9000 CS 2.0T 150 hv automaatti ´97
Ei käynnistynyt 3 min pysäköinnin jälkeen.
Aikaisemmin moottori ja vaihteisto toimineet hyvin sen vajaa 2 kk kun ollut minulla.
Kauko-ohjain ja ajonesto
Kauko-ohjain on simpukan mallinen, vasen nappi oville, oikea takaluukulle.
Kauko-ohjaimessa uudet paristot, kun painaa vasenta vilkkuu vihreä ja ovien lukot liikkuvat, kun painaa oikeaa vilkkuu punainen ja takaluukku aukeaa. Ja kuuluu yöaikaan kaupungissa ärsyttävä töt-töt-töt auton torvesta.
Vara-avainten kauko-ohjaimessa on sen mukana olleet paristot, kuluneet napit, kun painaa vasenta vilkkuu vihreä, kun painaa oikeaa ei näy valoa eikä takaluukku aukea.
Kauko-ohjattava keskuslukko on ollut muihin autoihin verrattuna hieman outo, en tiedä kuuluuko olla sellainen:
- jos avaa ovet kaukosäätimellä ja lastaa tavanomaiset työ- tai kauppakamat (alle 1 min) auto lähtee käymään normaalisti
- jos menee tankkaamaan (noin 2-3 min) ja ovet toki auki että bensaluukkukin auki, ei auto enää käynnisty (ei starttaa) ennen kuin kaukosäätimella käyttää lukot auki kiinni
- jos avaa ovet kaukosäätimellä, ottaa lumiharjan ja harjaa isommat lumet ja skrapaa ikkumat (menee ehkä 3-5 min) ja vasta sitten avaa oven, alkaa hälytin soimaan ja vilkut vilkkumaan, ne saa pois päältä käyttämällä lukot auki kiinni
Kauko-ohjain liittynee ajonestoon, eikä virta-avain:
Koska toisella (alkuperäinen Saab-teksti juuri nähtävissä) auton mukana tulleista virta-avaimista aukesi vain ovet, mutta ei virtalukko.
Toisella avaimella (Orion Italy) aukeaa sekä ovet että virtalukko.
Teetin siksi taannoin pikasuutarilla yhden vara-avaimen toimivan mallin mukaan.
Uudella tarvikeavaimella (Silica Italy) lähtee käymään.
Kaikilla kolmella avaimella toimivat ovien lukot.
Kokeilin taannoin myös lukita auton avaimella, eikä kaukosäätimellä.
Kun teki niin, ei hälytin alkanutkaan soida kun oven avasi avaimella.
Ajattelin, että ehkä tarkoituksellinen ominaisuus.
- Vai onko?
Päättelisin edellä kerrotusta, että ajonesto ei liity avaimiin.
- Vai olenko hakoteillä?
Miltä kuulostaa: sekoileeko ajonesto ja/tai hälytin?
Muuta taustatietoa:
- Akku vaihdettu ja katsastettu juuri ennen kuin ostin.
- Startti pyörittää hyvin.
- On kokeiltu startata varmuuden vuoksi sekä P- että N-asennossa jos valitsin sekoilisi, ei vaikutusta.
Testattiin jo jotain:
Saab Tech 2 -testerillä tuttu Saabisti jo eilen tarkisti vikakoodit ja ajoi muutaman testin:
- ei vikakoodeja (ei ollut myöskään äskettäisessä katsastuksessa)
Testien mukaan:
- bensapumpun rele ok
- päärele ok
- sytytys ok
Pumpun releen testi on sykkivä, ilmeisesti tarkoituksella.
Rele naksui kuin vilkkurele ja pumppu kävi testin aikana sur - sur - sur - sur.
Testin aikana polttoaineletkussa moottoritilassa tuntui syke.
Mistä lähteä hakemaan vikaa niin, ettei vaihtaisi turhaan osia?
Auto Helsingissä valaistun kadun varressa ja vieressä kauppa, josta saa take-a-way-kahvia, jos joku on innokas jeesaamaan paikan päällä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)