Arktinen pölinä ohjaamossa
Arktinen pölinä ohjaamossa
9000 cse -96 lämpömittarittari heivasi ylös alas pysyen hetken kummassakin asennossa ja bensamittari pätkähti välillä myös nollille. Nyt ei lämpömittari pelitä lainkaan ja gasomittari toimii. Lämppäri puhaltaa pelkkää kylmää ja automaatti-ilmastoinnin namiskoilla ei ole käytännön merkitystä,mutta Ledit palaa ,sekä puhallusteho vaihtelee kuten kuulukin ja asteet näkyy näytössä. Sisäilman haistaja (kojelaudan propellihärpäke) jäi hiljaa sirisemään, kun otti virrat pois ja nyt pärisee ,kunnes vetää nyrkillä kupeeseen . Johtuuko sisäilman raikas tuulonen tosta sisäilmaa haistelevasta pärisijästä , vai onko mahdollinen vika moottorin lämpö-anturissa,sillä auto ei "ehkä" tiedä lämmenneensä ja lämminilma-puhallushan alkaa vasta motin lämmettyä ,vaiko akvaariossa sijaitsevan puhallinmoottorin vieressä sijaitsevan läpän vipstaakelin mahdollisesta jumista tms.Mistä kannattaisi aloittaa "kadonneen toiminnan metsästys"
Ps. Lämppärin kennoston uusimis-show tehty syksyllä ,joten jossain akvaarion syövereissä on todella miellyttävät lämpötilat
Ps. Lämppärin kennoston uusimis-show tehty syksyllä ,joten jossain akvaarion syövereissä on todella miellyttävät lämpötilat
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Löytyykö lämpöä jos naputtaa pyynnin täyyyyysille?
Ja miltä näyttää paisarissa? Onko nestetaso kohdillaan? Kupliiko siellä?
Meinaan jos auto luulee että sisällä on kuuma, niin eihän se lämmitä jos ei pyydä täysiä. Toisaalta jos lämmöt vispas miten sattuu ja sitten lämpö katosi sisältä, niin kiertääkö neste kuten pitäisi? Vesipumppuvika tai puuttuva neste johtaa melko pian ikävämpäänkin tulokseen, joten ne on syytä varmistaa ekana.
Ja miltä näyttää paisarissa? Onko nestetaso kohdillaan? Kupliiko siellä?
Meinaan jos auto luulee että sisällä on kuuma, niin eihän se lämmitä jos ei pyydä täysiä. Toisaalta jos lämmöt vispas miten sattuu ja sitten lämpö katosi sisältä, niin kiertääkö neste kuten pitäisi? Vesipumppuvika tai puuttuva neste johtaa melko pian ikävämpäänkin tulokseen, joten ne on syytä varmistaa ekana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Mitä näyttää ulkolämpötila? Jos anturi näytää ulos hellettä, niin ei puhalla kuumaa. Tuo mittareiden heiluminen voisi viitata myös maadoitusongelmaan. Mittaristo ja lämmityslaite maadoittuu samaan paikkaan kuskin puolen A-pilarissa
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Ei pelitä täysilläkään
Ulkolämpö näyttäisi oikeaa lukemaa.
Kärryyn vaihdettiin lämppärin kennosto ja oli tarve ottaa hieman sähkövermeitä loitommalle akvaariosta, että sai tilaa pari senttiä flektipöntön siirtämiseksi.Siinä on voinut kontaktit kärsiä
Ulkolämpö näyttäisi oikeaa lukemaa.
Kärryyn vaihdettiin lämppärin kennosto ja oli tarve ottaa hieman sähkövermeitä loitommalle akvaariosta, että sai tilaa pari senttiä flektipöntön siirtämiseksi.Siinä on voinut kontaktit kärsiä
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Vieläkö on lämmönsäätöläpän vipu akvaariossa ehjänä ja säätömoottorilta tulevan tangon lenkki kiinni vivun päässä?
Lämpötilapyyntö "HI" ACC:ssa pitäisi kääntää läpät kuumimpaan asentoon riippumatta anturitiedoista (ulko, sisä, sekoitus). "LO" vastaavasti toiseen päätyyn.
Lämpötilapyyntö "HI" ACC:ssa pitäisi kääntää läpät kuumimpaan asentoon riippumatta anturitiedoista (ulko, sisä, sekoitus). "LO" vastaavasti toiseen päätyyn.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Joko selvitit nestekierron?
Kuten todettu, ACC:n pitäisi tuupata lämpöä sisälle anturidatasta riippumatta, kun asetuksen ruuvaa täysille. Koska näin ei käy, on autossa pakko olla jotain muutakin vikaa kuin mikään lämpöanturi.
Koska mittaristo, sähköt, lämppäri yms toimii ilmeisesti muuten ihan täysin, kuulostaa maavika aika epätodennäköiseltä syyltä yhden viisarin puutumiseen.
Johtopäätös, oikeastaan ainoa vika joka voi aiheuttaa molemmat oireet on se, että lämpö ei siirry sen enempää lämpöanturille kuin lämppärin kennollekaan eli jäähdytyksen nestekierto ei toimi - joko nestettä ei ole tarpeeksi tai se ei kierrä. Minä varmistaisin tämän ihan ekana, koska jäähdytyskierron toimimattomuus tosiaan tuottaa ikävää jälkeä suhteellisen nopeasti.
Toinen, rennompi mahdollisuus on se, että kutakuinkin samaan aikaan on aktivoitunut kaksi vikaa: ACC:ltä on irronnut sisälämmityksen lämmönsäätöläppä tai sen moottori on porsinut (todennäköisemmin näistä se läppä) ja lämpömittarin anturi, kaapelointi tai itse mittari on hajonnut.
Mutta ihan ekana, katso että se nestekierto toimii - se on tässä kohtaa kaikista tärkein varmistettava.
Kuten todettu, ACC:n pitäisi tuupata lämpöä sisälle anturidatasta riippumatta, kun asetuksen ruuvaa täysille. Koska näin ei käy, on autossa pakko olla jotain muutakin vikaa kuin mikään lämpöanturi.
Koska mittaristo, sähköt, lämppäri yms toimii ilmeisesti muuten ihan täysin, kuulostaa maavika aika epätodennäköiseltä syyltä yhden viisarin puutumiseen.
Johtopäätös, oikeastaan ainoa vika joka voi aiheuttaa molemmat oireet on se, että lämpö ei siirry sen enempää lämpöanturille kuin lämppärin kennollekaan eli jäähdytyksen nestekierto ei toimi - joko nestettä ei ole tarpeeksi tai se ei kierrä. Minä varmistaisin tämän ihan ekana, koska jäähdytyskierron toimimattomuus tosiaan tuottaa ikävää jälkeä suhteellisen nopeasti.
Toinen, rennompi mahdollisuus on se, että kutakuinkin samaan aikaan on aktivoitunut kaksi vikaa: ACC:ltä on irronnut sisälämmityksen lämmönsäätöläppä tai sen moottori on porsinut (todennäköisemmin näistä se läppä) ja lämpömittarin anturi, kaapelointi tai itse mittari on hajonnut.
Mutta ihan ekana, katso että se nestekierto toimii - se on tässä kohtaa kaikista tärkein varmistettava.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Kiitokset. Olen ajanut kärryllä , eikä ole keittänyt , eikö olisi sen tehnyt ?...No pitääpä kuitenkin tsekata se nestekierto .
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Tiedän mitä tarkoitit. Akvaariossa flektin vas.alareunassa oleva läpän vipu, johon tulee säätövaijeri .... Ulko-ilma on hieman viileällä myös , joten jättänyt vielä akvaarion avaamisen lauhemmalle kelille. Samalla tsekkaan kaikki liittimet , ettei ole ketuillaan kennonvaihdon jäljiltä. Myös läpän vivun katkeamisesta varoitettiin useampaan otteeseen kennotyön yhteydessä.Täytyypä vilaista onko saanut siipeensä. Kiitokset viestistäjus kirjoitti: ↑To Helmi 18, 2021 12:55Vieläkö on lämmönsäätöläpän vipu akvaariossa ehjänä ja säätömoottorilta tulevan tangon lenkki kiinni vivun päässä?
Lämpötilapyyntö "HI" ACC:ssa pitäisi kääntää läpät kuumimpaan asentoon riippumatta anturitiedoista (ulko, sisä, sekoitus). "LO" vastaavasti toiseen päätyyn.
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Kiitoksia kaikille vastauksista. Eräs Saab-mies tuli ja osti auton pois
Re: Arktinen pölinä ohjaamossa
Vinkkasitko tästä ketjusta, että täällä on hyvä sitten jatkaa vianselvitystä
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11