointi ei anna virhekoodeja, moottorin pitäisi liikkua ihan OK. Ja jos kalibroinnin jälkeenkään vaijeri ei liiku eli lämpö ei säädy, vika saattaisi olla puhtaasti mekaaninen. Kalibroinnissahan pitäisi tulla esille jos moottoreissa olevat asentotunnistimet (potentiometrit) eivät liiku kun moottoria ajetaan.
Oheisessa linkissä annetaan jotain vinkkiä, miten moottoreiden asentoanturia voi seikkailunhaluiset kokeilla kalibroida:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Moottori ei liiku sähköllä mihinkään kun muuttaa lämpöjä. En uskaltanut irrottaa sitä moottoriasetelmaa kun en tiennyt miten se etumainen moottori on kiinni. Ohjeen mukaan se lähtee irti vain vetämällä kun pari kiinnitysruuvia on irrotettu?
Sitten lienee paras vain mitata moottori ja jos ehjä niin kalibroida? Voiko vika olla sen sijaan jossain tunnistimessa vai olisiko moottori ilmeisin kohde?
Sitten lienee paras vain mitata moottori ja jos ehjä niin kalibroida? Voiko vika olla sen sijaan jossain tunnistimessa vai olisiko moottori ilmeisin kohde?
Mulla on ollu semmoista ongelmaa oman '97-tonnarini ACC:n kanssa, että se juuttuu HI-asentoon, eikä tottele napinpainalluksia enää lainkaan.jupp kirjoitti:Niin luulin minäkin, kunnes tajusin vinkkien ja hyvien sivustojen kautta tiedon miten ACC "buutataan". Alkoi toimimaan, en tiedä miksi. Taitaa olla Microsoftin tekeleitä. Kiitos vinkeistä, taas oppi jotain.
Sulake (olikohan #17) veke ja takas ja taas alkaa pelittämään, mutta kyllähän tuommoinen bugailu pistää hieman sapettamaan. Lisäksi auto täytyy pysäyttää, jos matkalla kaatuu, eikä ole pelkääjää mukana. :-)
Onkohan tuohon mahdollista saada uusi firmis huollosta, vai pitääkö vaan elää tämän kanssa?-)
Olen havainnut, että lämmösäätimen ACC moottori nimenomaan pätkii ennen kuin kokonaan lakkaa toimimasta. Nimenomaan ACC I:ssä, joissa ei vielä ole askelmoottoria.
Tämä johtunee siitä, että moottori vetää ääriasentoonsa ja virta kulkee jonkin aikaa moottorin läpi vaikka moottori ei liikukkaan. Tällöin moottorin läpi menee virtaa niin paljon kuin ACC antaa ja ajan myötä käämi osittain kärähtää.
Osittain kärähtänyt ( osittain oikosulussa ) käämi taas vie liikaa virtaa ja ACC:n virtarajoituksesta johtuen jännite laskee eikä moottori jaksa liikkua.Tällöin jos moottorilla on hiukankin liikaa kuormaa liikuteltavana saattaa ACC:n virtarajoitus mennä päälle eikä läppä liiku.
Ei oiken selvä selitys, mutta toivottavasti meni jakeluun.
Tämä johtunee siitä, että moottori vetää ääriasentoonsa ja virta kulkee jonkin aikaa moottorin läpi vaikka moottori ei liikukkaan. Tällöin moottorin läpi menee virtaa niin paljon kuin ACC antaa ja ajan myötä käämi osittain kärähtää.
Osittain kärähtänyt ( osittain oikosulussa ) käämi taas vie liikaa virtaa ja ACC:n virtarajoituksesta johtuen jännite laskee eikä moottori jaksa liikkua.Tällöin jos moottorilla on hiukankin liikaa kuormaa liikuteltavana saattaa ACC:n virtarajoitus mennä päälle eikä läppä liiku.
Ei oiken selvä selitys, mutta toivottavasti meni jakeluun.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Saiskos tähän lisävalaistusta..?jupp kirjoitti:Niin luulin minäkin, kunnes tajusin vinkkien ja hyvien sivustojen kautta tiedon miten ACC "buutataan". Alkoi toimimaan, en tiedä miksi. Taitaa olla Microsoftin tekeleitä. Kiitos vinkeistä, taas oppi jotain.
Buuttaamiseen..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
ACC:n kalibrointi, painetaan yhtaikaa panelin kulmissa olevia näppäimiä "Auto" ja "nuolet sivuille".
Tai vanhemmassa "Auto" ja "VENT"
Hakutoiminnolla paljon löytyy paljon keskustelua aiheesta. Ja auton käyttöohjeessakin tämä on mainittu.
Tai vanhemmassa "Auto" ja "VENT"
Hakutoiminnolla paljon löytyy paljon keskustelua aiheesta. Ja auton käyttöohjeessakin tämä on mainittu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00