Kytkimen ilmaus ei onnistu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kansalainen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 28, 2021 13:05

Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja Kansalainen »

Potilaana olisi vm 96 CD tonnari. Auto on ollut ajossa kesällä ja sitä ostettaessa tiedossa oli, että pääsylinteri ja kytkinletku ovat hajalla. Vaihdettiin molemmat osat uusiin ja alettiin kytkimen ilmauksen pariin. Ongelmana on se että neste ei liiku millään keinolla mihinkään suuntaan. Ollaan kokeiltu työntää isolla lääkeruutalla ilmausnipasta kytkinnestettä sisään. Ollaan kokeiltu imulaitteella ilmausnipasta imemistä ja paineen laittamista kytkinneste säiliöön. Lopputulos on joka kerralla sama eli neste ei liiku. Yritetty on myös työsylinterin liikuttamista ruuvimeisselillä huoltoaukosta, mutta ei liiku. Onko siis mahdollista, että työsylinteri olisi jumiutunut vaikka auto on ollut hiljattain käytössä vai onko tässä nyt joku muu ongelma, jota ei tajuta?
Saab 1.9 TID
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Jostakin toinen jarrunestesäiliönkorkki ja poraat sopivan reiän ja laitat siihen tubeles venttiilin. Sitten säiliötäyteen, ilmausnippa auki ja painetta noin max kilo niin ei räjäytä paikkoja.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikäli vanhasta slerbasta on työsylkyssä jäämiä mustasta ei toivotusta aineesta ,on syytä kohdistaa painetta työsylkystä pääsylinteriin päin ,letku luonnollisesti irti otettuna pääsylinteristä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kansalainen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 28, 2021 13:05

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja Kansalainen »

Näitä kaikkia edellämainittuja keinoja on jo kokeiltu, mutta mikään ei auta.
Saab 1.9 TID
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja mestari »

sitten siellä on iso tukos.
a onko työsylkyn ilmaruuvi varmasti puhdas eli reikä läpi?
b onko kokeiltu muulla kuin apteekin ruutalla?
c oliko manööverissä letku irti?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Ilmausruuvi saattaa olla tukossa.
Oletko testannut, että neste virtaa läpi?

edit
mestari ehti ensin.
taavetti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Joulu 16, 2018 23:45

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Kansalainen kirjoitti:
La Syys 17, 2022 17:38
Potilaana olisi vm 96 CD tonnari. Auto on ollut ajossa kesällä ja sitä ostettaessa tiedossa oli, että pääsylinteri ja kytkinletku ovat hajalla. Vaihdettiin molemmat osat uusiin ja alettiin kytkimen ilmauksen pariin. Ongelmana on se että neste ei liiku millään keinolla mihinkään suuntaan. Ollaan kokeiltu työntää isolla lääkeruutalla ilmausnipasta kytkinnestettä sisään. Ollaan kokeiltu imulaitteella ilmausnipasta imemistä ja paineen laittamista kytkinneste säiliöön. Lopputulos on joka kerralla sama eli neste ei liiku. Yritetty on myös työsylinterin liikuttamista ruuvimeisselillä huoltoaukosta, mutta ei liiku. Onko siis mahdollista, että työsylinteri olisi jumiutunut vaikka auto on ollut hiljattain käytössä vai onko tässä nyt joku muu ongelma, jota ei tajuta?
Väärin päin eli ilmaruuvista sisään saa ainakin varmasti kaikki paskat sitten sinne putkistoon takaisin :)
Terveessä järjestelmässä kytkin ilmautuu miltei itestään kun nestesäiliöstä on korkki auki ja avaan ilmausruuvin vaikka ensi kokonaankin irti ja putsaa sen reiän
Hankalammassa sitten se paineistus säiliön kautta.
"Villi veikkaus" Ette kai ole vaan koettaneet ensin ilmata pummaamalla polkimesta kuten jarruja:)
Meinaan että jos tällaisesta polkaiset ensin polkimesta männän pohjana jumiin ei taatusti nesteet kulje.

https://tecdoc-new.alpics.info/pics/65/C71001.JPG

Kai osat oli sentään uusia eikä hajoittamosta hankttu ja valmiiksi tukossa?
P.S. Miten muuten sylinterin työsylinterin jumittuminen voi vaikuttaa nesteen kulkuun jos sitä paineella säiliötä yrität syöttää??
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja mestari »

lähinnä ajatuksena on että letku on pää sylkästä irti ja vastavirtaan nestettä työntämällä saadaan kuminkappaleet poistumaan toivottavasti sieltä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkimen ilmaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kun näitä on vaihdettu kymmenkunta todella vaihtelevalla menestyksellä, piti tutkia mikä oikein mättää.

Pääsylinterin voi vaihtaa ilmaamaatta jos työsylinterin nesteitä ei ole karannut aikä siellä ole ilmaa. Kun pääsylinteri on käsissä, sen puristupää imaistaan täyteen nestettä. Samalla voi kokeilla, että se imaisee nestettä myös säiliön välitilan kautta. Tuloletkun liitin irti ja näkösälle tullut kuppi täyteen kun mäntä on pohjassa. Kun mäntää päästää takaisin,alipaine imaisee kupin tyhjäksi. Tällä lailla sylinterin puristuspää täyteen ja välitilaankin nestettä. Sitten säiliöltä tulevan letkun pää tukkoon M6 pultilla ja nestettä säiliöön. Sylinterin tuloletkun yhde liitin paikalleen ja lähtöpää tukitaan tulpalla jos on tai vaikka paperilla. Tuloletku auki niin että sieltä tulee yhtenäisesti nestettä ja heti kiinni sylinteriin. Sylinteri taiteillaan oikeaan asentoon, ja lähtöpää kiinni turhia valuttelematta. Kannttaa samalla tarkistaa, että kiinnityspultit ja poljinhaarukka osuvan kohdilleen ennen lähtöletkun kiristystä. Kytkin ottaa jo heti ensipolkaisulla, ja alkaa nopeasti otaa täysin.

Sitten se pirullinen ilmausvaiva. Kun joku sylinteri ei alkanut koskaan ottaamaan, joku vasta kun poljinta oli pumpattu 200 kertaa, tai alkoi toimiamuutaman tunnin päästä kun oliplajon pumpattu, ja muutama muutamalla kymmenellä poljinliikeellä ilmauksen jälkeen, piti tutkia mikä ihme oikein voi vaivata. Löysyttämllä täysin toimimattomasta juuri rempatusta pääsylinteristä lähtöliitin osoittautui, että puristuspäässä oli pelkkää ilmaa tai ei sitäkään, vaikka säiliön pää oli täysi ja työsylinterin kautta oli imetty vaikka kuinka paljon, ja odotety yönkin yli. Siis sylinteri kolmannen kerran (ainakin) irti ja käteen. Kun männän painoi pohjaan ja päästi takaisin sormella tukkien lähtöliittimien, alipaine pysy parikin minuuttia eikä lähtenyt pois. Jos alipien on sitäkin pienempi kuten perinteisessä ilmauksessa, puristuspää ei täyty ikinä. Siis puristusmännän tiiviste on liian tiukka eikä päästä nestettä säiliön suunnasta vaikka puristustilassa olisi tyhjö. Vaihdoin tiivisteet toisen valmistajan malleihin, sillä alkoi toimia. Sen tunsi käsissäkin, että puristustila imaisi nestettä säiliön puoleltakin. Siis tämä paikalleen, imaisu työsylinterin kautta (poljin alhaalla) ja polkimen pumuppaus. Muutamia kymmeniä pumppauskertoja meni, mutta heti alussa alkoi tuntua pientä vastusta ja pian toimi kytkin. Saattaa olla, että ns. asetusrasva auttaa aluksi puristustilaa täyttynään. Tässä oli ongelma, että olin epäonnistuneilla yrityksillä pumpannut ilmaa työsylinterin suuntaan, joten ilmaamaatta ei enää onnistunut uudestaan. Puritusmännän pienet nestereijät eivät olleet missään sylinterissä tukkeutuneita. Lisäksi on havainto, että tiiviste on todellä väljä jos poljin on lerpahtanut alas mutta toiminta palautuu pumppaamalla. Silloin puristusmäntä laskee nesteet läpi muuta ilmaa ei systeemiin mene kun säiliön puoleinen tila on täysi. Tästä tilanteesta pääsylinterin siis voi vaihtaa ilmaamatta kun se sylinteri on valmiiksi nesteytetty.
Vastaa Viestiin