Päätykotelon tiiviste?
Päätykotelon tiiviste?
Pitäis ottaa moottorista päätykotelo irti.. Mitä tiivisteainetta siinä käytetään? Onko jotain merkitystä?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Siis jakopään koppa? Siellä ei taida olla erillistä tiivistettä välissä, joten kannattaa katsella esim. Loctiten sivuilta jotain metalli-metalli-liitoksen väliin tarkoitettua tiivisteainetta. Ainakin Loctiten tervamainen "Form-a-gasket-nro3" on mielestäni tarkoitettu paperitiivisteen kanssa, joten se ei käy tähän...
Vaihdelaatikkoon käytin hyvällä menestyksellä kirkuvan sinistä Loctite 5926:tta, jonka mainittiin sopivan alumiinille ja kestävän öljyä. Löytyi ensimmäisestä varaosaliikkeestä ja maksoi muutaman euron. En nyt muista oliko siinä jotain läpötilarajoitusta tms. joka sulkisi pois käytön myös moottorissa.
Vaihdelaatikkoon käytin hyvällä menestyksellä kirkuvan sinistä Loctite 5926:tta, jonka mainittiin sopivan alumiinille ja kestävän öljyä. Löytyi ensimmäisestä varaosaliikkeestä ja maksoi muutaman euron. En nyt muista oliko siinä jotain läpötilarajoitusta tms. joka sulkisi pois käytön myös moottorissa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Joo, siis jakopään kotelo nimenomaan. Sitä samaa sinistä loctitea suositeltiin varaosaliikkeessäkin. Lämpötilakesto on -60...250 astetta.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Mielestäni sinne pitää laittaa nimenomaan sitä alkuperäistä anaerobista tiivistettä, joka ei merkkiliikkeessäkään mahdottomia maksa. Valkoinen ruisku,jossa punainen mäntäosa.
Syynä on se, ettei se tuki öljykanavia pursuessaan. Eli ko. aine jämähtää elastiseksi ainoastaan ollessaan hapettomassa tilassa ( eli tasopintojen välissä puristuksessa ).
Syynä on se, ettei se tuki öljykanavia pursuessaan. Eli ko. aine jämähtää elastiseksi ainoastaan ollessaan hapettomassa tilassa ( eli tasopintojen välissä puristuksessa ).