Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Terve!
Muutaman kesän huolettomien ajojen jälkeen tonnarini on tällä viikolla kerännyt kummallisen paljon vikalistaa..
Auton takahelmakoteloita hitsattiin (yllättävän kallista!) mutta auto ei lähtenytkään enää uusintakatsastuksen jälkeen konttorin pihalla käymään. Hinaus korjaamolle ja diagnoosina hajonnut kampiakselin asentoanturi JA bensapumppu. Lisäksi akku on sahatessa kuollut lopullisesti.
Luuletteko että hitsatessa (akku kai siinäkin irrotetaan turvallisuussyistä) on voinut hajottaa anturia tai bensapumppua? Toki autolla pystyi hitsaamosta konttorille ajelemaan...
Kuskinpuoleinen sähköikkunakaan ei inahda. Voikohan se olla yhteydessä siihen kun joku (Volvo-kuski?) potkaisi peilin sisälle muutama viikko sitten? Vääntämällä peilin sai takaisin paikoilleen ja sen sähköt toimivat, mutta menevätkö sähköikkunan johdot sitä kautta?
Syksyksi on sitten jäähdytinkennon vaihtoa tiedossa kun nykyinen tiputtaa. Eikä olisi pitänyt testimielessä kokeilla penkinlämmittimiäkään kun nekään eivät kumpikaan toimi...!
9000 CSE '97, 2,0l
Muutaman kesän huolettomien ajojen jälkeen tonnarini on tällä viikolla kerännyt kummallisen paljon vikalistaa..
Auton takahelmakoteloita hitsattiin (yllättävän kallista!) mutta auto ei lähtenytkään enää uusintakatsastuksen jälkeen konttorin pihalla käymään. Hinaus korjaamolle ja diagnoosina hajonnut kampiakselin asentoanturi JA bensapumppu. Lisäksi akku on sahatessa kuollut lopullisesti.
Luuletteko että hitsatessa (akku kai siinäkin irrotetaan turvallisuussyistä) on voinut hajottaa anturia tai bensapumppua? Toki autolla pystyi hitsaamosta konttorille ajelemaan...
Kuskinpuoleinen sähköikkunakaan ei inahda. Voikohan se olla yhteydessä siihen kun joku (Volvo-kuski?) potkaisi peilin sisälle muutama viikko sitten? Vääntämällä peilin sai takaisin paikoilleen ja sen sähköt toimivat, mutta menevätkö sähköikkunan johdot sitä kautta?
Syksyksi on sitten jäähdytinkennon vaihtoa tiedossa kun nykyinen tiputtaa. Eikä olisi pitänyt testimielessä kokeilla penkinlämmittimiäkään kun nekään eivät kumpikaan toimi...!
9000 CSE '97, 2,0l
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Takakoteloiden mätäneminen on ominaisuus.
KAA ja bensapumppu ei kumpikaan ole ikuisia.
Akkukaan ei ole ikuinen ja varmaan oli jo ehtoopuolella, kun hyvää kyllä saa sahata aika kauan... Ja toipuu toki lataamisella.
Hitsates takaa helmakoteloa ei kyl pitäis mitään hajota vaikka ei jaksais irrottaa akunkenkää, ja eikös se muutenki hajota korkeintaan laturin diodit? Toki perinteisesti se akunkenkä otetaan hitsates pois, jo ihan vaan varmuuden vuoks.
Ei peilillä ja ikkunalla ole muuta yhteistä kuin se oven scart-liitin ja se on aika hyvin suojas siä oven ja a-pilarin välis.
Jäähdyttimet ei oo ikuisia. Vuotavat etenki päädyistään.
Penkinlämmittimiä taitaa olla enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä. Verhoilun saumojen päälle kun pistää painetta, eli joku siis istuu penkkiin, niin lopulta vastus katkee. Helppo ja nopea korjata ihan itekki...
Sanoisin että kaikki voi hajota samaan aikaan. Tai ainaki ne saattaa lopullisesti hajota tai tulla huomatuksi samaan aikaan, etenki 25 vuotta vanhas autos
KAA ja bensapumppu ei kumpikaan ole ikuisia.
Akkukaan ei ole ikuinen ja varmaan oli jo ehtoopuolella, kun hyvää kyllä saa sahata aika kauan... Ja toipuu toki lataamisella.
Hitsates takaa helmakoteloa ei kyl pitäis mitään hajota vaikka ei jaksais irrottaa akunkenkää, ja eikös se muutenki hajota korkeintaan laturin diodit? Toki perinteisesti se akunkenkä otetaan hitsates pois, jo ihan vaan varmuuden vuoks.
Ei peilillä ja ikkunalla ole muuta yhteistä kuin se oven scart-liitin ja se on aika hyvin suojas siä oven ja a-pilarin välis.
Jäähdyttimet ei oo ikuisia. Vuotavat etenki päädyistään.
Penkinlämmittimiä taitaa olla enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä. Verhoilun saumojen päälle kun pistää painetta, eli joku siis istuu penkkiin, niin lopulta vastus katkee. Helppo ja nopea korjata ihan itekki...
Sanoisin että kaikki voi hajota samaan aikaan. Tai ainaki ne saattaa lopullisesti hajota tai tulla huomatuksi samaan aikaan, etenki 25 vuotta vanhas autos
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Tämäpä hauska vika, joka autoon tuli sitten TÄNÄÄN, kun olin jo ehtinyt huollon jälkeen melkein 100km ajella: ilmastoinnin tuuletin ujeltaa ja yskii pehmeitä pikkuroskia (vaahtomuovin tapaista). Tarkoitus olisi mennä autojunalla pohjoiseen illalla. Onkohan tuo tuuletin vaikeass paikassa jos koittaisi ensi hätään spreijata tuulettimen laakeriin voitelua? Vai mitä kannattaisi tehdä?
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Laakereista en tiä, et pystyykö paikalleen päin voiteleen. Ota akvaariokotelo (se tuulilasin edes oleva 20 cm leveä muovi) auki, sen näkee helposti. Tuulettimen vaihtokaa ei ole paha, mutta jos sitä pitäs ekaa kertaa elämässään tehdä, niin siihen kannattaa varata kyl vajaa työpäivä tai pitkä ilta. Riippuen vähän voimankäytön uskalluksesta ja muusta yleisestä tuurista, niin se voi sujua joko tosi kivasti tai sitten takuta kunnolla.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Ja jos uusii puhallinmoottorin niin mikäli kennoa ei ole vaihettu kannattaisi tehdä se samalla aukaisulla kun on tuon moottorin takana
Omassa kävi niinpäin että ensin kenno alkoi vuotamaan ja sen vaihdon jälkeen temppuiltuaan aikansa puhallinmoottori sanoi sopimuksen irti. Lisäksi toisella kertaa moottorin irrotuksessa vielä halkes kiinnityspäästä kotelo ja sekin piti etsiä ja taas vaihtaa.
Omassa kävi niinpäin että ensin kenno alkoi vuotamaan ja sen vaihdon jälkeen temppuiltuaan aikansa puhallinmoottori sanoi sopimuksen irti. Lisäksi toisella kertaa moottorin irrotuksessa vielä halkes kiinnityspäästä kotelo ja sekin piti etsiä ja taas vaihtaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Eräässä tonnarissa tuli vaahtomuovihöttöä kojelaudan suuttimista, ohuempaa kuin puhallinkotelon pohjalla oleva vaahto. Lienee ollut ilmanjakolaatikosta kotoisin, kuten tässä videossa kuorittavana oleva.
https://m.youtube.com/watch?v=SANcNz75hX0
Se on autossa vielä syvemmällä kuin puhallinkotelo.
https://m.youtube.com/watch?v=SANcNz75hX0
Se on autossa vielä syvemmällä kuin puhallinkotelo.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Kiitos vastaajille! Tuulettimen ujellus lakkasi yllättäen, kun annoin sen hönkiä maxilla jonkin aikaa kaikki vaahtomuovihötöt ulos. Katsotaan mitä ääntä se päästelee sitten huomenaamulla kunhan autojuna saapuu Rovaniemelle.
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Tänään vuorossa oli sitten moottorin lämpötilaviisarin kuoleminen, roikkuu ala-asennossa mutta ainakin kerran nytkähti puoleenväliin puoleksi sekunniksi. Kittilään asti päästy kuitenkin jo!
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Tuo lämpömittarin roikkuminen on yleensä korjaantunut kun mittariston irrottaa ja kiristelee ruuvit sen takana.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Ja jos ei tuo auta, niin kaksi seuraavaa selvityskohdetta ovat lämpöanturi ja termostaatti.
Noissa sellainen huomio, että jos vika on lämpöanturissa, niin syylärin flektin ohjaus on saman anturin takana, joten paikallaan seistessä voi tulla lämpöjänniä tuossa tapauksessa. Onneksi Kittilässä ruuhkat on yleensä kohtuudella kurissa
Noissa sellainen huomio, että jos vika on lämpöanturissa, niin syylärin flektin ohjaus on saman anturin takana, joten paikallaan seistessä voi tulla lämpöjänniä tuossa tapauksessa. Onneksi Kittilässä ruuhkat on yleensä kohtuudella kurissa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Kiitos vinkeistä. Lämpöanturi ilmeisesti onneksi toimii, koska tänäänkin syylärin flekti jäi hetkeksi hurisemaan auton sammutettuani...?
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Saattaa olla että sitä ohjaa halutessaan ilmastointikin, joka sinänsä helpottaa elämää. Mutta kattele lämpöjä jos tarttee käytellä paikallaan - jos roikkuva viisari nousee vaakatasoon, niin lämmöt sisällä vaan täysille varmuuden vuoksi - voi välttää kansipokan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Saaga jatkuu. Tänään olikin akku tyhjentynyt sitten täysin. Ei antanut minkäänlaista virtaa. Apuvirralla käynnistyi heti. Oli seissyt pihassa noin 30h. Mielestäni ei jäänyt mikään valo tms. yöksi päälle.
Joku siis syö virtaa. Voikohan olla yhteydessä viimeaikaisiin remontteihin, eli bensapumpun ja kampiakselin anturin vaihtamiseen? Samalla uusittiin akku, koska edellinen ei kuulemma ottanut latausta yhtään vastaan, vaikka oli vasta pari vuotta vanha Bosch.
Joku siis syö virtaa. Voikohan olla yhteydessä viimeaikaisiin remontteihin, eli bensapumpun ja kampiakselin anturin vaihtamiseen? Samalla uusittiin akku, koska edellinen ei kuulemma ottanut latausta yhtään vastaan, vaikka oli vasta pari vuotta vanha Bosch.
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
....vielä sellainen huomio että äsken ajelin autolla ihan pari minuuttia ja keli on aika viileä, silti flekti jäi pariksi minuutiksi pyörimään auton sammutettuani.
Re: Voiko kaikki hajota samaan aikaan...
Eihän ole vikaantuvaa mallia oleva ajastinrele flektiä ohjaamassa?
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... elbull.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... elbull.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00