Automaattilaatikon päällä oleva venttiili?
Automaattilaatikon päällä oleva venttiili?
Automaattilaatikon päällä on jokin venttiili...jonkinlainen huohotin. Kuulukos tuossa olla kiinni jokin letku tai vastaava? Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä siinä kiinni letku mutta kovasti pukkaa vaihteisto-öljyä venttiilin kautta pihalle kun tuo letku on kovin hapero. Kuuluuko tuosta venttiilistä tulla oljyä vai onko venttiili finaalissa?
Auto on 9000 CD turbo -88
Auto on 9000 CD turbo -88
Ei siinä ainakaan EPC:N mukaan ole mitään letkua, se on ilmanvaihtoventtiili, eli siitä pitäisi päästä laatikkoon syntyvä ylipaine purkautumaan.. koeta napata venttiili irti ja puhdistaa se, siitä ei kuulu tulla öljyä ulos mikäli sitä ei ole liikaa.
edit: ja ota se letku pois
edit: ja ota se letku pois
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Varmistusta: Onhan öljymäärä mitattu kuumana, ohjekirjan mukaisesti koneen ollessa käynnissä P-asennossa, sen jälkeen kun on R:llä ja D:llä käytetty kymmenisen sekuntia? Ja pakkasellahan öljynpinta ei vaihteiston ollessa lämmin nouse lämpimän asteikon yläviivaan, vaan jää lähelle alareunaa.Stonde kirjoitti:Öljyä ei ole ollut liikaa vaan kokoajan olen joutunut lisäämään, öljymäärä mitattu kuumana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuota itsekin epäilin, jokin tuntuu aiheuttavan sinne ylipaineen, todennäköisesti liika öljy. Onhan käyttämäsi ATF täyssynteettistä (en tiedä onko tuolla merkitystä mutta kumminkin)?
Mun ex-Pxxxxxe 911:a ei pysynyt laatikkoöljyt sisällä, tuli ensin pihalle vetareiden stefoista ja kun ne oli vaihdettu niin sitten huohotusvenasta, joka oli itse asiassa päästänsä tulpattu putki jossa oli 3mm:n reikä sivussa. Ei auttanut putsaus, öljyn tulo lakkasi vasta kun porasin venttiiliin 10mm:n reiän, jokin sielläkin synnytti painetta, öljyt olivat uudet ja oikeanlaiset, öljymäärä oli tasan oikea, jne.
Mun ex-Pxxxxxe 911:a ei pysynyt laatikkoöljyt sisällä, tuli ensin pihalle vetareiden stefoista ja kun ne oli vaihdettu niin sitten huohotusvenasta, joka oli itse asiassa päästänsä tulpattu putki jossa oli 3mm:n reikä sivussa. Ei auttanut putsaus, öljyn tulo lakkasi vasta kun porasin venttiiliin 10mm:n reiän, jokin sielläkin synnytti painetta, öljyt olivat uudet ja oikeanlaiset, öljymäärä oli tasan oikea, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Dodiin.. venttiili on ostettu uusi koska vanhasta oli se hattu kadonnut johonkin, öljymäärä mitattu ja sisällä oikeanlaiset öljyt mutta mutta... samaa tahtia pukkaa öljyä venttiilistä pihalle. Mikähän mahtaa tuon ylipaineen laatikkoon aiheuttaa? Öljymäärä mitattu tosiaan kuumana, kone käynnissä jne. mutta viikon aikana ei enää tikku kostunut ollenkaan joten kiitettävällä vauhdilla tuo öljy sieltä tulee ulos.
Tosi outoa
oletko kokeillut ilman koko venttiiliä, jos pääsis paine purkautumaan paremmin? Mullekin jäi mysteeriksi mikä porsaan laatikkoon paineen aiheutti mutta kun oli isompi rööri niin pääsi paineet pois. Koeta rassata auki se reikä johonka venttiili tulee kiinni, jos siellä olisi jotain töhnää tukkimassa "huohotusta".

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mitenkäs muuten on, saako laatikosta kaikkea öljyä pois pelkällä propun aukaisulla? Kysäisin muuten vielä varmuudeksi tuosta öljystä jota edellinen omistaja oli käyttänyt ja antoi mukaan pöntössä, että mitä se oli tarkalleen ja oli kuulemma Shell Donax ATF Ford Type F. Onkos tuosta kokemusta tai tietoa millaista litkua on? Nyt olisi tuossa isompi satsi Mobilin ATF öljyä ja mietin uskaltaako tuota heittää sisään ennenkuin on vanhat pois kokonaan? Kun kävin tuon venttiilin hakemassa niin EPC:n mukaan olisi tyrkyllä ollut toisenlainenkin venttiili kuin tuo mikä siinä on paikallaan, eli sellainen muovinen vihreä.. muistutti hiukan pullon korkkia? Olisikohan noilla ollut muuta eroa kuin huima ero hinnassa ja ulkonäössä?
Pois saa järkevästi kerrallaan vain sen mitä tulee propun aukaisulla ja suodattimen irrottamisella.Stonde kirjoitti:Mitenkäs muuten on, saako laatikosta kaikkea öljyä pois pelkällä propun aukaisulla? Kysäisin muuten vielä varmuudeksi tuosta öljystä jota edellinen omistaja oli käyttänyt ja antoi mukaan pöntössä, että mitä se oli tarkalleen ja oli kuulemma Shell Donax ATF Ford Type F.
Type F on väärä öljy tonnarin ZF automaattilaatikkoon, tonnariin pitää olla Dexron II. Vaihda Mobil ATF 220 laatikkoon heti nyt, ajelet jonkun matkaa ja vaihdat taas uudestaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2115
Type F sopii Borg-Warner-automaattilaatikoihin, joita on Saab 900:ssa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00