Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11112
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittausjärjestely vaikuttaa oikealta, erityisesti anturin puolelta siis piti mitata. Lisäksi kiinnostaa anturille menevä syöttöjännite, punaisen ja mustan johdon väliltä.

Tuoreemmalla bensalla kokeiluun riittänee ruikata imusarjaan läpiviennistä tujaus. Hörähtäisi, jos saisi kipinää. Tähän mennessä on kuitenkin jo kierroslukumittaria startin aikana tuijottamalla, bensapumpun sulakkeen jännitettä seuraamalla ja vielä asentoanturin signaalia mittaamalla todettu, että kierroslukusignaali vaikuttaa puuttuvan. Kipinän saanti taitaa jäädä haaveeksi, vaikka olisi millaista bensaa.

Jos hihnapyörän taakse kurkkiminen ei vielä kiinnosta, voisi kokeilla asentoanturin johtoliittimeen irtonaisen anturin ja simuloida startin aikana sille kampiakselin pyörimistä heiluttelemalla pellinkappaletta anturin hahlon väliin ja pois. Josko tulisi noilla konstein jännitettä bensapumpun sulakkeelle. Jos hyllyssä sattuisi olemaan Saabin Hall-anturillinen virranjakaja, sitä pyöriyttelemällä olisi helppo yrittää aikaansaada jonkinlaista pulssia. Toki sakarahelman muoto olisi DI:n ajoituksen edellytyksiin, mutta saattaisi kelvata osoittamaan moottorin pyörähtämistä.

Antureiden saatavuutta on puitu mm. https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 7#p1240777
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja illias »

Jäi tuo viesti huomaamatta ja oli ylimääräistä aikaa, niin tyhjensin mitä tankissa oli ja uutta tilalle. Ei vaikutusta, kuten jus ennusti.

Ei ole hyllyssä oikein testimateriaalia. Yks virranjakaja, mutta se tuli vaihdettua kun hall-anturi on rikki.

Tuo Honeywellin anturi näyttäisi olevan, että vasta kuukauden päästä saa täältä, ainakin niiltä kahdelta toimittajalta jotka löysin. Tosin eipä tässä paniikkia, mutta talo myynnissä niin olis kiva saada ajettua Carlsson pois pihasta :)

Onko se minkälainen homma purkaa vanha anturi pois. Tuossa paikallisessa pura itse paikassa näyttäisi olevan 2 tonnaria, 95 ja 88 vuosimallit. Tuon mun autohan on 91. Mitä kaikkea noissa joutuu purkamaan - onko sitä jossain ketjussa käsitelty mallien eroja tässä yhteydessä?

Rockautosta löytyi tämmönen tuolla 7484546 numerolla: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 13&jsn=483

Tuohan tulis jenkeistä viikossa, mutta ei kyllä näytä oikealta...
#3540
9000 2.3t Griffin -94 | 9000 CC 2.3t Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11112
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja jus »

Asentoanturille pääsee sisälokasuojan etupuoliskon irrottamalla, hihnankiristimen löysälle lukitsemalla ja hihnapyörän irrottamalla.

Kuva
Kuva

Alemmassa kuvassa hihnankiristin on irrotettu kokonaan, koska samalla käytiin vaihtamassa öljypumpun kannen O-rengas ja kampiakselin stefa.

B202:ssa saman tyyliset maisemat, vaikka erojakin on: https://i.imgur.com/pxd7IkX

Jos se purkamon -88 on CD DI+APC, siinä voi olla hihnapyörän takana asentoanturi. Tavallisen virranjakajasytytyksellä olevan tonnarin asentoanturi ei taida sopia. Vm -95 on selkeästi liian uusi, siinäkin on tuollainen viittaamasi Rockauton osan tyyppinenkampiakselin kiekosta lohkon kyljestä lukeva asentoanturi.

Luovuttajakandidaateiksi kelpaa myös EZK-sytytyksellä olevat i16-OG900, niissäkin on hihnapyörän takana asentoanturi, jonka saa irrotettua pidikkeestään ja juotettua johdot 91-tonnarin imusarjan alta asentoanturille tuleviin johtoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja illias »

Jep. Kiitos kuvista. Onse hyvä, että löytyy dokumentaatio tietotaidon kanssa samaan vinkkiin.

Pitää irroitella omasta alkuun ja kattoa sitten käviskö purkaamolla tsekkaamassa sen 88:n. Ehkä se Honeywellin anturi vois kuitenkin olla järkevin odotella, vaikka kuukausi meneekin.

Yks vaihtoehto vois olla, että jättää korjaamatta ja tois Suomeen tuommosenaan. Mutta eihän tuo nyt paha pitäs olla saada tuosta vielä tulille, kun vinkit on kohillaan. Ja oishan se vähän helpompi ajaa konttiin :D
#3540
9000 2.3t Griffin -94 | 9000 CC 2.3t Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja illias »

Sain anturin irti ja jätin sen vielä roikkumaan sinne lokasuojan sisälle. Oli kyllä sen verran ihanan tiukassa kaikki, että ei oikein innosta lähteä toista irrottelemaan purkaamolta. Tilasin Digi-Keylta uuden anturin. Saa nähdä tuleeko luvatussa 25 päivässä.
#3540
9000 2.3t Griffin -94 | 9000 CC 2.3t Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11112
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja jus »

Joko tonnari käy?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: Bensapumpun sulakkeelle ei tule jännitettä

Viesti Kirjoittaja illias »

Ei vielä - kiitos kysymästä :)

Oon nyt kotimaassa, eikä mitään tietoa milloin pääsee takas Ausseihin. Toisaalta, eipä ole vielä osaakaan. Yhden Honeywellin anturin tilasin, mutta sen toimitus näkyy siirtyvän koko ajan. Foorumila olevasta ostoilmoituksesta ei ole tullut tarjouksia. Joku kyllä vinkkas, että magneettiin rakosiin tarttuneen rautamoskan poistaminen vois auttaa...

Eli yhteenvetona, että ei ole edennyt, eikä tietoa milloin etenee :D Hyvänä puolena, että Saab on nyt hyvässä säilytyksessä sisätiloissa.
#3540
9000 2.3t Griffin -94 | 9000 CC 2.3t Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Vastaa Viestiin