Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Meikäläinen edelleen Ausseissa kortteeraa ja piti alkaa kyseleen vinkkiä foorumilta, kun ei täältä löydy vastaavaa asiantuntemusta.
Kyseessä 91 vuosimallia oleva 9000 Carlsson 2.3T. Viimeksi käytin sitä noin vuosi sitten ja nyt kun aloin starttailemaan, niin ei yritäkään käyntiin.
Totesin että bensapumppu ei lähde päälle.
Seuraavat on tehty:
-Hyppylanlangalla suleketaulusta kokeiltuna pumppu lähtee päälle, eli siinä ei vaikuttaisi olevan vikaa
-Sulaketaululle ei kuitenkaan tule jännitettä bensapumpun sulakkeelle
-Pumpun relettä on koputeltu ja vaihdeltu keskenään (3 samanlaista relettä siinä reletaulussa hanskalokeron takana)
-Mittaus on suoritettu siten, että autoa startataan ja samalla mitataan
Tätä ohjetta noudattelin: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3
Tuossa kohta 3 sanotaan näin: "While turning the key to the start position, check to see if your getting 12 volts to the fuel pump fuse. This fuse goes straight to the fuel pump, so if you are not getting power here, the pump is not getting power. If you're not getting power then replace the fuel pump relay first and retry the test. If still no power, then replace the fuel system relay."
Mikähän mahtaa olla tuo tuossa mainittu "fuel system relay"? Jos semmoinen on olemassa, niin sekait tässä seuraavaksi kannattaisi tsekata...
Olisko muita ideoita...mistä tuo vois johtua.
Tv. Sami
Kyseessä 91 vuosimallia oleva 9000 Carlsson 2.3T. Viimeksi käytin sitä noin vuosi sitten ja nyt kun aloin starttailemaan, niin ei yritäkään käyntiin.
Totesin että bensapumppu ei lähde päälle.
Seuraavat on tehty:
-Hyppylanlangalla suleketaulusta kokeiltuna pumppu lähtee päälle, eli siinä ei vaikuttaisi olevan vikaa
-Sulaketaululle ei kuitenkaan tule jännitettä bensapumpun sulakkeelle
-Pumpun relettä on koputeltu ja vaihdeltu keskenään (3 samanlaista relettä siinä reletaulussa hanskalokeron takana)
-Mittaus on suoritettu siten, että autoa startataan ja samalla mitataan
Tätä ohjetta noudattelin: http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3
Tuossa kohta 3 sanotaan näin: "While turning the key to the start position, check to see if your getting 12 volts to the fuel pump fuse. This fuse goes straight to the fuel pump, so if you are not getting power here, the pump is not getting power. If you're not getting power then replace the fuel pump relay first and retry the test. If still no power, then replace the fuel system relay."
Mikähän mahtaa olla tuo tuossa mainittu "fuel system relay"? Jos semmoinen on olemassa, niin sekait tässä seuraavaksi kannattaisi tsekata...
Olisko muita ideoita...mistä tuo vois johtua.
Tv. Sami
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Kampiakselin asentoanturin vika tekee ainakin sen ettei bensapumpun rele vedä, noissa vanhoissa LH2.4 moottorinohjauksissa.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Lähteekö auto käyntiin näin kokeiltaessa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Eipä kyllä tullut kokeiltua, kun oletin ettei se ole niin olennaista...
Tuohan vois sitten olla potentiaalinen paikka. Olisko se miten helpoin testata?
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Minulla 9000 -91 startatessa kierroslukumittarissa viisari nousee/pomppii ala-asennostaan hiukan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Sehän siinä onkin ongelmana, mulla ei ainakaan ole tiedossa mitään hyvää/helppoa testiä, ja anturi on piilossa siellä kampuran hihnapyörän takana, lämpötilahan niihin viallisiin antureihin monasti vaikuttaa, jos saa anturia kylmennettyä niin saattaa herätä toimimaan hetkeksi, esim valuttaa kylmää vettä hihnapyörän taakse.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Mä en tossa omassa havainnut kiekkamittarin viisarissa mitään eloa startatessa kun vika oli päällä, mutta en ole kiinnittänyt huomiota mitä tekee kunnossa ollessa startatessa ennen käyntiin hörähtämistä.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Tuossa melkein näkyy, että viisari liikkui ennen käynnistymistä.
https://m.youtube.com/watch?v=1fdGjMf6500
Eikös kampiakselin asentoanturin liitin ole akkutelineen päädyssä. Signaalijohdon anturimpuoleinen pää irti liitinrungosta ja yleismittari siihen kiinni. Loput kaksi johtoa liitinrungosss edelleen paikallaan ja virrat päälle, jotta anturi saa jännitteen. Sitten kampiakselin hihnapyörän pultista pyöritetään konetta hitaasti samalla kun tarkkaillaan yleismittaria. Pitäisi heilahtaa jännite pari kertaa kierroksessa.
Tätä ohjetta sopivasti soveltaen:
http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm
https://m.youtube.com/watch?v=1fdGjMf6500
Eikös kampiakselin asentoanturin liitin ole akkutelineen päädyssä. Signaalijohdon anturimpuoleinen pää irti liitinrungosta ja yleismittari siihen kiinni. Loput kaksi johtoa liitinrungosss edelleen paikallaan ja virrat päälle, jotta anturi saa jännitteen. Sitten kampiakselin hihnapyörän pultista pyöritetään konetta hitaasti samalla kun tarkkaillaan yleismittaria. Pitäisi heilahtaa jännite pari kertaa kierroksessa.
Tätä ohjetta sopivasti soveltaen:
http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Ainoastaan kun virrat laittaa päälle, niin pikkiriikkinen liike käy kiekkamittarin viisarissa. Mutta mullakaan ei näy startatessa minkäälaista liikettä viisarissa...Tuossa videossahan tuo liikkuu selkeästi.
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Yksinkertaisinta varmaan olisi kokeilla lähteekö auto käyntiin kun bensapumpulle on hyppylanka. Jos lähtee, on kampiakselin asentoanturi kunnossa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Pitääpä testailla, kun pääsen auton ääreen. Ehkä sitä vois tuolla hyppylangan avulla starttaamisella aloittaa. Pieni epävarmuustekijä tuossa on bensiinin ikä. Mutta jos ei lähde käyntiin, niin seuraavaksi varmaankin jus:in menelmällä mittailemaan. En oikein osaa sanoa, että toivonko lähteekö hyppylangalla käyntiin vaikko ei
Kiitos vinkeistä tähän asti. Nyt on edes jotain ideaa taas mitä voi kokeilla.
Sillävälin muita ideoita toki otetaan vastaan...
Kiitos vinkeistä tähän asti. Nyt on edes jotain ideaa taas mitä voi kokeilla.
Sillävälin muita ideoita toki otetaan vastaan...
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Ylipainekytkimen vialta haiskahtaa. Kuskin jalkatilasta löytynee painekello mihin tulee letku ja pari johtoa. Johdot vaan yhteen ja kokeile sitten.
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Pitkästä aikaa ehdin vähän värkkään tonnaria. Kokeilin hyppylangalla startata, eli bensapumppu surisi. Mutta ei käynnisty, ei yritäkkään.
Ylipainekytkimen kelloa ei näkynyt jalkatilassa.
Jusin ehdottamaa mittausta pitäs varmaan kokeilla. Otin muutaman kuvan: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
En osaa tuosta Townsendin ohjeesta tulkita, että kumpaa liitintä mittaillaan ja mikä noista on terminaali 4, 10, 24.... viittitkö Jus ohjeistaa vielä sen mulle poloiselle.
Ylipainekytkimen kelloa ei näkynyt jalkatilassa.
Jusin ehdottamaa mittausta pitäs varmaan kokeilla. Otin muutaman kuvan: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
En osaa tuosta Townsendin ohjeesta tulkita, että kumpaa liitintä mittaillaan ja mikä noista on terminaali 4, 10, 24.... viittitkö Jus ohjeistaa vielä sen mulle poloiselle.
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Saab 9000 -91 DI/APC-kytkentäkaavio: http://www.jus.liitin.net/9000DIAPC_91.pdf
Saab 9000 -89 DI toimintaselostus http://www.jus.liitin.net/SAAB9000DI-AP ... elma89.pdf
Näitä dokumentteja vertailemalla huomaamme, että kampiakselin asentoanturin kytkentä DI/APC-boksin navalle on sama 91- ja 89-autossa.
Jälkimmäisen dokumentin sivulla 36 (PDF:n sivu 21) tehdään ISATin avulla samaa mittausta, jota Townsendin ohjeessa tehdään yleismittarilla, ja jota sinunkin suosittelen tekevän. Irrottaisin kampiakselin asentoanturilta tulevasta liitinrungosta johdon vihreä/punainen ja seuraisin jännitemuutoksia johdossa moottoria käsin pyörittäen (liittimen muut pinnit paikalleen liitettynä ja virrat päälle kytkettynä).
Kampiakselin asentoanturilta taitaa tulla johto imusarjan alta ja kuvissasi asentoanturin liitin taitaa olla jarrunestesäiliön ja lämppäriletkun vieressä makaileva Lisää johtoja -kuvan liitin.
Nuo kaikki kolme nelinapaista liitintähän kuluisi olla akkutelineen päätyyn alekkain kiinnitettynä:
Saab 9000 -89 DI toimintaselostus http://www.jus.liitin.net/SAAB9000DI-AP ... elma89.pdf
Näitä dokumentteja vertailemalla huomaamme, että kampiakselin asentoanturin kytkentä DI/APC-boksin navalle on sama 91- ja 89-autossa.
Jälkimmäisen dokumentin sivulla 36 (PDF:n sivu 21) tehdään ISATin avulla samaa mittausta, jota Townsendin ohjeessa tehdään yleismittarilla, ja jota sinunkin suosittelen tekevän. Irrottaisin kampiakselin asentoanturilta tulevasta liitinrungosta johdon vihreä/punainen ja seuraisin jännitemuutoksia johdossa moottoria käsin pyörittäen (liittimen muut pinnit paikalleen liitettynä ja virrat päälle kytkettynä).
Kampiakselin asentoanturilta taitaa tulla johto imusarjan alta ja kuvissasi asentoanturin liitin taitaa olla jarrunestesäiliön ja lämppäriletkun vieressä makaileva Lisää johtoja -kuvan liitin.
Nuo kaikki kolme nelinapaista liitintähän kuluisi olla akkutelineen päätyyn alekkain kiinnitettynä:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä
Kiitos jus!
Pari kuvaa lisää siitä miten mittasin:
https://drive.google.com/file/d/1QWjHyH ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1QUKjGv ... sp=sharing
0V se näyttää jännitettä koko ajan anturin puolelta. Pyöritin vauhtipyörästä täyden kierroksen ja nollaa näytti koko ajan.
Oisko se vikadiagnoosi nyt valmis?
Edelleen mietittyttää, että pitäisikö kuitenkin pumpata vanhat bensat ulos ja kokeilla tuoreella bensalla. Se olis tieten aika helppo testi varmistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan uutta anturia....
Pari kuvaa lisää siitä miten mittasin:
https://drive.google.com/file/d/1QWjHyH ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1QUKjGv ... sp=sharing
0V se näyttää jännitettä koko ajan anturin puolelta. Pyöritin vauhtipyörästä täyden kierroksen ja nollaa näytti koko ajan.
Oisko se vikadiagnoosi nyt valmis?
Edelleen mietittyttää, että pitäisikö kuitenkin pumpata vanhat bensat ulos ja kokeilla tuoreella bensalla. Se olis tieten aika helppo testi varmistaa ennenkuin alkaa vaihtamaan uutta anturia....