Tervehdys
Mitä öljyjä olette laittaneet turbotonttuun?
Mobilin S 10W40 on vissiin ok? Liian notkeita ei varmaan kannata käyttää?
Aika kalliita noi täyssynteettiset öljyt. Mikä olisi edullinen merkki, mutta kuitenkin hyvä. Tarjoustalo myi halvalla jotain outoa Hollannissa valmistettua täyssynteettistä, mutta en kyllä uskaltanut ostaa. Lähinnä öljymerkit Mobil, Teboil, Shell ja Castrol tuntuu luotettavilta. Niin ja ehkä Nesteen öljyt? Mitä suosittelette?
Ajattelin vaihdella öljyt suhteellisen tiheään. Olen joltain kuullut, että ajaa 10tkm samoilla öljyillä. Onkohan liikaa?
terv,
Timo
Mitä öljyä turbon koneeseen
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Itse olen käyttänyt kummassakin turbokoneessa vain Shell Helix Ultra 5w40 öljyjä. Öljynvaihto on ollut noin 8- 10tkm välein. Toisessa missä on kovemmat paineet pellin alla, öljyn vaihto sitä useammin.
Muutamaan otteeseen koitin "huonompia" öljyjä eli teboilin ja ad:n tuotteita. Kesti koneessa muutaman tonnin, ei hyvä.
Muutamaan otteeseen koitin "huonompia" öljyjä eli teboilin ja ad:n tuotteita. Kesti koneessa muutaman tonnin, ei hyvä.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8428
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2250
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13470
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16232
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2250
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13470
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16232
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Moottoriöljyn valinta on helppo homma:
- Mieti paljonko voit siihen sijoittaa
- Valitse jonkin tunnetun valmistajan öljy haluamassasi hintaluokassa ja tarkasta että sen laatu ylittää valmistajan määrittämän tason (API)
Lähes kaikki jutut mitä öljyjen laadusta ja paremmusjärjestyksistä liikkuu on puhdasta mutua ja esson baarin juttuja, oikeaa tietoa ei juuri ole saatavilla.
Henkilöautojen moottoriöljyjä ei ole systemaattisesti tutkittu tai vertailtu, raskaankaluston on jonkin verran, mutta öljyt ja olosuhteet ovat erilaisia.
Hyvä öljynvaihtoväli riippuu siitä missä ajat ja miten ja kuinka paljon vuodessa. Kerran vuodessa öljyt on jokatapauksessa vaihdettava ja mieluiten keväällä. Paras olisi lähteä niin kesään kuin talveenkin uusilla öljyillä. Kilometrirajana 10 tkm on varmaankin aika hyvä lukema.
Öljyn "notkeus" on moottoriöljyille hieman epäselvästi ilmoitettu. Ensimmäinen luku (esim 10W) ilmoittaa öljyn viskositeetin kylmässäpäässä, toinen luku lämpimässä päässä. Lukujen suhde taas kertoo öljyn viskositeetti indeksin. Kaikki luvut ovat suhdelukuja. Jos valitset esim 0W-30 öljyn niin se on läpi käyttölämpötila-alueen notkeampaa kuin 10W-40. Jos taas verrataan sitä esim 0W-40 öljyyn niin viskositeetti kylmässä päässä on sama, mutta 0W-40:n viskositeetti-indeksi on suurempi eli lämpötilan kasvaessa se notkistuu hitaammin.
Summa summarum: Yleisesti ottaen ei 15W-öljyjä eikä -30 öljyjä. Muuten kaikki kelpaa. Tosin 15W-öljyjäkin voi kesällä käyttää huoletta ja -30 öljyt menevät talvella hyvin. Jos 10 tkm välein vaihdat niin kyllä jo 20€/4l hintaluokassa on aivan riittävän hyviä öljyjä.
En ole koskaan kuullut että kone olisi hajonnut huonojen öljyjen vuoksi, mutta liian harvojen vaihtojen vuoksi niitä hajoaa ennenaikojaan.
- Mieti paljonko voit siihen sijoittaa
- Valitse jonkin tunnetun valmistajan öljy haluamassasi hintaluokassa ja tarkasta että sen laatu ylittää valmistajan määrittämän tason (API)
Lähes kaikki jutut mitä öljyjen laadusta ja paremmusjärjestyksistä liikkuu on puhdasta mutua ja esson baarin juttuja, oikeaa tietoa ei juuri ole saatavilla.
Henkilöautojen moottoriöljyjä ei ole systemaattisesti tutkittu tai vertailtu, raskaankaluston on jonkin verran, mutta öljyt ja olosuhteet ovat erilaisia.
Hyvä öljynvaihtoväli riippuu siitä missä ajat ja miten ja kuinka paljon vuodessa. Kerran vuodessa öljyt on jokatapauksessa vaihdettava ja mieluiten keväällä. Paras olisi lähteä niin kesään kuin talveenkin uusilla öljyillä. Kilometrirajana 10 tkm on varmaankin aika hyvä lukema.
Öljyn "notkeus" on moottoriöljyille hieman epäselvästi ilmoitettu. Ensimmäinen luku (esim 10W) ilmoittaa öljyn viskositeetin kylmässäpäässä, toinen luku lämpimässä päässä. Lukujen suhde taas kertoo öljyn viskositeetti indeksin. Kaikki luvut ovat suhdelukuja. Jos valitset esim 0W-30 öljyn niin se on läpi käyttölämpötila-alueen notkeampaa kuin 10W-40. Jos taas verrataan sitä esim 0W-40 öljyyn niin viskositeetti kylmässä päässä on sama, mutta 0W-40:n viskositeetti-indeksi on suurempi eli lämpötilan kasvaessa se notkistuu hitaammin.
Summa summarum: Yleisesti ottaen ei 15W-öljyjä eikä -30 öljyjä. Muuten kaikki kelpaa. Tosin 15W-öljyjäkin voi kesällä käyttää huoletta ja -30 öljyt menevät talvella hyvin. Jos 10 tkm välein vaihdat niin kyllä jo 20€/4l hintaluokassa on aivan riittävän hyviä öljyjä.
En ole koskaan kuullut että kone olisi hajonnut huonojen öljyjen vuoksi, mutta liian harvojen vaihtojen vuoksi niitä hajoaa ennenaikojaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5