Käsijarruvaijeri...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9kg2300g
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Marras 21, 2020 01:21

Käsijarruvaijeri...

Viesti Kirjoittaja 9kg2300g »

Vaiva ei iso mutta kiusallinen. Katsastussetä valitti että käsijarrukahva nousee liian ylös ("yli 3/4 liikevarasta..."), mites säädetään, mistä, siis pelkkä vaijeri, jarru kyllä pelaa ja muuten kelpasi. Eli mistä pääsee säätöihin käsiksi, en ole itse tuota osannut aiemmin murehtia... HL

Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4757
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Käsijarruvaijeri...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Eikös se sieltä kahvan päästä säädetä muttereista? Tosin en ole varma, kun ei ole ikinä tarvinnut itse kajota säätöihin.
Saab 9000 CSE 2.3T -98, Saab 9-5 2.3t Sedan -99, Saab 9-5 2.3t Sedan -02, Saab 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, vm. -68 Sonett II

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10869
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarruvaijeri...

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaijeri on oikeassa säädössä, kun käsijarruvivut satulassa palautuvat millin päähän stopparitapista. Liian ylös nouseva kahva hoituu todennäköisesti säätämällä käsijarru satulassa olevan tulpan alta oikeaan säätöön (männässä olevan automaattisäädön kuuluisi tästä huolehtia, mutta ei usein toimi).

Vaijerit ensin oikeaan säätöön. Sitten satulasta tulpan alta 4 mm kuusiokoloruuvista kierretään kiinnipäin kunnes pyörä alkaa lukkiutua kohtalaisen tukevasti ja siitä takaisin aukipäin n. puoli kierrosta - kaksi kolmasosakierrosta. Sama toisellekin puolelle. Lopuksi jarrun tasapainotuksen hienosäätö, varmista että molemmat puolet jarruttavat saman verran esim. kahvasta kolme tai neljä naksua vetämällä, tarvittaessa heikommin ottavan puolen hienoinen kiristäminen satulan kuusiokoloruuvista.

viewtopic.php?t=35752
http://saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Vastaa Viestiin