Käsijarru ei pysy säädössä
Puu,
Eipä taida onnata sen vaihto. Sen takajarrusatulan kumminkin pystyy pistämään aika hyvin atomeiksi.
Kyseinen mekaaninen käsijarrun tanko jutskan saa taas toimimaan, kun vain purat irti jarrumännän ja pääset sitä kierteistä tankoa nitkuttelemaan edestakaisin. Siellä on joku C- lukkoprikka pohjalla. En ole uskaltanut ottaa irti. Voipi olla, että se sieltä tulisi irti sittenkin.
Jus, ole hyvä ja laita sinun hieno räjäytyskuva taase esille, ole kiltti.
Itse olen aika monta satkun/ tonnarin takasatulaa aukaissut ja elvyttänyt näin. Ei se niin hirveä homma ole.
Halvemmaksi tulee, kun ostaa purkuautosta kympillä tai kahdella ylimääräisen satulan, purkaa sen ja hiekkapuhaltaa/ puhalluttaa. Tehdasuuden hinnan jo tiedätkin.
-Hessu-
Eipä taida onnata sen vaihto. Sen takajarrusatulan kumminkin pystyy pistämään aika hyvin atomeiksi.
Kyseinen mekaaninen käsijarrun tanko jutskan saa taas toimimaan, kun vain purat irti jarrumännän ja pääset sitä kierteistä tankoa nitkuttelemaan edestakaisin. Siellä on joku C- lukkoprikka pohjalla. En ole uskaltanut ottaa irti. Voipi olla, että se sieltä tulisi irti sittenkin.
Jus, ole hyvä ja laita sinun hieno räjäytyskuva taase esille, ole kiltti.
Itse olen aika monta satkun/ tonnarin takasatulaa aukaissut ja elvyttänyt näin. Ei se niin hirveä homma ole.
Halvemmaksi tulee, kun ostaa purkuautosta kympillä tai kahdella ylimääräisen satulan, purkaa sen ja hiekkapuhaltaa/ puhalluttaa. Tehdasuuden hinnan jo tiedätkin.
-Hessu-
Minkähän kuvan olen laittanut, minne ja koskahessu75 kirjoitti:Jus, ole hyvä ja laita sinun hieno räjäytyskuva taase esille
Tässä yksi: http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uruuvi.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitoksia vinkeistä vinkeistä ja kuivasta kuvasta! (no ei se kuiva ollut, mutta rimmasi hyvin )
Laita hessu75 ihmeessä tonne peinun FAQiinkin tosta jarrusatulan operaatosta.
Laita hessu75 ihmeessä tonne peinun FAQiinkin tosta jarrusatulan operaatosta.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Johan on vanha viestiketju...
Onko kukaan keksinyt korvaavaa tulppaa tuon suojamutterin tilalle?
Eilen tuli säädettyä käsijarru ja oli kyllä tiukassa nuo suojatulpat. Kulmat aivan pyöreät... sain kuitenkin auki lyömällä hylsyn kiinni.
En ehtinyt tutkia mikä kierre tuossa on, mutta normipultti ei käy tilalle.
Sinänsä itse kässäri lähti toimimaan hyvin, mutta epäilen että ei automaattisäätö toimi.
Levyt ja palat on uudet.
Onko kukaan keksinyt korvaavaa tulppaa tuon suojamutterin tilalle?
Eilen tuli säädettyä käsijarru ja oli kyllä tiukassa nuo suojatulpat. Kulmat aivan pyöreät... sain kuitenkin auki lyömällä hylsyn kiinni.
En ehtinyt tutkia mikä kierre tuossa on, mutta normipultti ei käy tilalle.
Sinänsä itse kässäri lähti toimimaan hyvin, mutta epäilen että ei automaattisäätö toimi.
Levyt ja palat on uudet.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
On jopa melko varmaa että automaattisäätö ei tonnarissa toimi, ei se toimi vielä femmassakaan.
Ihan heti ei kuitenkaan kannata masentua, jos vasta vaihdetuilla jarruhiluilla ei käsijarru tahdo ottaa napakasti. Ei se mun kokemuksen mukaan ota tonnarissa ikinä varsinaisesti napakasti, mutta uudet jarruhilppeet vaatii muutaman päivän/viikon ajelun, ennenkuin kannattaa alkaa käkkärin lopullisia säätöjä hakea.
Tulppa-asiaan en osaa numeerista ratkaisua antaa, mutta vahva veikkaus olisi että ne on millisellä hienokierteellä. Malli mukaan ja pulttikauppaan, tai sitten täällä huutelemaan tulppia toivottomaksi todetuista satuloista.
Ihan heti ei kuitenkaan kannata masentua, jos vasta vaihdetuilla jarruhiluilla ei käsijarru tahdo ottaa napakasti. Ei se mun kokemuksen mukaan ota tonnarissa ikinä varsinaisesti napakasti, mutta uudet jarruhilppeet vaatii muutaman päivän/viikon ajelun, ennenkuin kannattaa alkaa käkkärin lopullisia säätöjä hakea.
Tulppa-asiaan en osaa numeerista ratkaisua antaa, mutta vahva veikkaus olisi että ne on millisellä hienokierteellä. Malli mukaan ja pulttikauppaan, tai sitten täällä huutelemaan tulppia toivottomaksi todetuista satuloista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Taitaa femman kenkien automaattisäätö toimia yleensäkin aika huonosti.
…No ei sielä mitään automaattisäätöä ole olemassakaan. Kengät säädetään lähelle ja ovat siinä hyvät vuosia, jos ei laahaa. Sitten säädetään taas pari napsua.
…No ei sielä mitään automaattisäätöä ole olemassakaan. Kengät säädetään lähelle ja ovat siinä hyvät vuosia, jos ei laahaa. Sitten säädetään taas pari napsua.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Huonoilla ja kuluneilla osilla ei toimi tai toimii huonosti/väärin. Monesti unohdetaan rumpukäsijarrun tapauksessa vaihtaa se oleellisin, eli "linkku"... Siis se jonka toiminta on kaikista oleellisinta.
Tonnarin käsijarrun säädätin aikanaan osaavassa merkkiliikkeessä Tampereella. Tämän jälkeen ei ollut ongelmia kertaakaan. Toki kuluneilla osilla mikään ei onnistu eikä toimi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Jarruvoimat 2 kN kummallakin puolella.
Saa sen pitämään, mutta säätö ei välttis edellenkään toimi.
Täytyy hakea tuommoinen ”hienokierre” ja tutkia miten saa sen tulpan uusittua.
Saa sen pitämään, mutta säätö ei välttis edellenkään toimi.
Täytyy hakea tuommoinen ”hienokierre” ja tutkia miten saa sen tulpan uusittua.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Eipä ole kyllä femman käsijarrussa mitään automaattisäätöä olemassakaan. Ei ainakaan allekirjoittaneen femmassa.Pakari kirjoitti: ↑Pe Kesä 11, 2021 08:08Huonoilla ja kuluneilla osilla ei toimi tai toimii huonosti/väärin. Monesti unohdetaan rumpukäsijarrun tapauksessa vaihtaa se oleellisin, eli "linkku"... Siis se jonka toiminta on kaikista oleellisinta.
Tonnarin käsijarrun säädätin aikanaan osaavassa merkkiliikkeessä Tampereella. Tämän jälkeen ei ollut ongelmia kertaakaan. Toki kuluneilla osilla mikään ei onnistu eikä toimi.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Viilasin jossain tonnareistani sen pyöristyneen tulpan pienempään kokoon, kuusikulmaisella hylsyllä siihen on sitten jo vuosia saanut hyvin otteen. On toki harmillista yrittää muistaa minkä kokoinen hylsy missäkin autossa millekin puolelle sopii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Käsijarru ei pysy säädössä
Itsekkin olen käyttänyt monesti samaa taktiikkaa, olen esim joskus Satkun 14Mm säätöruuvin tulpan hionut tarkasti 13mm kokoon ja hyvin on toiminut, samoin jos jarrunippa ei ole auennut olen hionut pienempään kokoon ja saanut sillä tavoin aukeamaan ja vaihdettua uuden.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV